Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Tudnivalók az A1 jogosítványról

Az A1 jogosítvány nemzetközi jogosítvány kategória. A tulajdonosát olyan motorkerékpár vezetésére jogosítja fel, melynek hengerűrtartalma nem haladja meg a 125 köbcentimétert, teljesítménye nem több 11 kW-nál és teljesítmény/tömeg aránya nem nagyobb 0,1 kW/kg-nál.

A jogosítvánnyal olyan motoros tricikli is vezethető, melynek teljesítménye nem nagyobb 15 kW-nál. Minden 15 és fél évesnél idősebb személy jelentkezhet a tanfolyamra, de az A1 jogosítvány KRESZ vizsgája csak 15 és háromnegyed évesen tehető le. Ugyanígy, a rutinvizsga letételéhez be kell tölteni a 16 éves életkort.

A tanfolyamra történő beiratkozáshoz szükség van a tanuló személyazonosító igazolványára, s ha van, a korábbi jogosítvány fénymásolatára. Az orvosi alkalmasági igazolás is bemutatható ekkor, de elegendő később, a tanfolyam ideje alatt bármikor kiváltani. Ez utóbbit a háziorvos vagy bármelyik üzemi orvos kiállítja néhány ezer forintos díj ellenében.

Az A1 jogosítvány megszerzéséhez szükséges a minimum 8 általános végzettség igazolása, ehhez az eredeti bizonyítványra van szükség. Ha nincs meg az alapfokú iskolai végzettség, akkor jogosítvány megszerzésére nincs lehetőség.

KRESZ tanfolyam és vizsga

Az A1 jogosítvány képzésekor is kétféle KRESZ tanfolyam közül választhat a hallgató. Az első típus a hagyományos tantermi oktatás, ahol egy nagyobb teremben, általában iskolák vagy közintézmények bérelhető helységeiben történik az ismeretek átadása. Az ilyen oktatásokon személyesen meg kell jelenni, s alá kell írni a jelenléti ívet.

A képzési módszerek másik típusa az úgynevezett e-learning, ahol a hallgató egy internetre csatlakozó számítógép segítségével tanulja meg a tananyagot. A képzésért felelős keretrendszer a Nemzeti Közlekedés Hatóság által akkreditált hivatalos rendszer, mely rögzíti a képzésben részt vevő adatait, s jelenti az előremenetelt a hatóság felé.

Az e-learing képzés modulokból áll, ahol a hallgatók interaktív formában, tesztkérdésekkel, videóbejegyzésekkel, képekkel, mozgó animációkkal kapnak olyan oktatást, amelyre korábban nem volt lehetőség. A minden eddiginél látványosabb és érthetőbb rendszer a modulok végén részvizsgákat kínál, melyek teljesítésével lehet a következő modulra lépni.

Az összes modul lezárását követi a záró teszt, mely sikertelenség esetén újra megismételhető. A sikeres záró tesztről a keretrendszer értesítést küld a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, ezzel a hallgató jogosulttá válik az elméleti vizsgára. A vizsgára jelentkeztetést és a hallgató kiértesítését a képzést végző motorosiskola végzi.

Akár hagyományos tanterni, akár e-learning képzést végzett el a tanuló, kötelező egy KRESZ vizsga letétele. Ezt az NKH szervezi a saját épületeiben, ahol érintőképernyős számítógépeken zajlik a vizsga. Minden vizsgázó 55 kérdést kap, melyek megoldásáért 75 pont jár. Az a hallgató, aki maximum 10 hibaponttal oldja meg a vizsgát, sikeres vizsga minősítést kap.

Amennyiben nem sikerül a KRESZ vizsga, az pótdíj befizetése ellenében megismételhető. Az elméleti oktatás indulásától számított 9 hónapon belül a hallgatónak jelentkezni kell az elméleti vizsgára, s 12 hónapon belül le is kell tennie azt. Ellenkező esetben a tanfolyamot meg kell ismételni.

A sikeres KRESZ vizsgát követően a vizsgázónak 2 éven belül meg kell csinálnia a gyakorlati vizsgát. Tévhit, hogy az A1 jogosítvány KRESZ vizsgájának sikertelenségekor a hallgató elveszíti a már esetlegesen korábban megszerzett jogosítványát is. Az aktuális képzés semmilyen negatív hatással sincs a már korábban megszerzett jogosítványokra.

