Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A német használtautó-vásárlás buktatói

Magyarországra minden évben több és több használtautó áramlik be, a legtöbb Németországból.

A hírhedten jó minőségű német utak, a precíz karbantartás és a magas életszínvonal mind azt sugallja, hogy a német autók jól karban vannak tartva.

Nem szabad azonban elmenni azon buktatók mellet, amelyek a német autók behozatalát jellemzik. Az ilyen autók jellemzően nagy futásteljesítménnyel rendelkeznek, épp emiatt szabadulnak meg tőlük az eredeti tulajdonosaik viszonylag olcsón. A sokat futott autókban egymás után mennek tönkre a fő részegységek, melyek ára egyenként is jelentős tétel, sőt, gyakran eléri az autó eredeti vételárát is.

Az autó kiválasztása

A megfelelő autó kiválasztása előtt érdemes utánajárni, hogy pontosan melyik autómárka melyik típusára van szükségünk. A legtöbb esetben egy-egy típus több évjárattal és felszereltséggel került legyártásra, így a különféle változatokat is meg kell ismerni.

Minden német használtautó-típusnál megvannak azok a jellemző hibák, melyek a gyártás óta eltelt időben már előjöttek. Így vannak olyan autók, melyeknél nagyon rohad a kaszni, van, amelyiknél a kettős tömegű lendkerék adja meg magát, megint másoknál a motorral szokott probléma lenni. Ezek cseréje pedig jellemzően több százezer forintos kiadást jelent, így érdemes felkutatni, hogy melyik autótípus melyik változata okozza majd a legkevesebb gondot.

Ha a választás megtörtént, akkor nem szabad elcsábulni más autótípusok iránt akkor sem, amikor egy jobb árú választási lehetőség érhető el. A jobb ár mögött általában jobban leharcolt autó áll, így az ilyen modell megvásárlásával a vevő csak a jövőbeli problémákat vásárolja meg.

Fontos a megfelelő adás-vételi szerződés

Sok magyar kereskedő csinálja azt, hogy a megvásárolt német használtautót nem a saját nevére, hanem a vevő nevére helyezi forgalomba. Ezt általában azzal indokolják, hogy a vevő ezzel megúszhatja az eredetvizsgálat kb. 20 ezer forintos díját.

A vevő azonban, ha ezt a megoldást választja, nem a kereskedővel szerződik az autóvásárlásról, hanem az eredeti német eladóval. Az ilyen kereskedők előszeretettel játsszák el ezt a trükköt akkor, ha baj van az autóval, mivel a garanciális problémákkal a vevőnek ekkor az eredeti német eladóhoz kell fordulnia.

A németországi pereskedés pedig hosszadalmas és sokkal több pénzbe kerül, mint az autó vételára, így a vevő hoppon maradhat. Ha a megfelelő felek között köttetik meg az adás-vételi szerződés, tehát a vevő és a kereskedő között, akkor a kereskedőnek kötelező helyt állnia az autó hibáival szemben. A magyar jogszabályok ez esetben a vevőt védik, aki sokkal könnyebben érvényesítheti jogszerű igényét a magyar féllel szemben, mint az ezer kilométernél is távolabb lakó német személy ellenében.

Német használatutó vásárlása Németországban

Jó ötlet lehet a német használatutót egyenesen Németországban megvenni, hiszen így elkerülhető az autónepper hasznának megfizetése. Érdemes azonban telefonon részletekbe menően kideríteni, milyen autóról van szó, s az milyen hibákkal rendelkezik.

A részletes állapotfelmérés során nem elegendő csupán azt megbeszélni, hogy milyen állapotban van az autó, azt is tisztázni kell, hogy az egyes sérülések milyen fokúak. A jégverés például okozhat kisebb sérüléseket az autón, de tönkre is teheti az egész fényezést. A kicsit rohadt kaszni jelenthez kisebb rozsdafoltokat, de akár olyan sérüléseket is, ahol az egész sárvédőt ki kell cserélni.

Az útnak indulás előtt meg kell nézni ugyanabból a típusváltozatból néhány magyar változatot is, így megismerhető az autók átlagos állapota. A magyar eladókkal alkudozva akár a német autókhoz hasonló jó ár is elérhető, nem beszélve arról, hogy esetlegesen egy különlegesen jó állapotú példányba is bele lehet futni.

