Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A gépkocsi részecskeszűrőjének tisztán tartásáról

Bizonyára számtalan ember használ dízelautókat, ezért nem kell bemutatni azok viselkedését. Mindenki találkozott már azzal a jelenséggel (vagy látott olyat), hogy a kipufogóból csak úgy ömlik a sötét füstfelhő.

A füst tele van káros anyagokkal és nem is mutat jól. Ezek azok az anyagok, amik melléktermékként, megsemmisülés nélkül távoznak az üzemanyag elégését követően. A megoldás a részecskeszűrő, mely gátolja, hogy ezen anyagok a levegőbe jutva támadják meg a környezetet és szervezetünket.

Mi a részecskeszűrő?

A benzines autókkal ellentétben a dízeleknél más módon megy végbe az üzemanyag elégetése. Előbbinél a benzint a szívócsőbe porlasztják, ahol van elég ideje elkeveredni a beszívott levegővel. A dízel motoroknál a gázolaj szinte azonnal az égéstérben gyullad meg, így nincs elég ideje a levegővel keverednie. A részecskeszűrő az a berendezés, ami bizonyos káros égéstermékek levegőbe való jutását akadályozza meg. A részecskeszűrő több kisebb járaton fogja meg ezeket az ártalmas anyagokat. Ez a berendezés magas árú, és gondos karbantartást igényel, ráadásul a rátelepített érzékelők miatt megfelelő működése az autó elektronikai rendszerével komoly mértékben összefügg. A szűrőberendezés a kipufogó és az égéstér között található meg.

Káros hatások

Az autóknál a szakemberek szerint a káros anyagok kibocsátása nagyobb problémát jelent, mint az esetleges autóbalesetek. Ez persze érthető, hiszen a kipufogógázok súlyosan károsítják az ember immunrendszerét. A legfeltűnőbb változásokat a kutatók az úgynevezett dendrites sejtek megváltozásábal vették észre. Ezek a sejtek felelősek az immunrendszer vírusokra és idegen testekre való reagálásáért. Ha nem működnek megfelelően, úgy a szervezetünk nem tud védekezni. Kutatások továbbá bebizonyították, hogy rengetek allergiás megbetegedésnek is ez lehet az egyik oka. A levegőbe kerülő szemcsék annyira kicsik, hogy belélegezve a tüdő legkisebb, legeldugottabb zugaiba is eljutnak, és összetételük miatt folyamatosan károsítják a szervezetet. A belélegzett részecskék fémes és egyéb egészségtelen részekből állnak össze. A felezési idejük 5 év, ami azt jelenti, hogy sok esetben az ember szervezete élete végéig nyomokban tartalmazni fogja ezeket a folyamatosan roncsoló, káros anyagokat. Ezek az anyagok sok esetben közvetlen a véráramba, és onnan bárhova eljutnak. A véráramon kívül is rengeteg roncsolást végeznek, továbbá rákkeltő hatásúak. A véráramon belül az érfalakra rakódnak, és emellett a vért is sűrűsítik, aminek következménye vérrög, infarktus és egyéb komoly probléma lehet. Ezeket az egészségügyi és környezetvédelmi károkat igyekszik megelőzni a DPF, azaz a dízel részecskeszűrő berendezés.

A részecskeszűrő fajtái

Zárt szűrők: Az egyik típus a zárt szűrő. Hatásfoka kiváló, hiszen átlagosan 95%-ban megszűri a káros anyagokat, ami szinte tökéletes arány. A gyári szűrők általában a katalizátorokban használatoshoz hasonló kerámiatestek, melyek a hosszúkás, négyzet keresztmetszetű csatornák elejét és végét felváltva lezárják. A kipufogógáz tehát bejut a csatornába, de kijönni csak egy másikon tud. Így a gázoknak mindenképpen át kell haladniuk a kerámiatest porózus falán, közben a koromrészecskék pedig fennakadnak rajta. A hátulütője, hogy folyamatos karbantartást igényel, hiszen párszáz kilométer megtétele után teljesen eltömődhet a rendszer, ami nemcsak a szűrőben, de a motor egyéb részeiben is komoly károkat okozhat.

Nyitott szűrők: A nyitott, vagy más néven csapda jellegű szűrő működési elve eltér a zárttól. Ezek a szűrők többnyire utólagos beszerelésre készülnek. A kerámiaszűrőt itt felváltja a fémből készült nyitott szűrő. Ez a típus ugyan kevésbé hatékony és a kipufogó füstje se szűnik meg, viszont jóval igénytelenebb és nem hajlamos az eltömődésre. Ezeknél speciális lamellák kényszerítik örvénylésre a kipufogógázt, amitől a koromrészecskéknek csak egy része rakódik le. A környezetvédelem és az egészség megóvása persze a nagy hatásfokra mutat, tehát a zárt rendszert jobban támogatja.

