Mire használjuk gépjárművünkben az akkumulátort?
Az akkumulátor autónk működése során egyre több szerepet tölt be, de talán a legfontosabb az indítás, ami e nélkül az energiahordozó nélkül szinte lehetetlen. Az autó tüzelőanyagának katalizátora egy elektromos löket, amit az akkumulátorból nyerünk. Emellett alkalmas még az egyéb elektronikai berendezések üzemeltetésére. Egyik legfontosabb ezek közül a világítás, ami elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. De ide tartozik a klíma, a riasztó, az egyéb mérő, diagnosztizáló és jelző berendezések, továbbá a szivargyújtó és a többi extra. A lista lehetne akár végtelen is, hiszen számtalan dologgal felszerelik a gyártók a gépjárműveket. Az akkumulátort az autóban található generátor menet közben (ha nincs meghibásodás) folyamatosan újratölti, így többnyire nem kell aggódnunk, hogy az út során lemerül. De mi történik, ha a generátor nem működik, illetve üzemképes, de az autó motorja nem jár, és közben energiát fogyasztunk? Nos, ilyen esetben az akkumulátor felhasználja az általa tárolt energiát, és újratöltés hiányában szépen lassan lemerül. Ilyenkor az akkumulátort szakszerűen fel kell tölteni, típusától függően.
Milyen autó akkumulátorokat ismerünk?
A technika fejlődése és a tömeggyártás puszta ténye lehetővé tette, hogy az akkumulátorok gyártása során többféle típust kivitelezzenek, és ezeket a vásárlók igény szerint kiválaszthassák maguknak.
Karbantartásszegény akkumulátor: ezek az akkumulátorok csak csekély karbantartást igényelnek, így használatuk elég kényelmes. Ezeket megvásárlás után azonnal behelyezhetjük autónkba, és rögtön üzemkészek. Cellái legtöbb esetben savval és árammal feltöltve kerülnek ki a boltból, és ezeket nagyon ritkán, csupán átlagosan félévente egyszer kell feltölteni a megfelelő szintig desztillált vízzel. Nagyon jól bírják a túltöltést, és a gázképződés során csak minimális a romboló hatás a minimális méretű szellőzőlyukaknak köszönhetően.
Karbantartásmentes akkumulátor: Az abszolút gondozásmentes akkumulátor is savval és árammal van töltve, de emellett rendelkezik még biztonsági szeleppel is. Ezek elektrolitjainak fogyását speciális ötvözetek alkalmazásával minimálisra csökkentették, így növelve élettartamát és közeli terhelhetőségét. Ezeknél a többnyire zárt típusoknál nincs szükség a desztillált vízzel való utántöltésre (és nem is megengedett).
Szárazon töltött akkumulátorok: ezek savval való feltöltés után üzemkészek. A gyártó azt az eljárást alkalmazza, hogy formázás után árammal feltölti, majd a lemezeket speciális eljárással a savtól mentesíti és kiszárítja. Ezt követően a negatív lemezek felületét légzáró védőréteggel vonja be, majd ráépíti a telepet.
Blokkformázásra előkészített akkumulátorok: sem savval, sem árammal nincsenek gyárilag feltöltve, ezeket a műveleteket utólag kell elvégezni, így nem is örvend nagy népszerűségnek, de a piacon még kapható ez a típus.
Az akkumulátorok általában 12 voltos feszültségen működnek, hiszen az autók elektronikájának legnagyobb része erre van tervezve. Újratöltésük ugyanakkor minimálisan nagyobb feszültséget igényel, viszont a roncsolódás elkerülésének érdekében nem ajánlatos túllépni a 14 voltos feszültséget.
Az akkumulátortöltők
Az akkumulátorok feltöltésére alkalmas szerkezetek végtelen tárháza szerepel a kereskedelmi palettán, így kellő utánajárás szükséges ahhoz, hogy a megfelelő erősségű, típusú és minőségű töltőt kiválasszuk. Amikor megtörténik a nagy baj, és azon kapjuk magunkat, hogy akkumulátorunk nem reagál a gyújtásra, akkor felmerül a kérdés, hogy miért nem töltöttük fel azt. Szerencsére nemcsak az autónk generátora képes elektromos árammal ellátni az akkumulátort, hanem azt tölthetjük is számtalan módon. Hagyományos esetben általános töltőket érdemes használni, amelyek esetén csak egy konnektor és néhány óra szabad idő szükséges. Ennek az időintervallumnak a fő tényezője, hogy hány amperen van lehetőségünk tölteni, amit pedig az akkumulátor és a töltő teljesítménye határoz meg. Ha észleljük a merülést, csak ki kell vennünk a gépjárműből az akkumulátort és odavinni a konnektorhoz, ahol már áram alá van helyezve a töltőnk.
