Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.
skoda-l.jpg

Skoda

Óriási teljesítmény, amit a Skoda 1991 óta letett az asztalra. Azóta tartozik a cseh autógyártó a Volkswagen Csoporthoz és a márka azóta az első sorokban muzsikál, mikor eladásokra kerül sor. Összehasonlítva a VW-márkával a Skoda (eredetileg Škoda-ként írják és kiejtése: Schkóda) járműveket: mindig egy kicsit tágasabb és pár forinttal olcsóbb – anélkül, hogy a minőségéből valamit is vesztene a márka. Az évezredforduló óta a Skoda céltudatos terjeszkedésben van mind a választék mind a felszereltség tekintetében: a Skoda Roomster márka egy kompakt családi kisteherautó, mialatt a változatos vásárlói körért az igazán szuper Skoda Superb gondoskodik. A hegymászáshoz pedig ott van a Skoda Yeti, amely egy bivalyerős terepjáró egyben városi sláger, a belső céges ingolstadti konkurenciával versenyben. Nem csoda, hogy a Skoda használtautó modellek száma nagyon magasan szerepel a táblázatokban: ilyen sok és olcsó gépjárművet egyetlen VW leányvállalat sem kínál.

Ezek a Skoda modellek használtan is meggyőzőek

”Skoda ”Skoda

Az 1990-es évek kezdetén a Skoda még a szocializmus maradványaival küzdött – minőségi értelemben az akkori járművek nem azt nyújtották, amit a gyártó ígért. De azóta ezek a problémák feledésbe merültek, és 1996 óta hibamentesen működik az együttműködés a VW anyavállalattal. Ebből profitálnak azok a modellek, amelyek a közös platformon alapulnak, ahogy a vásárlók is, akiknek nem kell a minőség és a kényelem kárára lejjebb adniuk igényszintjükből. Egy Skoda még használtan is megér egy pillantást. Az ADAC, ACE és AvD bontási statisztikákban a modellek folyamatosan jól szerepelnek. Bemutatjuk a legkedveltebb gépjármű típusokat.

Skoda Fabia : kicsi, de finom. Ezt jól kigondolhatták a Skoda döntéshozók, amikor 1999-ben legurult a szalagról az első modell. A kisautó a VW Polón alapul, de sokkal jobb a helykihasználása. További tárhelyet biztosít a kombi változat. Az utóbbi igaz a Skoda Fabia fogyasztására is, ami alacsony. A választékhoz több benzines tartozik 60 és 110 LE közötti teljesítménnyel, továbbá a turbódízelt 105 LE meghajtással kínálják. Mindeközben már a harmadik generáció fut az utakon. A VW Polo testvérrel összehasonlítva a Skoda Fabia olcsóbb, főképp a használtautók között. Az árak használtautók esetén még olcsóbbak, ugyanakkor a technológia megegyezik.

Skoda Octavia : Egy kompakt kocsi, ami úgy néz ki mint egy középkategóriás szedán és ugyanazt a kényelmet kínálja? Ez a Skoda Octavia. Már 1996 óta rója a magyar és európai utakat a jelenleg harmadik generációs modell. Az Octavia a Golf platformján alapul, de a wolfsburgi gyártóval ellentétben a Skoda több helyet ad a lábaknak és a mozgási tér is nagyobb. Nagyon sok helyet különösen a Combi kínál (a Skoda saját írásmódját alkalmazva). A motorok teljesítménye elérheti a 180 LE-t (benzines) és 150 LE-t (dízel esetében). Különösen menőre sikerült a sportváltozat: a Skoda Octavia RS 230 LE-re képes és eddigi végsebessége elérte a 248 km/h-t.

Skoda Yeti : a kompakt terepjáró egy igazi multifunkciós csoda. A hátsó üléseket úgy lehet állítani, hogy még a legnagyobb csomag is beférjen a csomagtartóba. A TDI és TSI motorok a Volkswagentől 160 LE (benzines)-től 170 LE-ig (dízel) biztosítják a paripákat a többmagos meghajtáshoz. A Skoda Yeti modell első generációja 2009-ben gurult le a cseh Kvasiny városban található gyár szalagjáról, és 2015 óta az azt követő modell is kapható. A konszernen belüli konkurencia előtt sem kell a Skoda Yetinek szégyenkeznie – használtan magas fokú megbízhatóságról és olcsó vételi árról tanúskodik.

Škoda: minőség, made in Csehország

”Skoda ”Skoda

A Skoda történelem lényegében három részből áll: az első rész a második világháború végén zárult, a második a csehszlovák szocializmus végével és a jelenlegi a Volkswagen konszern vételével indult, mikor is az felvásárolta a cseh gyártót. Három (újra)kezdés, három történet érdekes modellekkel, de ugyanaz a logó. 1926 óta használja a cég ugyanazt a logót, a szárnyas nyilat. A nyílból, tollakból, szemből és gyűrű formájú átnyúlásból képzett logó 90 éve jelenti az előrehaladást, nemzetköziséget és precizitást. A szürkés logó 2013-ig volt használatban a Skodánál, de használtautóknál gyakran láthatjuk még. Az új modellek krómszínű logóval rendelkeznek.

A Laurin & Klement AG alapításától kezdve az egyesülésig a Skodánál

minden egy panasszal kezdődőtt: Václav Klement a cseh Mladá Boleslav városban könyvelő volt és azon idegeskedett, hogy a drezdai gyártó Seidel & Naumann biciklik milyen gyorsan tönkremennek. Összedobott egy panaszlevelet, de nem talált meghallgatásra, mivel értelemszerűen csehül írta. A drezdaiak nem érthették (vagy nem akarták megérteni), ezért Klement 1895-ben a bicikliszerelő Václav Laurinnel közösen saját vállalkozást indított. Laurin és Klement ezután bicikliket gyártott, később jöttek a motorok és az automobilok. A motorbiciklik - köszönhetően a versenyeken elért sikerüknek - nagyon népszerűek voltak. Az autók a Voiturette modelltől a C típusig olyan jól keltek, hogy Laurin & Klement AG az első világháborúig a legnagyobb autógyártó volt a Habsburg Monarchiában.

