Ilyenkor a tulajdonos kezébe veszi a szivacsot és a mosókefét, illetve egy vödör vizet, amibe belekeveri a megfelelő tisztítószereket és nekilát az autó ragyogóvá tételének. Egy idő múlva viszont egyre kevésbé születik tökéletes eredmény, így más eszközökhöz kell nyúlni. Amikor a fényezést fedő lakkréteg felszíne elveszíti újszerű hatását, célszerű egy ritkábban alkalmazott, de eredményes módszert alkalmazni, a polírozást.
Mi a polírozás?
Polírozásnak azt a munkafolyamatot nevezzük, amikor a legfinomabb csiszolási módot alkalmazzuk, a kívánt felületet így tükörsimává tudjuk varázsolni. Ha nyersanyagot kívánunk megmunkálni, előtte célszerűbb durvább csiszolóval kezdeni, majd egyre finomabban használva eljutni a polírozásig. Ilyen technikával a legtöbb szilárd anyagot kezelni lehet. A gyakorlatban ezek közül a leggyakoribb a fa, a fém és a karosszéria polírozása. A folyamatnak vannak megelőző és befejező munkafolyamatai is, melyek a tökéletes végeredmény miatt fontosak. Ha a karosszéria polírozásáról beszélünk, akkor szinte minden forgalomban lévő jármű szóba jöhet. Az autótól a kamionig, a kajaktól a motorcsónakig szinte minden felületet lehet, sőt sokszor kell is kezelni. Ez újszerű és ápolt hatást ad kedvenc járművünknek.
A karosszéria polírozásának menete
A polírozás kellő odafigyelést, precizitást és anyagismeretet igényel, így elsődlegesen érdemes kiválasztani a megfelelő szaktudással és felszereléssel rendelkező szakembert, aki aztán elvégzi a munkát autónkon. Bár a művelet nem időhöz kötött, de ha módunkban áll, akkor érdemes ősszel megcsináltatni, hiszen nemcsak az a legalkalmasabb időszak az elvégzésére, de így időben felkészülhet az autónk a szélsőséges, téli időjárásra. Első körben az autónkat alaposan le kell mosni, és el kell távolítani mindenféle szennyeződést róla. A legcélszerűbb ilyenkor, ha az autót gőzborotvával mossuk le, hogy minden koszt maradéktalanul eltüntessünk az olyan helyekről és kis zugokból, ahol ezt szivaccsal, illetve kefével már nem tudnánk megoldani. Ha szennyeződés marad a felületen, az a polírozás során ártalmas tényező lehet, hiszen az apró porszemek tovább karcolhatják a felületet. Ezt követően kezdetét veszi maga a polírozás, melyet a nagy felületeken géppel, a nehezebben elérhető pontokon pedig kézzel végezzünk addig, ameddig a kisebb karcok el nem tűnnek. Több műhely a nagy felületen történő munkafolyamatokat is kétfelé bontja, és a második polírozási fázisban a teljes autót egy finomabb papírral, kézzel csiszolják át. A polírozást mindig fentről lefelé haladva végzik, a vízszintes felületekről indulva, majd a függőlegesekkel befejezve.
Fontos odafigyelni, hogy a polírozáshoz megfelelő minőségű szerszámokat és eszközöket használjunk, ezzel elősegítve a minőségi és gyors munkát. Emellett meg kell említeni, hogy a polírozás során, a hologramos hatás elkerülésének érdekében, nem szabad körkörös mozgást végezni az eszközökkel. Ha mégis beleesünk ebbe a hibába, és időben észrevesszük azt, akkor a megfelelő eszközökkel javítani tudjuk. Ezután egy speciális pasztával kezeljük a karosszériát, majd gondosan portalanítjuk antisztatikus törlőkendő segítségével. Waxolást is lehet kérni külön a polírozás után. Lényegében a wax elzárja a nem látható repedéseket a fényezésen, ami gátolja a rozsdásodást, vízlepergető hatással ruházza fel a felületet, fényesebbé teszi az autót és védi a fényezést az útszóró sótól, a felverődő szemcséktől és egyéb tényezőktől. A waxolás megnöveli a felület élettartalmát és hosszú távon kíméli a pénztárcánkat, hiszen nem engedi a káros anyagoknak a komolyabb pusztítást, vagyis később kell az autót fényezőműhelybe vinni.