De mi történik, ha útközben merül le, és nincs lehetőségünk megkeresni a legközelebbi konnektort? Nos, a hagyományos módszer szerint ilyenkor az autót betoljuk, de ez nem mindig sikeres, vagy nem mindig adottak a megfelelő körülmények hozzá. Ha egy másik autó arra jár, és megvan a megfelelő eszköz hozzá, akkor be lehet „bikázni” a gépjárművet. Szerencsére már gyártanak hordozható akkumulátortöltőket, amik kellően fel vannak töltve ahhoz, hogy a lemerült egységünket fel tudjuk velük tölteni. Akkumulátorral rendelkező akkumulátortöltő - ez már önmagában elég jól hangzik, de van még ennél is jobb: a napelemes töltőberendezés. Bár a technológia még nem annyira kiforrott, a kezdetleges darabokat már megvásárolhatjuk a szaküzletekben. Természetesen még számtalan típusú töltő közül választhatunk, melyek mértékének lassan már csak a képzelet szabhat határt.
A töltés menete
Az akkumulátorok töltése nem igényel nagy szaktudást, de azért érdemes odafigyelni. Először ellenőrizzük a töltöttségi és az elektrolit szintet. Az elektrolit szintjének ellenőrzésére több módszer is van. A legegyszerűbb a szemrevételezés abban az esetben, ha erre lehetőségünk van. Ha mindezzel megvagyunk, nézzük át, hogy található-e rajta valami sérülés, majd az akkumulátort a vele kompatibilis töltőre csatlakoztassuk, és indítsuk el a töltést. Az újabb akkumulátortöltőkben már található olyan funkció, amely feltöltés esetén kikapcsolja magát, ezzel kímélve a töltő és az akkumulátor állapotát is. Figyeljünk arra, hogy ne töltsük fel túl nagy feszültséggel az akkumulátorokat, mert az roncsolódáshoz vezethet, és egy idő után tönkreteheti azokat.
Elektromos autók akkumulátorai, illetve azok töltése
Ahogyan hatalmas sebességgel elindultunk a XXI. század száguldó technikai fejlődésének útján, úgy nyer egyre nagyobb teret az elektromos autók használata. Vannak félig elektromos, félig benzines autók, ezeket hívjuk hibridnek. A teljesen elektromos árammal működő autók már csak akkumulátorral működnek. Ezeknél a járműveknél már nincs jelen a tüzelőanyag-tartály, de ezt a szabad helyet felváltja az akkumulátorok tárolásához szükséges tér.
Elektromos autó töltéséhez már komolyabb igénybevételű akkumulátorokra és nagyobb feszültségre van szükség, éppen ezért nem elegendő hozzá a 12 voltos feszültség, hanem a háztartásokban használt 230 Voltot veszi igénybe, fázisonként 10-16 amperes áramerősséggel. Az elektromos autókhoz gyári töltőt biztosítanak, aminek egyik felét a konnektorba, a másikat az autónak a feltöltésre szolgáló bemeneti egységébe kell dugni. Az elektromos autók akkumulátorainak töltése általában lassú, éppen ezért inkább otthon, éjszaka érdemes végezni, amikor többnyire az autó nincs használatban. Teljes lemerülés esetén a töltés átlagosan 8-10 órát vesz igénybe.
Akkumulátortöltők egyéb felhasználása
A töltőket egyre több barkácsolásban jártas ember használja fel egyéb célokra, amikhez kisebb feszültség szükséges. Az interneten találkozhatunk számtalan ilyen megoldással. Vannak, akik hungarocell szigetelés vágására használják úgy, hogy a megfelelő feszültséggel, amit a töltő lead, melegítik fel a drótot, aminek izzó melege elvágja ezt az anyagot. Más esetben viszont találkozhatunk házilag összerakott akkumulátortöltőkkel. Ezek használatát kerüljük, hiszen nem csak kárt okozhatnak az energiahordozóban, de balesetveszélyesek is lehetnek.