Ez persze teljesen független attól, hogy ki volt a hibás, ki rendezi a kárt, és hogy mennyibe kerül, hiszen a járművet meg kell javítani, ha lehet. Ez nem csak esztétikai, de funkcionális szempontból is igen fontos, hogy a későbbiekben is a lehető legnagyobb biztonságot nyújtsa az utasoknak. Ennek a problémának az orvosa a karosszérialakatos.
Mi a karosszéria és milyen típusait ismerjük?
A karosszéria az autó felépítménye és külső borítása, amely kétféle lehet: a hagyományos fajtája, amiket régebben gyártottak, az alvázra épült. Ez az építmény elkülöníthető az alváztól, amin elhelyezkedik. A másik típus, amit az újabb autók gyártásánál használnak, az önhordó karosszéria, ahol az alváz részét képezi az utasteret és alkatrészeket körülölelő vázszerkezet. Külsőleg és funkcionálisan egyre több karosszéria típust terveznek és gyártanak. A legismertebb a személyautóknál a limuzin (ilyenkor nem a közismert, hosszú kialakítású luxusautóra gondolunk) és a kupé. Ezek kényelmes, 4-5 személy szállítására elegendő térrel, több ajtóval és oldalsó ablakkal rendelkező, elegáns kialakítású gépjárművek. A másik két típus jobban szolgál családi autóként és/vagy kisvállalkozóknak. Ezek a kombi és az úgynevezett egyterű típusok. A kombik esetében a csomagtartó van megnyújtva és a tető síkjába kiemelve, hogy nagyobb térfogatú és tömegű csomagokat szállíthassunk vele. Az egyterű tágas, széles és magas, mely nagy kényelmet biztosít az utasoknak. A gyerekülések is kényelmesen elférnek benne, és nagy távolság megtételénél sem okoz kellemetlenségeket az utasok komfortérzetében. A felsoroltakon kívül is létezik még elég sok típus, melyek különleges extrákkal vannak ellátva. Ilyenek a terepjárók, a platós autók vagy a kisbuszok. Ezeken felül vannak az ipari méretekkel vagy feladattal rendelkező karosszériák, mint a buszok, kamionok és egyéb, hétköznapi használatra nem alkalmas, speciális típusok.
A karosszéria esetleges hibái
Most, hogy megismerkedhettünk több típussal, nézzük, hogy milyen hibákat fedezhetünk fel autónk külső vázán. Kisebb ütközés, kőfelverődés és a természet kíméletlen időjárásának köszönhetően előfordulhatnak apró, vagy nagyobb karcok, illetve kopott felületek. Itt még nem vészes a probléma, de esztétikai okokból érdemes megjavíttatni, továbbá azért is, mert megszűnik az autó közvetlen védelme a korrózióval szemben. Ilyenkor elegendő lehet a hiba méretétől függően políroztatni vagy fényezőműhelybe vinni, ahol ködösítési eljárással javítják a helyi hibákat vagy a teljes fényezést elvégzik, ami persze csak akkor szükséges, ha az autó fényezésének egésze megviselt állapotban van. Ha rozsdásodást észlelünk, akkor már nagyobb kaliberű problémával állunk szemben, persze ez függ a korrózió mértékétől is. A kisebb rozsdafoltokat egy ügyes fényező még orvosolni tudja, de ha az autó fémszerkezete már gyengülni és lyukasodni kezd, esetleg elvékonyultnak tűnik, akkor már csak a karosszérialakatos segíthet.
Súlyosabb esetben, amikor nagyobb ütközésről beszélünk, és az autó egy, vagy több helyen behorpad, az már anyagilag és technikailag is nagyobb kaliberű dolog, nem is beszélve arról, ha az autó olyan mértékű kárt szenved, hogy maga a vázszerkezet is sérül, hajlik, vagy törik. Ilyenkor elengedhetetlen a karosszérialakatosok szakmai tudása és tapasztalata. Egy jó lakatos szinte újjá tudja varázsolni az összetört karosszériát.
