Miután létrejött a vásárlás, a legfontosabb teendő a megfelelő ideiglenes rendszám kiválasztása, az adásvételi szerződés megkötése, és a (15 napos) biztosítás intézése. A tulajdonos a szerződésben mond le a tulajdonjogáról, a vámpapírok megszerzésével pedig kiváltható az ideiglenes rendszám.
Miért olyan fontos az ideiglenes rendszám?
A tévhitekkel ellentétben a magyar P-s ideiglenes rendszám csak Magyarország területén használható, erről jogszabály rendelkezik. Ha az autó rendelkezik magyar papírokkal, akkor ki lehet menni a P-s rendszámmal Ausztria és Németország területére, de ez német papírokkal rendelkező kocsira nem érvényes.
A sárga szélű rendszám használható lenne, mivel könnyen kiváltható, és két európai uniós országról van szó. Magyarország azonban már jó ideje bünteti a sárga külföldi rendszám nem megfelelő használatát. Ez annak a következménye, hogy azelőtt sokan kiskapuként használták, így jutva több profithoz minden egyes eladott külföldi autó után.
Az egyetlen opció így a piros szélű rendszám marad, mely 15 napig érvényes. Ez hivatalosan csak akkor váltható ki, ha az autós már rendelkezik érvényes biztosítással is. A 15 napos biztosítás megkötése után indulhat haza az autó Magyarországra.
A folyamat azonnal elintézhető, csak fel kell keresni a legközelebbi rendszámkészítő céget, s ott megkötni a biztosítást. Olcsóbb megoldás az online kötés, ekkor pár kattintással megköthető a szerződés, a biztosítási szelvényt pedig 3 napon belül postán megküldik.
A kocsi gazdát cserél, avagy a Zulassungsstelle
Ahhoz, hogy a kocsi hivatalosan is átvihető legyen a határon, a tulajdonosnak a megfelelő iratokkal fel kell keresnie a legközelebbi Zulassungsstelle hivatalt. Az ügyfelek fogadása általában délelőtt történik, de mindenképpen érdemes utánanézni a nyitvatartási időnek az interneten.
Az ideiglenes rendszám kiváltásához az autósnak mellékelnie kell a kocsi papírjait, az adásvételről szóló szerződést, valamint a 15 napos biztosítási szelvényt, ami ott kerül kitöltésre. Az ügyintézés menete általában úgy zajlik, hogy az eladó is jelen van, és közben leíratja a kocsit a nevéről. Így viszonylag rövid idő alatt, hatékonyan letudható minden papírmunka, a tulajdonos pedig egyből indulhat az új rendszámtáblával.
Alapvető lépések és árszámítás
A Zulassungsstelle úgy működik, mint a legtöbb hivatal. Az ügyfél kér egy sorszámot, kivárja a sort, majd feldolgozásra kerülnek a papírok, és felveszik az adatokat. Az ügyintéző kitölti a biztosítási szelvényt, így kezdetét veszi a 15 napra szóló biztosítás első napja. Ez után az autós felveszi a két darab, piros szélű ideiglenes rendszámtáblát, amit rögtön fel is szerelhet a kocsira.
Amint a táblák felkerülnek, a hivatal le ellenőrzi a kocsi alvázszámát, majd az új tulajdonos nevére kerül a jármű. Az utolsó költség a gépjárműadó, amit minimum egy hónapra kell kifizetni. Ennek az ára attól függ, milyen kocsiról van szó. A vámpapírok beszerzése a sorszám húzásától az indulásig számítva körülbelül 2 óra.
A költségeket tekintve a gépjármű vásárlási árán felül akár százezer forintnyi összeg is elmehet a papírokra, s a magyarországi hazaszállításra. Ebben benne van a 15 napos biztosítás ára, a Zulassungsstelle díjai, a gépjárműadó, a piros szélű ideiglenes rendszám, az üzemanyag és az osztrák és a magyar autópálya matrica.