A részecskeszűrő működése

A DPF egy több cellából álló szűrőrendszer, amire a káros anyagok lerakódnak. Zárt rendszerek esetében ezek a szemcsék fokozatosan a kerámia falára tapadnak és bizonyos hőfok elérése után ráégnek. Ezzel az a baj, hogy egy idő múlva már nincs hely, ahova épüljön, így néhányszáz kilométerenként érdemes regenerálni, vagyis nagy fordulatszámon kiégetni néhány kilométeren keresztül. A nyitott cellás megoldás esetében erre természetesen nincs szükség. A részecskeszűrő a káros anyagok kibocsátását megelőzve segíti a környezet védelmét.

A részecskeszűrő tisztítása

A lerakódott anyagok miatt eltömődött szűrők tisztítása időnként szükséges. Ha ezt nem tesszük meg és a szűrő tönkremegy, annak kicserélése egy többszázezer forintos mutatványt jelent. Ezt a legtöbb autótulajdonos nem engedheti meg magának. Ha érezzük, hogy csökken a motor teljesítménye és nő a fogyasztás is, vagy újabb autónál az adott hibaüzenet villan fel, ajánlatos keresni egy szakszervizt, amely ezzel foglalkozik. Ezek a műhelyek a legtöbb esetben egy nap leforgása alatt speciális eljárással megjavítják a részecskeszűrőt abban az esetben, ha nincsenek túlzottan betáblázva. Ebben az idő- és árintervallumban benne szerepel a diagnosztika, amikor elemzik, hogy a problémát a szűrő eltömődése okozta-e. Ezt követi az óvatos szétszerelés. Miután kiszerelték a szűrőt, nagyon óvatos, precíz eljárással következik maga a tisztítás folyamata. Ha ez kész, és minden felesleges szennyeződés el van távolítva, akkor visszaszerelik a helyére a szűrőt. Ha szükséges, a folyamat után ellenőrzik az elektronika és a komputer működését és igény esetén állítanak rajta. Egy szűrőberendezés tisztításának az ára elenyésző az új részecskeszűrő megvételével szemben. Ezt a folyamatot érdemes műszaki vizsga előtt is elvégezni, hiszen ott is lehetnek fennakadások.

Vannak, akiket nem érdekel annyira a dolog, és kiszereltetik a szűrőt. Ez nagyon nagy hiba, hiszen nemcsak a környezetet, hanem az autót is károsítják vele. A szűrőberendezések érzékeny elektronikai mérőműszerekkel vannak felszerelve, és amikor ezeket kiszerelik, az elektronikai vezérlőt át kell programozni, hogy ne mutasson hibaüzenetet, és az autó továbbra is működjön. A baj ott kezdődik, hogy a mérések hatással vannak egymásra, és ha kiiktatjuk a szűrőberendezés mérőegységeit, akkor egyéb problémák is elkerülhetik a komputer figyelmét, ami később az autó károsodásához vezethet úgy, hogy hibaüzenet nem is jelzi előre azt. A szűrőberendezések tisztítási módszereit sajnos gyakran igen nagy titokban tartják, ugyanis a gyártóknak sokkal kifizetődőbb, ha az adott alkatrészt a felhasználó kicseréli. Ez sajnos valóban horribilis összeg, és a legtöbb ember nem engedheti meg magának, hogy új szűrőberendezést vásároljon.

Az autónk és a környezetünk érdekében óvakodjunk az alternatív megoldásoktól, és semmiképp ne távolítsuk el a szűrőberendezést. A tisztítási árat nem kell annyira sűrűn kifizetni, hogy komolyabb anyagi dilemmát okozzon. Emellett a rendszeres karbantartással hozzájárulunk egy egészségesebb, tisztább környezethez, amivel megkönnyítjük saját és embertársaink életét. Bár a szűrőberendezések igénylik a rendszeres odafigyelést és törődést, ezek az energiabefektetések megtérülnek hosszú távon. Olvassunk utána, és időnként tisztíttassuk ki eltömődött szűrőberendezésünket a megfelelő szakszervizekben.

Megosztás

Minden cikk

auto-kaufen

Autóvásárlás ideiglenes rendszámmal

Tanacsado · Autó jog
hero-unfall

A baleseti kártérítéssel járó pluszköltségek

Tanacsado · Autó jog
auto-kaufen

A német használtautó-vásárlás buktatói

Tanacsado · Autó jog
Kevesebb megjelenítése