Az autókiállításokon ma már rendszeresen találkozhatunk fóliázott autók tucatjaival, és az emberek többsége igen komoly jövőt lát ebben.
A fóliázás komoly szakmai felkészültséget és precizitást igényel, ezért minden apró részletre és technikára nagyon gondosan oda kell figyelni. Első (és az egyik legfontosabb) alapja a dolognak, hogy a fóliázandó autót alaposan mentesítsük a portól és szennyeződésektől, illetve mossuk le. Ha ez megvan, akkor álljunk be vele a munkaterületre, aminek az állandó hőmérséklete 16-25 Celsius fok legyen, és hagyjuk, hogy a gépjármű akklimatizálódjon, tehát felvegye a felület a műhely hőmérsékletét, ami akár egy napig is eltarthat. Nélkülözhetetlen az is, hogy a nap sugarai se érjék az autót, és a helyiség pormentes legyen. Ha ez megtörtént, és az autó alkalmazkodott a belső körülményekhez, akkor a megfelelő anyaggal alaposan zsírtalanítani kell a munkafelületet, különösen odafigyelve a sarkokra és törésekre, továbbá célszerű eltávolítani az egyszerűen levehető, nem fóliázandó alkatrészeket. Ha elő van készítve a megfelelő felszerelés, már neki is láthatunk a fólia felhelyezésének. Először rá kell teríteni a fóliát a felületre, majd a felesleges és kiálló részeket le kell vágni, emellett a nem fóliázandó részeknél is szabaddá kell tenni a felületet. Miután rajta van a borítás, középről a szélek felé haladva erős rásimítással és hőlégfúvó használatával fixáljuk rá alaposan a fóliát, különösen ügyelve az illesztésekre és a mélyedésekre, hiszen ott van a legnagyobb fizikai hatásoknak kitéve a felület. Miután kész a munka ezen fázisa, célszerű átnézni a járművet, hogy keletkezett-e légbuborék. Ha ebből csak kisebbet találunk, az elhanyagolható, mert rövid időn belül a hőhatások miatt megszűnik. Nagyobbak esetén apró lyukat kell rá szúrni és ismételten átmelegíteni, illetve simítani. Ha mindennel készen vagyunk, várnunk kell egy napot, hogy a ragasztó elérje a megfelelő hatást és stabilizálódjon. Végezetül már csak egy, a célnak megfelelő viaszréteggel kell bekenni a felületet, hogy védje az időjárási és egyéb fizikai tényezőktől a fóliát, majd ezt követően gépjárművünk karosszériája hosszú évekig makulátlan lesz.
De miért is fóliáztatnak egyre többen karosszériát manapság? Elsősorban az ár szokott meghatározó lenni. A fóliázás az elmúlt években annyi fejlődésen ment át, hogy már jóval olcsóbban és rövid idő alatt fel tudjuk rakatni a kívánt színű vagy mintázatú réteget, és minőségben is elég időtálló ez a technika. A kifinomult és precíz munkának köszönhetően megtévesztő a hasonlóság a fényezett és a fóliázott járművek között, így esztétikailag kifogásolhatatlan választásról van szó. Emellett a stílusosság sem utolsó oka a fóliázott karosszéria egyre nagyobb sikerének. Létezik nyomtatott fólia, ahol különböző színű és mintájú alakzatokkal díszíthetjük járművünket, ezzel még egyedibbé téve azt. A lehetőségeink a témában lassan korlátlanok, és nagy illúziókat tudunk kelteni autónk megjelenésével másokban, mivel a fólia szín- és mintatartományának csak a képzelet tud határt szabni. Feltehetünk matt feketét, szénszálas mintázatút, nonfiguratív mintázatokat és különleges alakzatokat is. De nemcsak a stílus a fóliázás sikerének oka, a reklámfelületek korlátlan tárháza is szerepet játszik benne. A cégek egyre gyakrabban használják a promóciós autókon feltüntetett reklámokat. Van, hogy csak egy adott, apró felületen tüntetik fel vállalatuk logóját, de előfordul az is, hogy a gépjármű „tetőtől talpig” a cég által forgalmazott termékeket, jelmondatokat hordozza. Persze ez nem újkeletű, hiszen a versenyautók, a motorok és a repülők is hosszú ideje kapnak reklámjelzéseket, cégneveket és különböző logókat. Ezeket annak idején festéssel oldották meg, amit a későbbiekben felváltott a fólia, az egyszerűsége és olcsósága miatt. A nagyobb reklámcégek, akik fóliázással foglalkoznak, már külön alkalmazottakat alkalmaznak a mintázat tervezésére és annak kész, méretarányos változatát küldik tovább a megfelelő cégnek, amely elvégzi a munkát. Nagyon sok cég saját autóira helyezteti fel a fóliát, ami lehet reklámcélú és tájékoztató jellegű is. Ezekre jó példa a futárcégek járművein feltüntetett logó vagy cégnév. Ezen felül már piacra dobtak olyan programokat, amiket magánember is megvásárolhat és kedvére tervezheti meg saját mintáját, habár kellő gyakorlás vagy grafikusi érzék azért nem árt hozzá.