Nem szabad elfelejteni a német használtautó magyar forgalomba helyezésének menetét és módját, illetve a felmerülő költségeket sem. Az autót haza kell szállítani, ez történhet saját lábán vagy trailerrel is.

Ha saját lábán történik az autó hazaszállítása, akkor szükség van ideiglenes rendszámra, melyet engedélyeztetni kell, amelynek költsége is van. A trailer elég jelentős kiadással jár, esetlegesen a szállítási díj mérsékelhető, ha több autót összevár a szállító, de ilyenkor akár heteket is csúszhat az autó hazaérkezése.

A Magyarországon történő forgalomba helyezésnek is jelentős költségei lehetnek, ezek függenek az autó környezetvédelmi besorolásától és teljesítményétől. Mivel ezek a díjak az autó eredeti vételárához igazodnak, különösen meg kell fontolni a külföldi vásárlás rentabilitását.

A külföldre történő utazás előtt a kockázatok mérséklése érdekében több vevővel is meg kell beszélni egy találkozót, lehetőleg egymás közelében. Így egy hosszabb látogatással felkereshető az összes potenciálisan megfelelő autó, s nem vész kárba a kiutazás költsége. Szintén meg kell határozni már előre azokat a minimum elvárásokat, melyek nem teljesülése esetén nem vesszük meg az autót.

Utóbbival elkerülhető az a fiaskó, hogy egy rossz állapotban lévő autó csak azért kerül megvásárlásra, mert már úgyis kiutazott a vevőjelölt Németországba.

A magyarországi forgalomba helyezés menete

Amint a német használtautó Magyarországra kerül, elkezdődhet a magyarországi forgalomba helyezés menete, aminek a végén az autó teljes értékű magyar rendszámot kap.

A honosítást a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzi, a két budapesti telephelyük valamelyikére időpontot kell kérni. A megadott időpontban a használtautónak már forgalomba helyezésre kész állapotban kell lennie.

A telephelyre való szállításhoz az autó saját lábán csak akkor jelenhet meg, ha P-s próbarendszámmal rendelkezik. Mivel ez a speciális rendszám magánszemélyek számára ritkán hozzáférhető, így marad a trailer, mely újabb költséget jelent. Rendszám nélküli autót még vontatni is tilos, így ez a megoldás nem alkalmazható az állomásra történő szállításkor!

A műszaki vizsga ugyanúgy történik, mint egy belföldi autónál: a vizsgabiztosok ellenőrzik, hogy az autó megfelelő állapotban van-e a közlekedéshez. Ellenőrzik a világító berendezéseket, a féket, a kaszni állapotát stb.

Amennyiben a német használtautó legalább még 60 napig érvényes forgalmival rendelkezik, külön díjért honosítható. Ha nem, akkor újabb jelentős költségtétel a forgalomba helyezés előtt történő extra vizsgálat. A forgalmi vizsga hatósági díját mindkét esetben ugyanúgy meg kell fizetni.

A műszaki után kibocsátásra kerül a jármű műszaki adatlapja és a vizsgabizonyítvány, mellyel még nem fejeződött be a honosítási folyamat. A következő lépcsőfok a regisztrációs adó kiszámolása és megfizetése, melyért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a felelős.

A NAV kiszabja a regisztrációs adót, melyet csak meghatározott bankokban lehet befizetni. A befizetést igazoló papírokkal ezután újra vissza kell menni a NAV választott irodájába, akik online módon is iktatják a befizetést, s ezzel a regisztrációs adó rögzítésre kerül.

Utolsó lépésként fel kell keresni egy kormányablakot, ahol látni fogják a NAV által berögzített adatokat. Itt kell megfizetni a vagyonszerzési illetéket, majd átadják az új rendszámot, melyet azonnal használatba lehet venni. A behozott német használtautó csupán ettől a pillanattól kezdve járhatja legálisan a magyar közutakat.

Megosztás

Minden cikk

auto-kaufen

Autóvásárlás ideiglenes rendszámmal

Tanacsado · Autó jog
hero-unfall

A baleseti kártérítéssel járó pluszköltségek

Tanacsado · Autó jog
auto-kaufen

A német használtautó-vásárlás buktatói

Tanacsado · Autó jog
Kevesebb megjelenítése