Kiemelten fontos az akkumulátor megfelelő állapota, hiszen az autó indításakor az indítómotornak nagyobb mennyiségű energiára van szüksége a motor beindításához. Amennyiben az akkumulátor már régi és nincs megfelelő kapacitása, az indítás meghiúsulhat, s a jármű nem indul be. Ilyen esetekben az autó akkumulátor töltő az egyetlen megoldás a lemerült akkumulátor újratöltésére.
Az akkumulátor működése
Az akkumulátor egy olyan szerkezet, melyben különféle elemek találhatóak egy közös tokozásba foglalva, s mely az autó generátorából érkező elektromos áramot kémiai energiaként tárolja el. A szükséges árammennyiség leadásakor pedig a kémiai energiát elektromos árammá alakítja vissza.
A különféle akkumulátor típusok különböző tulajdonságokkal rendelkeznek, s áruk is jelentősen eltérhet. A klasszikus akkumulátorok savat és ólmot használnak, de léteznek lúgos és zselés akkumulátorok is.
Az ólom alapú akkumulátorban kazetták vannak párhuzamos elektromos körbe kötve, s az ólom kazettákban tiszta ólom és ólom-dioxid található felváltva. A köztük lévő elektrolit folyadék kénsav és desztillált víz keveréke. Az akkumulátor a rákapcsolt elektromos áram hatására galvánelemként kezd viselkedni, s képes eltárolni az átfolyó feszültség egy részét.
A lúgos akkumulátorokban nem sav, hanem kálilúg található, a felhasznált fémek köre változó, nikkel, kadmium, vas, cink és ezüst is megtalálható a különféle típusokban. Az ilyen akkumulátorok drágább előállításúak, de tovább le bírják adni a rájuk jellemző kapacitást. A töltési és más sajátosságaik miatt jellemzően ezek az akkumulátorok nem találhatóak meg a személygépkocsikban.
A zselés akkumulátor a klasszikus akkumulátor újrafeltalálása, itt a hagyományos sav elektrolitot a fémelemek köré tekert szövetanyagra viszik fel. Ez jóval biztonságosabb alkalmazást tesz lehetővé, mivel az elektrolit itt még törés esetén sem tud kifolyni az akkumulátorból. A kinézete és állaga miatt hívják ezt az akkumulátortípust a hétköznapokban zselésnek.
Az autó akkumulátor töltő működése
Autó akkumulátor töltő is nagyon sokféle létezik, amelyek a beépített elektronika bonyolultságától és tudásától függően akár néhány ezer forintos ártól is elérhetők, a komolyabb berendezések viszont ennél jóval drágábbak.
Az egyszerű akkumulátor töltő része egy transzformátor és egy egyenirányító, amely az elektromos hálózatról felvett váltóáramot alakítja át az akkumulátor számára eltárolható egyirányúsított árammá. Szükségmegoldásként alkalmazható, de áramerőssége kicsi, így egy átlagos akkumulátort csak nagyon hosszú idő alatt lehet vele megfelelő töltöttségűre hozni.
A hátrányai között kell megemlíteni, hogy túltöltheti a kisebb akkumulátorokat, így alkalmazását körültekintően kell végezni. A módosított változatokban ellenállás beépítésével jobb hatásfok érhető el.
Az inverteres autó akkumulátor töltő berendezések modernebb megközelítést alkalmaznak, hiszen a lemerült akkumulátort nagy áramerősséggel kezdik tölteni, majd a töltöttség javulásával visszavesznek az áramerősségből.
Az ilyen töltők rendkívül kis méretűek, hiszen modern félvezetőket használnak a gyártásuk során. A váltóáramú felszültségforrást egyirányúsított kimenetté alakítják, melyre rácsatlakozik az inverter is. Az inverter tranzisztorokból áll, melyhez egy újabb ferritmagos tranzisztor csatlakozik.
A rendszer fő lelke az inverter, mely érzékeli az akkumulátor töltöttségét, s ennek megfelelően állítja be a tranzisztorait. A teljesen biztonságos töltési megoldással elkerülhető az akkumulátor túltöltése, miközben a lehető legrövidebb idő alatt, a lehető legnagyobb hatásfokkal kerül elvégzésre a töltés.
Hogyan kell feltölteni az akkumulátort?
Az autó akkumulátor töltő csatlakoztatása előtt le kell ellenőrizni, hogy a töltő megfelelő-e a használni kívánt akkumulátorhoz. Az akkumulátor nem lehet fagyott állapotban és nem lehet 45 foknál magasabb hőmérsékletű. Amennyiben a hőmérséklet nem megfelelő, meg kell várni, míg beáll az akkumulátor gyártója által előírt hőfok.