Autófóliázás, mint egyfajta optikai tuning
Ha fel szeretnénk dobni járművünk kinézetét, akkor nem kell nagyon messzire menni, ugyanis egyre több erre szakosodott céget találhatunk országszerte, elérhető távolságban és megfizethető áron. Csak a fővárosban több mint egy tucat igényes, fóliázással foglalkozó céget találhatunk, és az ország többi pontján is számos vállalat foglalkozik ezzel. Vannak persze, akik sokallják az árakat és arra adják a fejüket, hogy házilag végezzék el ezt a folyamatot. A probléma a nem megfelelő szakmai felkészültséggel és az infrastruktúra esetleges hiányával kezdődik. A megfelelő körülmények elengedhetetlenek ahhoz, hogy a minőségi fóliázás létrejöjjön és tartós legyen. Habár nem kell hozzá sok szerszám, és azok is elég kedvező áron beszerezhetők, de egy viszonylag steril, jól szigetelt, állandó hőmérsékletet tartó műhely az emberek többségének nincs a birtokában. Továbbá egy rossz lépés vagy egy-egy folyamat véletlen kihagyása rosszul végződhet, nem is beszélve az otthoni elkészítés miatti spórolásról. Az online média tele van a fóliázás menetéről szóló útmutatókkal, de azoknak, akiknek nincs meg a szakmai rálátásuk, nem érdemes kísérletezgetniük, legfeljebb kicsiben. A hőlégfúvó megfelelő beállítása, és az, hogy mikor, milyen ütemben és milyen technikával melegítsük az adott felületet nagy tapasztalatot és komoly tudást igényel. Túlmelegítés esetén a fólia kilyukadhat vagy felhólyagosodhat, míg a túl óvatos beállítás és a gyenge melegítés növeli annak az esélyét, hogy a tapadás nem lesz megfelelő.
Házi barkácsolásnál további hiba lehet az is, hogy már az előkészítési folyamatnál nem megy végbe megfelelő mértékben a szennyeződések és a por eltávolítása. Ha ez megtörténik, akkor vagy hamar szembesül a tapasztalatlan kísérletezgető azzal, hogy a fólia, amit megvásárolt, a kukába kerül, vagy rajta hagyja az autón, amely esetben a fólia nagyon látványos hibát fog mutatni a megfelelő szögű napsütésben. Még ha van is megfelelő érzéke valakinek a fóliázáshoz, és valamilyen csoda folytán, tapasztalat hiányában mégis sikerül neki a dolog, akkor is ott van az anyagismeret. A rossz minőségű anyag véletlen vagy szándékos megvásárlása és használata csak az első percekben tűnik olcsóbbnak, később azonban, amikor a gyenge színvonal miatt keletkezett hiba felüti a fejét, akkor a fejéhez kap az ember, jóllehet, már későn.
A fóliázás viszont egyre jobban terjed és fejlődik, így amikor még ismertebb tömegcikk lesz és kifejlődnek az új anyagok és technikák, az áruk is várhatóan olcsóbb lesz. Addig azonban nem érdemes rajta spórolni, és próbálkozni az anyag saját kezű felvitelén, hanem ajánlott szakemberhez fordulni.