Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A fényszóró polírozása

A fényszóró az egyik fő eleme az autónak, hiszen több fontos célt is ellát. Nemcsak a látást segíti, hanem nagy szerepe van a láthatóságban is. A közlekedés többi résztvevője főleg a fényszórók miatt észleli a gépjárművet, különösen fontos ez rossz látási viszonyok esetén, vagy éjszaka.

Egy rossz fényszóró életveszélyes lehet az autóban ülők és az úton lévő más autósok számára, vagy akadálya lehet a műszaki vizsga teljesítésének. Ugyanakkor egy esetleges rendőri ellenőrzéskor is komoly pénzbüntetést lehet kapni a fényszórók nem megfelelő állapota miatt, s az egyre gyakoribb közlekedésbiztonsági razziák a lámpákra már kiemelten figyelnek. Érdemes tehát mindig gondoskodni arról, hogy a gépjármű világítótestei tökéletes állapotban legyenek.

A műanyag fényszórók előnyei és hátrányai

Az autógyártók a fényszórókat üvegből vagy műanyagból készítik. Az üveg tartósabb, a műanyag viszont olcsóbb előállítási költséget jelent. Ettől függetlenül a műanyag lámpatesteknek vannak olyan előnyei, melyek miatt a prémium autógyártók is előszeretettel használják fel ezt az anyagot a modelljeiknél.

Ide tartozik az, hogy a műanyag elemek nagyobb tervezői szabadságot engednek meg, mert sokkal szabadabban alakíthatók, mint az üveg. Balesetkor a nem üveg lámpatestek kevésbé veszélyesek, mint az üveg, hiszen ez utóbbi szilánkosra törhet, s további súlyos sérüléseket okozhat.

A műanyag lámpatestek a legtöbbször jobban világítanak, mivel speciális anyagok hozzáadásával jobb fénytörési tulajdonságok érhetők el. Ezzel szemben az üvegtest meghatározott mutatókkal rendelkezik, melyek viszonylag szűk keretek között módosíthatók a felületre felvitt anyagokkal.

Sajnos azonban a műanyag felhasználásnak hátrányai is vannak, ez azonban csak néhány év elteltével jelentkezik. A fényszóró felülete a napból érkező UV-sugárzás hatására elkezd átalakulni, s mattabbá, kevésbé áttetszővé válik.

A matt fényszórótesten nehezebben jut át a fényszóró fénye, így a lámpatestben extra hő halmozódik fel, mely tovább károsítja a műanyag anyagot. A folyamat öngerjesztő, hiszen minél több hő halmozódik fel, annál mattabbá válik a fényszóró, mely még több hőt gerjeszt. A tönkrement fényszórón ezután már csak a fényszóró-polírozás vagy a csere segít.

Hogyan működik a fényszóró-polírozás?

A fényszóró-polírozáshoz szakemberre van szükség. Ilyenkor első lépésben megvizsgálják a lámpatest felületét, hogy egyáltalán még megmenthető-e. Ha a felület már súlyosan repedezett, akkor jellemzően csere szükséges.

Más esetekben a lámpatestet lecsiszolják, ez többlépcsős, különböző durvaságú csiszolóval történő csiszolást jelent. A károsodott réteg eltávolítása nem gyengíti meg a fényszóró testét, mivel annak anyaga ezt lehetővé teszi.

A csiszolást polírozás követi, ekkor lesz a lámpa felülete ismét sima és csillogó. Utolsó lépésben pedig speciális védőréteget visznek fel, mely védi a burát a károsodástól, s jelentősen megnöveli a megbízható működésének időtartamát. A fényszóró-polírozás jelentős megtakarítást jelent az új lámpatestek vásárlásához képest, s többször is elvégezhető. A folyamat végén a felújított világítóeszköz ugyanannyira megbízhatóan működik, mint újkorában.

Extra szolgáltatásként a szakszervizekben különféle kiegészítő UV-védelem érhető el. Az általában használt védőrétegen felül kettős komponensű lakkréteg is használható, mely fizikai értelemben véve is védi a fényszórót. A lakk a világítótest felületére tapadva egyfajta pajzsként viselkedik, így védi azt a fizikai behatásoktól. A hátránya az, hogy relatíve sérülékeny, a felverődő kövek és más kemény tárgyak megrepeszthetik a felületet, ekkor a lakk előbb-utóbb lepereg.