A karosszérialakatos
A lakatosoknak egy olyan mellékága ez a szakma, ami kimondottan az autónk külső felépítményének gyártásával, javításával és esetleges kiegészítésével foglalkozik. A fent említett hibák többségénél hozzá kell vinnünk gépjárművünket, aki diagnosztizálja a problémát, felvázol egy esetleges megoldást és a javítás költségeit, majd mikor a tulajdonos megegyezik vele, ad egy időpontot, hogy mikorra tudja a munkát befejezni és minden tudását beleadva elvégzi a feladatot. A karosszérialakatosok többsége mindig igyekszik visszaállítani autónk külsejét a gyári állapotba, és megmenteni a meghibásodott alkatrészt. Ha a sérülés olyan súlyos, hogy már nem lehet az adott alkatrészbe életet lehelni, akkor szakszerűen kicseréli azt. A horpadási munkák javítására szolgáló eszköz a több méretben, súlyban és formában megtalálható kalapács, melyekkel az egyengetést végzik, de még rengeteg szerszám nyújt segítséget a megmunkálásra. Ha egy esetleges vázelemet kell kicserélni, akkor több mint valószínűleg hegesztési munkafolyamatokat kell végezni, ehhez szükséges egy hegesztőgép és az utómunkálatokhoz használt egyéb csiszoló-, reszelő- és marókészülékek, valamint a kész felület lekezelésére szolgáló apróbb szerszámok és szerek.
Hibás karosszéria javításának feltételei, menete
Autónk karosszériája meghibásodásának javítására fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő szaktudással és műhellyel rendelkező karosszérialakatos céget. Egyre több esetben előfordul, hogy az autószerelő műhelyekben lehetőség van a karosszéria javítására is, így a lehetőségeink elég tágak, hiszen van választék bőven. Nem árt utánanézni, hogy melyik műhely mennyire végez megbízható munkát. A minőségi munkához fontos a korszerű felszerelés és műhely megléte. Amikor az autó begurul a műhelybe, előkészítik azt a javítási munkákra. Ilyenkor gyakran el kell távolítani a mozgatható, a munkát zavaró alkatrészeket, és hőálló fóliával le kell takarni azon pontokat, amiken nem dolgozunk, de megsérülhetnek javítás közben. Ilyen sérüléseket okozhat a hegesztőgép vagy a sarokcsiszoló tüzes szikrája, ami belső munkánál könnyen kiégetheti a kárpitot és a műszerfalat, és kívül is veszélyt jelenthet az üvegre vagy a fényezésre, ezért ez igen komoly odafigyelést igényel. Ha az előkészületek megtörténtek, akkor a lakatos nekilát a hibás alkatrész javításának, kiegyengetésének, esetleges újragyártásának. Ez a munkafolyamat a gerincoszlopát képezi a javításnak. Fontos, hogy a lakatos minél precízebben, tudása és szépérzéke legjavát használva végezze a dolgát, hogy az eredmény a lehető legtökéletesebb legyen. Szükséges a „mintha új lenne” érzés. A sérült vázszerkezet különösen körültekintő munkát igényel, hiszen ez nem csak esztétikai, de funkcionális nézőpontból is fontos. A felületeket, ahol szükség, mentesíteni kell a korróziótól, hogy ne indulhasson el (vagy folytatódhasson) a rozsdásodás.
Amikor a lakatos kész a munkával és az autó visszanyerte a gyárihoz hasonló formális külsejét, akkor a karosszéria, és/vagy a karosszéria adott eleme fényezőműhelybe kerül, ahol visszanyerheti korábbi pompázó színét is. Ezek után már csak vissza kell szerelni az esetlegesen leszedett alkatrészeket, és kész is az újjászületett autó. Akadnak olyan jellegű munkafolyamatok is, ahol maga az autó nem hibásodott meg, viszont átalakítást szeretne kérni a tulajdonos. Ilyen esetben is készséggel áll az ügyfél rendelkezésére a szakember, aki szinte minden lehetséges lakatosmunkát képes szakszerűen elvégezni. Akár egy cég kisteherautója rakterének polcszerkezete, akár egy versenyző bukócsöve, vagy egy magánszemély vonóhorgának felszerelése legyen a feladat, a karosszérialakatos képes megoldani mindezeket.
Ha autónkat sérülés éri, főleg, ha az autó fiatal, ne essünk kétségbe és ne vásároljunk azonnal új gépjárművet. Keressük fel a megfelelő szakembert, és ő majd elvégzi a javítást.