Durvább szemcsék, szennyeződések
Bár az esetek többségében a hagyományos polírozás elegendő, viszont vannak olyan makacs lerakódások, amiknél egyedi módszert kell alkalmazni. Ez a jelenség a legtöbb esetben azért keletkezik, mert az apró, alig látható fémszemcsék rákerülnek a karosszériára és a tűző napsugarak beleégetik azokat a fényezésbe, ami később nedvesség hatására korrodálódik. Ennek hatására az autó festése elszíneződik és minimálisan érdes lesz. Ezt a jelenséget a szaknyelv repülőrozsdának hívja. Az esetlegesen nedves felületre rakódó finom porszemcsék és koromlerakódás is nagy kárt okozhat, ha az autót folyamatos napsugárzás éri nyáron. Ezek a nagyobb szemcsés szennyeződések tapadó felületet biztosítanak az egyéb, nem oda illő anyagok megtapadásának. Megfelelő eljárással és kezeléssel ezek a makacs, nagy fejfájást és súlyos esztétikai problémát okozó lerakódások eltávolíthatóak.
Mire érdemes figyelni és hova érdemes vinni az autót?
Mivel a polírozás csak a fényezést takaró réteg felső felszínét csiszolja le, ezért meg kell jegyezni, hogy azokat a mélyebb hibákat, ahol például a köröm elakad, már nem lehet javítani. Ha mégis szeretnénk megoldani az ilyen jellegű problémákat anélkül, hogy újra kelljen fényeztetnünk a teljes karosszériát, akkor javasolt a fényezőműhelyek helyi javítása, a ködösítés. A ködösítés során az adott mélyebb karcokat és hibákat javítják ki, és az autó színének megfelelő színkóddal újrafényezik olyan módon, hogy az nem fog elütni, meglátszani. Ha gépjárművünket políroztatni szeretnénk, akkor lehetőleg keressük meg a minőségi referenciával rendelkező műhelyeket, ahol a kellő felszereléssel és teljes körű munkával a lehető legjobbat hozzák ki autónk külsejéből. Ez nem kerül olyan sokba, hogy nagyon megterhelje a pénztárcánkat.
Aki mégis az olcsóbbik változatot keresi, az vagy nézzen körül alaposan, vagy keressen akciókat. Nem egyszer találkozhatunk magazinokban és egyéb helyeken olyan kuponokkal, amik reklám céljából ugyan, de hatalmas kedvezményeket nyújtanak, és ugyanazt a minőségi munkát biztosítják. Kerüljük azonban az olyan helyeket és embereket, akik nem hivatalosan, gyanúsan olcsón vállalják ezt a munkát saját garázsban vagy otthon, esetleg drasztikusabb esetben egy udvaron. Ezen szakemberek munkája nem biztos, hogy beváltja a várt reményeket, ahogy mondani szokás: „olcsó húsnak híg a leve”.
Polírozási hibák
A fent leírtak rávilágítanak a megfelelő cég és szakember kiválasztásának fontosságára. Ha ez nincs meg, akkor súlyos hibák keletkezhetnek autónk lakkrétegén, rosszabb esetben fényezésén. Ha a munkát végző ember túl gyorsan, vagy nem egyenletesen políroz, akkor foltok, rosszabb esetben akár nagy terjedelmű, vagy mélyen szántó karcok keletkezhetnek a felületen. Ezeket csak nagyon nehezen lehet aztán javítani, hiszen kárt okoznak az egyes rétegeken.
A túlzásba vitt csiszolás, polírozás is hasonló károkat tud okozni az autó külsején. Bár lehet, hogy ez elsőre nem látszik, és a felület még szépnek is tűnik, azonban tudni érdemes, hogy a lakkréteg sem végtelenül vastag, és ha azt egyenletesen, teljesen lecsiszoljuk, azt az autó fényezése bánja, és hiába kap a felület a művelet után waxolást, az csak ideig-óráig lesz jó. A nem megfelelően előkészített felület is okozhat némi fejfájást a tulajdonosnak és a munkavállalónak egyaránt, ezért is ajánlott a megfelelő tisztítás, gőzborotválás.
Autónk festése és lakkozása olyan, mint az emberi bőrről való gondoskodás. Figyeljünk oda rá és tartsuk karban megfelelően! Ezt gépkocsink esztétikus megjelenésével és időtálló fényezéssel fogja meghálálni.