Töltés közben mindig gondoskodni kell a megfelelő szellőzésről, s rendszeres időközönként ellenőrizni kell, hogy nem forrósodott-e túl az akku teste. Ha ez fennáll, a töltést meg kell szakítani.
Az akkumulátort csak akkor szükséges tölteni, ha a töltöttsége nem megfelelő. A 100 és 75% közötti töltöttségű akksikat nem szükséges rácsatlakoztatni a töltőre. Amennyiben ez az érték 50%-ra zuhan, javasolt az energia visszapótlás megkezdése, s 25%-os töltöttségnél mindenképpen meg kell kezdeni a feltöltést. Ellenkező esetben az akkumulátor károsodhat, s cserére szorulhat. Ha az akkumulátor töltöttsége 0% közeli értéket mutat, akkor az gyakorlatilag a halálát jelöli, ilyenkor teljesen felesleges akkumulátor töltéssel próbálkozni.
A töltéskor a töltési áramot úgy kell beállítani, hogy az az akkumulátor névleges kapacitásával üzemeljen. Egy 4 Ah-s akkumulátort ennek megfelelően kb. 0,4 A-rel érdemes tölteni.
Bár sokan elhanyagolják, az akksi töltésekor érdemes betartani a gyártók által előírt biztonsági óvintézkedéseket, hiszen baleset esetén az akkumulátorsav egészségkárosodást is okozhat. Ajánlott átlátszó védőszemüveggel védeni a szemet, illetve a teljes arc- és kézfelület védelme is fontos lehet.
Töltéskor az autó akkumulátor töltő megfelelő színű vezetékeit az akkumulátor megfelelő kivezetéseihez kell csatlakoztatni. A piros színű pozitív kábelt az akkumulátor + jelzésű pozitív pólusára, míg a fekete színű negatív kábelt az autó – jelzésű negatív pólusára kell kötni.
Amennyiben az akkumulátor nincs kiszerelve a gépjárműből, akkor a negatív kábelt a motorblokkhoz kell csatlakoztatni. Ha a járműgyártó előírásai alapján az autó pozitív földelésű, akkor viszont a pozitív kábelt kell a motorblokkhoz csatlakoztatni. A legtöbb autó akkumulátor töltő gyártója azonban nem javasolja, hogy az akkumulátor az autóból történő kiszerelés nélkül kerüljön töltésre.
Az akkumulátor elvileg képes megfogni a töltőből érkező feszültségcsúcsokat, ha azonban meghibásodás történik, akkor az akksi sem képes teljesen elnyelni a túlfeszültséget, így azt a gépjármű elektromos rendszere kapja meg. A modern autók bonyolult elektronikai rendszerében az ilyen túlfeszültség azonban több százezres, akár milliós kárt is okozhat, így érdemes mindig kiszerelni az akkumulátort a töltéshez.
Az akkumulátortöltő az akkumulátor saruihoz történő csatlakoztatásakor szikraképződés léphet fel, mely veszélyes lehet bizonyos környezetben vagy helyeken. A szikraképződés elkerülése végett a töltő kábeleit a bekapcsolás előtt kell az akksi kimeneteleire rögzíteni, majd a gép kikapcsolása után lehet őket eltávolítani.
Alternatív megoldásként felhasználható egy másik gépjármű a lemerült jármű beindításához, ezt nevezik a köznyelvben bikázásnak. Ilyenkor a bikázást végző jármű akkumulátorára csatlakozva indítják be a lemerült autót, egy kábel segítségével.
Az eljárás kulcsa a kábelek megfelelő csatlakoztatása. A bikakábel pozitív végeit csatlakoztatni kell a két jármű pozitív pólusaihoz. Ezután a kábel egyik negatív végét először az áramot leadó jármű negatív pólusára kell kötni, majd a beindítandó jármű motorjára vagy egy ahhoz csatlakozó fémrészre. Ha van kivezetett negatív pólus, akkor oda kell csatlakoztatni, a beindítandó jármű akksijának negatív pólusára azonban tilos, mert robbanást okozhat.
Ezután be kell indítani a bikázó járművet, s alapjáraton járatni, majd be kell indítani a lemerült autót motorját is. Ha a motor nem indul be, akkor fél-egy perces szünet után újra kell próbálkozni. Amennyiben beindul, akkor a kábelek azonnal vagy pár perc közös működés után fordított sorrendben eltávolíthatók.