Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
lotus-l.jpg

Lotus

"

A Lotus sportkocsijai három dolgot hoznak: könnyű kialakítást, nagy teljesítményű motorokat és kompromisszumok nélküli tervezést. Évtizedeken át minden modell nevét ""E"" betűvel kezdték: az Elittel kezdve, az Espriten át az Evoráig. A Lotus autók ezekkel a tulajdonságokkal az utakon és a versenypályán is egyaránt jól kezelhetőek, üljön akár férfi, akár nő a volánnál. Bár a versenytársak, mint az Aston Martin, a Ferrari, a Lamborghini vagy a Porsche erősebb motorokat építettek, köszönhetően a könnyűszerkezetes építésnek, a Lotus több mint 60 éven át a brit sportkocsigyártók címkéjét viseli, és sem sebességben, sem gyorsulásban nem éri utol más márka. Sorozatos és különleges Lotus modellek használtautóként nemcsak a sportos utakra, hanem mindennapi használatra is alkamasak. Igaz, a belvárosi stop-and-go nem nagyon felel meg a lotus karakterének, ám a sportkocsi tiszta vezetési élményt nyújt.

A klasszikus: a Lotus Elise használtautó

Az Elise a Lotus legletisztultabb sportkocsija. Egyesek szerint ""motor kerekekkel"", s a következő technológiát kapta: ABS és ESP hiányoznak, csakúgy, mint a napellenző és a kesztyűtartó. Még a szervokormányról is lemondott a Lotus. De így egy igazán letisztult vezetési élményt kínál a Lotus Elise. A könnyű kialakításhoz - az Elise önsúlya csaknem 700 kg - hozzájárul még a legkisebb 122 lóerős motor is, amely hatalmas nyomást ad az úton. A még nagyobb teljesítmény elérése érdekében az Elise Sport különleges kiadása 192 LE teljesítményre képes. 2000-ben következett a második generáció. A top modell, az Elise SC (SC ""túltöltött"" - azaz kompresszoros) 222 lóerővel megy az úton, miközben mindössze 900 kg az összsúlya. 2008-ban végül bekerülnek a légzsákok a vezető és az utas felén is. 2010 óta a jelenlegi 3-as sorozat épül. Az Elise S sportmodellje 220 lóerős.

A karbantartott tiszta és finoman vezetett Lotus modellek még használtan is jó minőségűek és megbízhatóak. Az Elise technológiailag meglehetősen egyszerű. Ez különösen az első generációra vonatkozik. E modelleknél a Lotus számos olyan komponenst használ, mint más autógyártók. Az Elise a megfelelő kezelést, a rendszeres szervizelést és az ésszerűtlen manőverezés elkerülését hosszú élettartammal köszöni meg. A karosszériát nagyon óvatosan kell kezelni, az üvegszál erősítésű műanyagon aligha lehet javítani. A hiányosságok, mint a szervokormány hiánya, elég spártainak számítanak manapság. A legszebb dolog azonban a ""nyitott"" Elise vezetése. Mindazonáltal a burkolatnak teljesen jó állapotban kell lennie. Már nem kaphatók az Elise modellhez alkatrészek, de legalább a tetőn lévő repedéseket egy erre szakosodott szerviz helyre tudja hozni.

A Lotus versenytörténetét írva, a siker az úton is utolérte

Az alapító atya és a Lotus történelem középpontja Colin Chapman. A legendák szerint, ""Aki nem nyer, az nem próbálja rendesen"". Azzal, hogy nem próbálkozott eléggé, nem vádolható Chapman. És bizony sokat nyert. 1947-ben a brit létrehozott egy céget, mely először a Lotus Mark I modellt hozta létre, egy sportos különleges dizájn autót, mely a háború előtti Austin 7 modellen alapult. A legendák szerint a Chapmanről elnevezett Lotus Engineering Ltd. akkori barátnőjéről, későbbi feleségéről, Hazelről kapta nevét, a ""lótuszvirágról"". Az 1950-es évek elején Chapman létrehozott egy másik vállalatot, melyet csak ""Lotus Cars""-nak nevezett el, és amely sportkocsi sorozatokat gyártott - első sikeres modellje a Lotus Mark VI volt, melyet készletként értékesítettek. Az ügyfelek számára elvileg minden motor és sebességváltó beépíthatő volt, amely lehetővé tette, hogy különböző versenyeken vegyenek részt. Sikerrel: a Lotus Mark VI vezetője számos versenyen ért el sikert.

1958 és 2004 között a Lotus alakította a Forma 1 történelmét

A Mark VI volt a kiindulópontja több fejlesztésnek is, melyekkel a Lotus beírta magát a versenytörténelembe. A Mark VIII volt az első Lotus sportkocsi térbeli technológiával, melyet az ínyencek úgy írtak le, mint egy ""majdnem tökéletes sportkocsi futóműt"". A Lotus Eleven is ebben a vonalban készült. Az Eleven volt az egyik legsikeresebb sportkocsi az 1950-es években, vezetői többször nyertek Sebring (Florida) és Le Mans pályáin az 1100 cm2 kategóriában. Az utód, a Lotus Mark XII volt az első autó, melyet speciálisan versenyzésre fejlesztettek. A Lotus Team 1958 és 1994 között a Forma 1-ben is kiválóan szerepelt. A Team Lotus hétszer nyert világbajnoki címet a konstruktőrök csoportjában. Hatszor győztek olyan Lotus pilóták, mint Jim Clark, Emerson Fittipaldi vagy Mario Andretti a pilóták versenyében. A győzelemért a fejlett technológiák és a könnyű konstrukció volt felelős, ami gyorsabbá és korszerűbbé tette a Forma 1-es autók versenyét.