Ezután a vállalkozás tovább folytatta a sikerszériát. 1925-ig kereken 50 további modell került a piacokra, a legnagyobb közülük egy hathengeres motorral volt hajtva. Ugyanebben az évben a Laurin & Klement egyesült a pilzeni Skoda gyárral. Az autógyártó kezdetben cukorgyártással és sőrfőzéssel foglalkozott, de később átlovagolt az acélgyártásra és hadiiparba. Az 1920-as években a Skoda már nemzetközi nagyvállalatnak számított, amely erősen képviseltette magát a privát szektorban, és a vonatoktól kezdve a repülőgépekig számos fuvarozási eszközt épített. A Laurin & Klement eladása után az új leányvállalatnál maradt a Skoda Auto , de csak az autógyártás maradt meg – bicikliket és motorbicikliket nem gyártott többé.

1945 és 1990 között a Skoda a kommunista tervgazdálkodás keretében működött

Az 1930-as években, 1937-ben piacra dobott sikerautó tette a Skodát népszerűvé. Ezután az első Csehszlovák Köztársaságot lerohanta a náci Németország. A Skoda az állami Birodalmi Gyárakhoz került Hermann Göring által, és ezáltal a német hadiipar részévé vált. Katonai célú kisautókat és terepjárókat gyártottak. 1945 május 9-én bombatalálat érte a Mladá Boleslavban található gyárat és a gyár nagy része megsemmisült. Egy nappal később a Vörös Hadsereg átvette az irányítást, 1945 októberében a vállalat állami kézbe került és végül a kommunista tervgazdálkodás keretébe integrálta a Csehszlovák Köztársaság. Az 1940-es végén újraindult a teherautó-gyártás, majd az 1950-es években a személygépkocsi-gyártás. Az NDK-ban a Skoda modelljei széles körben elterjed járművek voltak, ahol néha a használt kocsik magasabb áron keltek el mint az újak – amelyekre ugyanis éveket kellett várni.

Az első modellek kompakt és középosztályú járművek voltak. A Felicia kabrió mint sikkes keleti blokk sportautó volt reklámozva, de csak 1964-ig volt gyártva és utána az 1100 MB kupé váltotta fel. Az 1950-es évek közepén a Skoda kocsik hátsó motorral és hátsó üléssel kerültek gyártásra. A Skoda Favorit 1987-ből volt az első modell, amelynek elöl volt a motorja és a meghajtása. A zászlóshajó autók kompakt karosszériával és bőséges csomagtérrel rendelkeztek, és számos összetevőjük nyugat-európai beszállítóktól került megrendelésre. A Skoda történetnek egyik különleges példánya a 130 RS csúcsmodell , a „kelet Porschéjá”-nak nevezett sportos csúcsragadozó volt. 1977-ben a Monte-Carlo Rally-n a saját kategóriájában kategóriagyőztes volt és négy évvel később a túraautó kategóriában Európa-bajnokságot nyert. Használtan ez a Skoda egyébként igazi ritkaságszámba megy – a szedán változat Skoda 130-at azonban folyamatosan kínálják.

1991 óta része a Volkswagen konszernnek

”Skoda ”Skoda

A vasfüggöny lehullása után Csehszlovákia felbomlott, ahogy a Skoda állami vállalat is. A Mláda Boleslav gyárat 1991-ben felvásárolta a Volkswagen , és a Skoda ezek után a konszern saját márkájává vált. Az első közösen gyártott modell a Skoda Felicia volt 1994-ben, amely felváltotta az addigi favoritot és a Polo generáción alapult. Az ezt követő Skoda Fabia és Skoda Octavia modellekkel a cseh autógyártó Európa egészében elismertté vált. A Combi (Skoda saját írásában) mind a használtautót, mind az új autót vásárlókat boldoggá teszik. Az évezredforduló során az autógyártó több mint 70 országba exportált, és 2013-ban legurult a 15 milliomodik Skoda a szalagról. A kezdeti Laurin & Klement modellek, amelyek egyben hasonló néven futottak, különösen elegáns és sikkes felszerelésükkel nagyban hasonlítanak a Yeti, Octavia és Superb autókra.

Járműkategória Skoda modell Gyártási Év Különlegesség
Kisautó Skoda Citigo 2011-ig A VW up! modellen alapul
Kisautó Fabia III 2014-ig A rally változat neve R5.
Kompakt autók Rapid 2012-ig Egy kompakt autón alapul, amely különösen figyel a feltörekvő országok igényeire.
Középkategória Octavia III 2012-ig Ferdehátú szedán, kombi, RS sportkiszereléssel, offroad scout kiszereléssel, CNG földgáz kiszereléssel, RS mint 4x4 összkerékmeghajtás.
Felső középkategória Superb III 2015-ig A rugalmas és moduláris egységekből álló VW kereszt moduláris elven alapul, ugyanúgy, mint a VW Golf és VW Passat.
Kisteherautó Roomster 2006-tól 2015-ig Leállt a gyártás, nincs soron követő modell tervezve. 2010 óta takarékos környezettudatos kiszerelésben is kapható.
Kompakt-SUV Yeti 2009 óta Elülső- és összkerékmeghajtással. 2013 óta két különböző felszereléssel: városi és szabadidős.

További hivatkozások áttekintése