A napjainkban elérhető legmegbízhatóbb, s egyben legdrágább védelem a fóliázás, ennek ára akár duplája is lehet a klasszikus fényszóró-polírozás árának. A felhasznált fólia hasonlít arra, amit az autók szélvédőjének kettős üvegrétege közé ragasztanak a gyártók. A fólia rugalmas, s a fényszóróra felhelyezve szintén fizikai védelmet nyújt. A lakkrétegtől eltérően azonban ellenáll a kőfelverődésnek és más kemény tárgyaknak, rugalmas felülete energiaelnyelőként viselkedik. Az esetleges szakadások pedig könnyen és megbízhatóan javíthatók.

Fényszóró-polírozás házilag

Az interneten számos videó található, mely házi eszközökkel ígéri a hatásos fényszóró-polírozást. Az egyik megoldás szerint nitrohigítót kell a lámpatest felületére kenni, majd mikroszálas törlőkendővel eltávolítani. A nitrohigító általában nem alkalmas a károsodott műanyagréteg eltávolítására, csak eltávolítja a felületi szennyeződéseket, ezáltal a használt test tisztábbá válik.

Egy másik megoldás acetont használ fel, mely teljesen eltávolítja a védő lakkréteg maradékait, de egyben megmarja a fényszóró műanyag felületét. Így ez a módszer nemcsak nem teszi jobbá a lámpatestet, de tönkre is teszi azt. Haladóbb eljárás, ha házilag is használható csiszolószettel történik a polírozás. Bár a legjobb megoldás továbbra is a szakértő által végzett munka, olcsóbb autóknál költséghatékonyságból alkalmas lehet a szett felhasználása.

Az otthon is alkalmazható fényszóró felújító készletből érdemes minőségi, ismert gyártó által készített változatot használni. Nekik már elegendő tapasztalatuk gyűlt fel a megfelelő termékek legyártásához, így a kiadott pénzösszeg nem vész kárba.

Az ilyen csomagok általában egyetlen pár fényszóró felújítására elegendők, s maszkoló szalagot, kétféle finomságú száraz csiszolópapírt, nedves csiszolópapírt illetve polírozó korongot és anyagot tartalmaznak. A maszkolószalag arra való, hogy le lehessen vele ragasztani az autó fényszóró körüli területeit. Így elkerülhető, hogy egy véletlen megcsúszás folytán a karosszéria más elemeit is karcolás érje.

A készletek tartalmaznak egy adaptert, mellyel a csiszolópapírok fúrógéphez rögzíthetők. A használati utasításban megfelelően kell elvégezni a felújítást, így nem sérül sem a lámpabura, sem a munkafolyamatot elvégző személy. Az utasítás nagyon részletes, még az is le van benne írva, hogy mekkora fordulatszámon végezhető a csiszolás, elkerülve a nagy hőterhelésből származó károsodást.

Az otthoni fényszóró-polírozás valójában a professzionális megoldást másolja, csupán kezdetlegesebb eszközökkel és nem szakértő által végezve. Az első csiszolást egy jellemzően 500-as finomságú vászonnal kell elvégezni, addig cserélgetve az elhasználódott korongokat, míg a fényszóró átlátszósága teljesen megszűnik. A részfolyamat végeredménye egy tejszerű felület, melyen már nincs semmilyen egyenetlenség sem.

A második csiszolási folyamatot finomabb, általában 800-as finomságú csiszolókorongokkal kell végezni. A fényszóró felülete ezzel még simábbá válik, a használati útmutatóban leírtaknak megfelelően.

A harmadik munkafázis során a vizes csiszolópapírral kell megcsiszolni a bura felületét, ekkor a tejszerű kinézet fokozatosan kitisztul. A legutolsó lépcsőben pedig a polírozó korongot és anyagot kell használni, a folyamatos polírozás során a fényszóró teljesen hibátlan állapotúvá válik.

Az otthon történő polírozásnak egy jelentős hátránya van a szakember által végzett fényszóró-polírozással szemben: otthon szinte lehetetlen felvinni az UV-védő réteget a lámpatestre. Ennek alkalmazásához magasabb hőmérséklet szükséges, s a lámpákat is ki kell szerelni. A szett ára is jelentős, bár nem éri el a szakértő által elkért összeget, s esetenként 1 készlett több, mint 1 autóra is elegendő. A nem megfelelő szerszámokkal vagy kézügyességgel rendelkezők számára azonban kizárólagosan a szakértő által elvégzett fényszóró-polírozás ajánlott.

Megosztás

Minden cikk

cleaning-1837331 1920

Karosszériaápolás polírozással

Tanacsado · Autóápolás
cleaning-1837331 1920

Autófényezés napjainkban

Tanacsado · Autóápolás
cleaning-1837331 1920

Szélvédők és ablakok fóliázása

Tanacsado · Autóápolás
Kevesebb megjelenítése