A kétüléses sportkocsi jelentette az áttörést az utakon

A közútra épített sportkocsik részesültek a versenyrészleg innovációjából. Legendásak a Kit Car néven elterjedt Lotus Seven modellek. A mai napig ez az egyetlen Lotus modell, mely szintén megtalálható más gyártók másolatai közt, ilyen például a Caterham, Irmscher vagy a Westfield. Az elegáns Lotus Elite Typ 14 1958-ban jelent meg a piacon, mely a Lotus számára meghozta az áttörést a közutakon, mégpedig a kétüléses sportkocsival. A Lotus Elan volt az úttörő a későbbi modellek esetében: központi csőváz, üvegszálás karosszéria, kettős vezértengely. Elkezdtek motorokat is fejleszteni együttműködve a Coventry Climax, később a Ford autógyárakkal, ezeket a motorokat pedig először a Lotus Cortina modelljébe építették be. Az Elan volt az első modell, mely már nem állt rendelkezésre csomagban. Az utódok, mint a Lotus Eclat és a Lotus Elite Type 75 már nem kínáltak önfelépítést, ezeket az angol Hethel gyárban rakták össze, Norfolk közelében. A Lotus Europa modelljével 1966-ban egy speciális modellt kínáltak, főként az európai kontinens számára. Hosszútávú klasszikus modellnek bizonyult a Lotus Esprit, melyet 1976-tól 2004-ig gyártottak. Ezt a modellt nemcsak a szokásos középmotoros formában gyártották, hanem később V8-as motorral is.

A brit autógyárak válsága és a ""Lotus megmentője""

Az 1980-as évek kezdetén felütötte fejét a Lotus csoportnál - a sportkocsigyártó és a versenycsapatnál - a válság: az értékesítés zuhant a gazdasági válság hatására, és nem kínáltak újabb Lotus modelleket. Chapman belement egy együttműködésbe a Toyota gyárral. A meghajtóövet és egyéb alkatrészeket az új Lotus Excel modellhez Japánból kapták. Bár a bevételek a fontos amerikai piacokon ismét magasba szöktek, bukás fenyegetett: először 1982-ben szívrohamban meghalt Chapman, egy évre rá pedig fizetésképtelenség fenyegetett a DeLorean botrány miatt (hűtlen finanszírozás a brit kormányban). Új befektetők szálltak be a Lotus vállalatába, a használtautó mágnás David Wickins - aki a British Car Auctions során gazdagodott meg - vette át a vezetést. Wickins vezetése alatt a Lotus pénzügyi fordulatot vett, ami végett Wickins hamarosan a ""Lotus megmentőjeként"" vált ismertté. Annak érdekében, hogy a Lotus új modelleket tudjon fejleszteni, a nagy autógyártó befektetők keresésére indult.

A brit szigetekről Olaszországon át Malajziába

1986-ban átvette a General Motors brit vállalat, hét évvel később azonban eladta Romano Artiolinak, akihez a Bugatti hagyomány márka is tartozott. 1995-ben a britek a Lotus Elise modelljével egy szokatlan sportkocsit mutattak be: méretei is alacsonyak voltak, a középmotor is kisebb volt mint általában, és a kényelmet teljes mértékben elvetették. Az Elise korszerű könnyűszerkezetes építést kapott. Az alumínium alváz súlya mindössze 65 kg volt, a karosszéria üvegszálás erősítésű műanyagból készült. Az Elise mindig a Lotus a slágere volt, különböző mintákkal, formákban több különkiadványa is létezik. A roadster nevét Artioli unokájának köszönheti: Elise. A zárt versenyautókat Lotus Exige néven értékesítették. Alig egy évvel később a Lotus ismért tulajdonost váltott. 1996-ban Artioli bejelentette a Bugatti csődjét és Lotus részvényeinek 80%-át eladta a Proton vállalatnak. A malajziai autógyártó fő részvényese, Yahaya Ahmad átvette a vezetést a luxus márka fölött. Bevezette a Lotus Evora nevű sportkocsit, mely nagyobb kényelmet biztosított a megszokottnál, például tempomat és belső navigációs rendszer is beépítésre került. A Proton a DRB-HICOM során történő átvételét követően, 2012-től a Lotus a malajziai ipari konglomerátumba tartozik.

A Lotus jelenlegi modelljei, melyek használtan jó sprintet nyomnak

Modell neve Gyártási időszak Motor Teljesítmény Csúcssebesség Gyorsulás 0-ról 100 km/h-ra
Lotus Elise S 2012-től 1,6 literes soros négyhengeres kompresszoros motor 220 LE 234 km/h 4,6 s
Lotus Europa SE 2008-2010 között 2,0 literes soros négyhengeres turbómotor 225 LE 235 km/h 5,3 s
Lotus Exige S 2012 óta 3,5 literes hathengeres V motor 350 LE 277 km/h 3,8 s
Lotus Evora 2009 óta 3,5 literes hathengeres V motor 280 LE 260 km/h 5,1 s
Lotus Eterne nem ismert 5,0 literes V8-Motor 620 LE 315 km/h 3,9 s
"

További hivatkozások áttekintése