Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
fiat-multipla-l-01.jpg

Fiat Multipla

Fiat Multipla áttekintés

Átfogó áttekintést talál az autóról Fiat Multipla, beleértve a legfontosabb jellemzők részleteit, a motort, a felszerelést és egyéb hasznos információkat az autómodellről. Olvass tovább

Használt ettől:
*Az elmúlt hónap legalacsonyabb ára az AutoScout24-en

Egy kis Fiat történelem

A Fiat név a Fabbrica Italiana Automobili Torino szóösszetétel kezdőbetűiből ered, és nyers fordításban annyit tesz: torinói olasz autógyár. A magyarul egyszerű név azonban egy sikertörténetet takar, melyet többek között a vállalatot 1899-ben megalapító Giovanni Agnelli és leszármazottai vittek sikerre. 1903-ban a cég már haszongépjárműveket (napjainkban a Fiat haszongépjárműveit a Fiat Professional részleg gyártja) is készített, 1910-re pedig a Fiat Olaszország legnagyobb autógyárává nőtte ki magát. Az első világháború alatt továbbra is gyártottak járműveket, azonban ez kiegészült repülőmotorok és különféle hadászati eszközök gyártásával is. Az 1920-as években a Fiatnak már 80%-os részesedése volt a teljes olasz autópiacból, ezt a gyors fejlődést jelezte az 1923-ban Torinó külvárosában felépített, futószalagszerűen termelő ikonikus Lingotto, amely a korszakban Európa legnagyobb autógyára volt. Az üzem megnövekedett termelési képességének köszönhetően a Fiat széles tömegek számára is elérhetővé tett olyan ikonikus modelleket, mint az 509-es, a Balilla vagy a Topolino. A második világháború alatt az olaszoknál is szinte a teljes termelést a hadigépezet szolgálatába állították, viszont az 1945-ös béke után a cég képes volt regenerálódni, és egyre több ember számára váltak elérhetővé az akkoriban gyártott modellek, például az 500-as vagy a 600-as típus. Az alapító unokája, Gianni Agnelli vezetése alatt a Fiat a világ egyik legdinamikusabban fejlődő vállalata volt, 1967-ben felvásárolta a vetélytárs Autobianchit, majd két évvel később a Ferrarit és a Lanciát is. 1986-ban a Fiat tulajdonába került az Alfa Romeo, 1993-tól pedig a Maserati is a cég birtokában van. 2000-ben a vállalat együttműködési szerződést kötött a GM-mel, viszont ezt 2005-ben semmisnek nyilvánították, tehát a Fiat még ma is független. A Multiplát 1999-ben mutatták be, és ettől kezdve a kocsi népszerűsége folyamatosan nőtt.

A Fiat Multipla indulása

A Fiat új családi autója megjelenésekor és még sokáig utána is letaglózóan hatott az autót először szemlélőkre, a Multipla a korszakban megszokottakhoz képest ugyanis egészen formabontó dizájnnal rendelkezett. A lépcsőzetes elrendezésű karosszériával rendelkező autó az újító küllemen felül továbbá – és részben pont annak köszönhetően – rendkívül praktikusan használható volt, mégpedig a kiváló térkihasználása miatt, amivel az olasz mérnökök egy sok szempontból tökéletes családi autót alkottak. A Multiplában soronként 3-3 ülés jutott az utasoknak, ami az egyébként nem túlméretes autó nagyságát tekintve jelentős előny, illetve az ülések külön-külön is variálhatók, a csomagtér pedig még hat üléssel is több mint elegendő helyet biztosít a poggyásznak. Motorválaszték terén az első széria legnépszerűbb blokkjai az 1,6-os benzines (103 lóerővel) és az 1,9-es JTD dízelmotorok (105 és 115 lóerő közötti teljesítménnyel) voltak. Tekintélyes pozitívuma ezeknek az erőforrásoknak, hogy nem fogyasztanak sokat és ehhez mérten még a fenntartási költségekhez sem kell az embernek mélyen a zsebébe nyúlnia. A Multiplával a Fiat tehát egy olyan autót alkotott, ami nagyfokú variálhatóságot és bőséges teret kínált, emellett pedig nem fogyasztott sokat sem. Ennek köszönhetően a modell népszerű a használtpiacon is, ahol manapság már igen kedvező áron szerezhető be számos jó állapotú példány az autóból.

A felújított változat és riválisai

A 2004-es modellfrissítés utáni legszembetűnőbb változás a visszafogottabb forma, ami miatt az autó jobban illeszkedett a Fiat akkori modellpalettájába, valamint a letisztultabb formával a kor elvárásainak is jobban megfelelt. A motorpalettát is érték változások, például a régi alap 1,6-os benzines teljesítménye 115 lóerőre nőtt, illetve immár 120 lóerejével a dízelváltozat is kapott egy kis plusz erőt. A ráncfelvarrásnak több más előnye is volt, például a Multipla 2004 után már jóval széleskörűbb biztonsági felszereltségeket kínál akár az alapváltozat mellé is, illetve a kényelmi és funkcionális extrák listája is jelentősen hosszabb lett. Elérhető volt például az autó új változatához automata klíma, ESP, ABS, valamint igény szerint alufelni és CD-lejátszó is. A frissítéssel megerősített Multipla új és régi jó tulajdonságai miatt még manapság is keresett típus a használtpiacon, sok családi autót kereső vásárló találja meg benne számításait a mai napig. A remek vezethetőségű jármű azonban már megjelenésekor is meglehetősen zsúfolt piacra lépett, így sem manapság, sem a gyártás 2007-es befejezéséig nem volt hiány riválisokban. Ezek közül meggondolandó lehetőség lehet az Opel Zafira, a Honda FR-V vagy az újabb HR-V, illetve az alternatívák sorában említhető még a Citröen Xsara Picasso és a Renault Scénic is. Mindazonáltal a Multipla mára már igen alacsony árainak köszönhetően előnyös választás lehet mind családosok, mind magányszemélyek számára, fenntarthatósága pedig nagy valószínűséggel még sokáig a népszerű modellek táborában tartja majd a különleges megjelenésű egyterűt.