Gyakorlati képzés és vizsga

A gyakorlati órák száma függ attól, hogy a tanuló rendelkezik-e már bármilyen vezetői engedéllyel. Ha már van B125 vagy B-s jogsija, akkor csupán 6+1 órát kötelező vezetnie, ha nincs, akkor 16+1 óra szükséges. Az első esetben a kötelezően levezetendő táv minimum 30 km, utóbbi esetén viszont 240 kilométer. A +1 óra mindig a vizsgát jelenti, azt is tanórának számítja a törvényalkotó.

Az alapvető ismeretek elsajátítása után a tanuló rutinvizsgát tesz, melyre bukósisakban, protektoros hosszúnadrágban és kabátban, kesztyűben és zárt cipőben kell megjelennie. Az elindulás előtt kötelező a motor ellenőrzése, ennek teljesítése nélkül a vizsga sikertelen lesz.

A biztonsági ellenőrzések közé olyan mindennapi feladatok tartoznak, melyek kihagyásával a motoros veszélyeztetheti a saját vagy mások biztoságát. Ide tartozik például a gumik állapotának, a kormánynak és a világító berendezéseknek az ellenőrzése, a motorolaj szintjének megtekintése, a meghajtás és a sebességváltó működésének kipróbálása. Szintén feladat a kerékfelfüggesztés vagy az üzemanyag-ellátás ellenőrzése, ahogy az elsősegélynyújtó csomag megmutatása is.

Az A1 jogosítvány rutinvizsgájának második része maga a motor kezelése és a manőverezési készségek bizonyítása, ahol vizsgázó három részfeladatot kap. Az első feladat mindig a kis sebességnél történő manőverezés, ha a hallgató ezen elbukik, a következő feladatokra már sor sem kerül.

A második részfeladat a gyors manőverezés, végül a harmadik az akadály kikerülése nagy sebességnél és a vészfékezés. Minden feladatnál előre meghatározott buktatók vannak, ilyen lehet például az elesés a motorral, a pálya elhagyása, a láb letétele és így tovább.

A rutinvizsga után tehető le a forgalmi vizsga, ezzel bizonyítja a tanuló, hogy képes önállóan részt venni a forgalomban. A vizsgán is kötelező a rutin vizsgán használt protektoros felszerelés használata, s egyszerre 2 hallgató vizsgázik, akiket az oktató és a vizsgabiztos autóval követ.

A forgalmi vizsga megkezdését megelőzően a hallgatók megbeszélik az oktatóval a követendő vizsgaútvonalat, melyet a megfelelő forgalmi szabályok betartásával követniük kell.

A vizsga első lépéseként a tanulók a szabályoknak megfelelően elindulnak, s egyenletesen gyorsítva becsatlakoznak a forgalomba. Ezután folyamatosan haladva kell megfelelő követési- és oldaltávolságot tartaniuk, s huzamosabb ideig a forgalomban motorozniuk.

A megoldandó feladatok közé tartozik az irányváltoztatás, a kanyarodás, mely utasításokat az oktató adja a motorosok fejhallgatóján keresztül. A motorosoknak a testmozgásukkal is követniük kell a motor mozgását, s reagálniuk kell a forgalom többi résztvevőjének cselekedeteire és jelzéseire.

A vizsga akkor sikeres, ha a hallgatók a rutinpályára visszatérve sikeres minősítést kapnak. Minden részfeladatnál megvannak azok a buktatók, mely a vizsga sikertelenségét okozzák, s melyek elkövetésekor a vizsgát azonnal meg kell szakítani. Bár egy időben két tanuló vizsgázik, az eredeményeik függetlenek egymástól. Ha az egyik hallgató nem teljesíti a vizsgát, a másik még sikeres lehet.

Az A1 jogosítvány kiváltása

A vizsgák sikeres teljesítése után a hallgatóra nem vár más feladat, mint az A1 jogosítvány kiváltása. A sikeres forgalmi vizsga utána várni kell 3 napot, hogy a teljesítés bekerüljön a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatbázisába.

A hallgatónak a hatóság igazolással a kezében kell felkeresnie valamelyik Kormányablakot, ahol a személyazonosító igazolványával, az esetleges korábbi jogosítványával, az egészségügyi vizsga igazolásával és a 8 általános bizonyítványával kérvényezheti az A1 jogosítvány kiadását. Az eljáráshoz be kell még mutatni azt a vizsgalapot is, amelyet a vizsgabiztos a forgalmi vizsga teljesítésekor kiadott.

A kérvény beadása után maximum 30 napon belül elkészül a kártya formátumú jogosítvány, mely már feljogosít a motorkerékpár vezetésére. Fontos, hogy ennek hiányában még akkor sem lehet motorozni, ha a vizsga már teljesült, de a hatóság még nem állítottak ki a jogsit.

Megosztás

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése