A hétköznapok során nagyon hasznos a szerkezet, hiszen az autóban télen kellemesen meleg, nyáron hűsítő hideg levegőt biztosít, emellett a klímának köszönhetően a levegő cserélődik is folyamatosan, ami frissességet biztosít. Sajnos azonban ez a berendezés időnként karbantartást, gondozást igényel, hogy a lerakódásoktól és egyéb szennyeződésektől mentesítsük autónk klímáját, ezzel növelve a kényelmet, illetve a klíma élettartamát.
Autóklíma
A klímaberendezésekkel már nagyon régen elkezdtek kísérletezni, de csak a 70-es években jutott el odáig a technika, hogy ezeket a rendszereket autókba telepítsék. Ennek a fő oka az volt, hogy a kezdetleges klímák méretben túlságosan nagyok voltak (eleinte nagyobb méreteket öltöttek, mint egy hagyományos autó), ezért lehetetlen volt megoldani a beépítésüket. Ezen kívül hosszú ideig csak a luxusautók tulajdonosai engedhették meg maguknak ezt az extrát. A klíma egy hűtőberendezés, amivel a nagy melegben egy kis friss levegőhöz juthatunk anélkül, hogy az ablakokat lehúznánk. Az újabb berendezések képesek ezt a folyamatot úgy is véghezvinni, hogy nem hideg, hanem meleg levegő áramlik az autóban. Ezeket a berendezéseket az átlagos autók többségébe gyárilag csak a 90-es évektől kezdték beépíteni, de nem mindegyikbe, éppen ezért egy időben nagyon elterjedt volt az klíma beszerelése utólagosan. A klímák hűtési képességéhez szükséges egy folyadék, ami ezt biztosítja. A folyadék típustól függően különbözhet, de mással ki nem váltható. Mivel a klímát folyamatosan nagy külső hatások érik, ráadásul elég érzékeny és több helyen is érintkezik az autó egyéb alkatrészeivel, ezért legalább évente érdemes azt karbantartani, tisztítani, és esetleg megjavítani. A tisztítási folyamat ugyan nem igényel magas képzettséget, azért fontos odafigyelni, ugyanis a nem megfelelő tisztítás komoly károkat képes okozni.
Klímatisztító szerek
Az autónk klímaberendezésének tisztítására szolgáló szereket három különböző csoportra oszthatjuk. Mind a három hajtógázas flakonban tárolt fertőtlenítőszer. A különbség a működésükben, a hatékonyságukban, kiszerelésükben és az árukban keresendő. Az első ilyen klímatisztító szer az úgynevezett „klíma bomba”. Ezeket általában kis méretű, 100-200 milliliteres kiszerelésekben lehet megvásárolni. Használata igen egyszerű, nem igényel komolyabb előkészületeket és szerelést, ellenben annál nagyobb odafigyelést. Tartalmazza a hajtógázt (mely többnyire propán-bután), továbbá fertőtlenítő- és oldószerek, valamint illatanyagok is találhatóak benne, amik megadják a kellemes, friss illatot, ezzel is kényelmesebbé téve az utazást. Csak autóklímához lehet használni, mivel hatását csak kis légtérben tudja maximálisan érvényesíteni.
A következő megoldás a habosított fertőtlenítő- és tisztító rendszer. Ennek kiszerelése többnyire nagyobb, mint a „bombáké”, általában fél literes hajtógázas palackban vásárolhatjuk meg a kereskedőktől. A hajtógáz és az illatosító anyag mellett felületaktív anyagot és alifás szénhidrogén-vegyületet tartalmaz. A kiszereléshez továbbá jár egy fúvókára csatlakoztatható cső, mely befér a hőcserélő nyílásaiba. Nagy előnye, hogy sok szakértő szerint az egyik leghatásosabb (ha nem a leghatásosabb) klímatisztító szer. Hatása vitathatatlan, de előkészítést és kellő odafigyelést igényel a használata, hiszen ha nem a megfelelő helyre fújjuk, és nem a kellő odafigyeléssel járunk el, akkor könnyen bekerülhet az elektronikát tartalmazó helyekre, és esetlegesen zárlatot okozhat. A klímatisztító aeroszolokat teszik a harmadik csoportba, habár ezeket az autóipar ritkán használja akkora gyakorisággal, mint a másik kettőt, és sokak szerint a hatékonyságuk is gyengébb. Ezek alkoholt tartalmazó illatosítószerek, de többnyire csak félmegoldásoknak számítanak.
A klíma tisztítása
Ha úgy érezzük, hogy aktuálissá válik a klíma tisztítása és ellenőrzése, viszont nem szeretnénk otthon bíbelődni vele, valamint rohangálni a tisztítószerek után, akkor érdemes az autót elvinni egy erre szakosodott szervizbe. Nem túl drága, de profi, és nagyon eredményes munkát kapunk cserébe, arról nem is beszélve, hogy rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg vele. A szervizek több módszert is használnak, amelyek helyenként eltérők lehetnek. Ilyen módszer például az ultrahangos tisztítás. Egy gép segítségével egy olyan hatóanyagot juttatnak be a klímába, amit a szerkezet öt mikronnyi méretű részecskékre bont le, és azokat rezegtetve viszi végig a berendezésen, amelyek így minden apró zugba eljutnak, ezzel maximalizálva a hatást. A művelet végeztével egy réteg marad a felületen, ami késlelteti a kórokozók újbóli elszaporodását.
Az ózonos módszer a másik nagyon népszerű és bevált tisztító módszer, ami legalább annyira hatásos, mint ultrahangos társa. Ilyenkor nagyon instabil ózonmolekulákat juttatnak be a rendszerbe egy ózongenerátor segítségével. Az ózonos módszer nagy előnye, hogy az ózon felezési ideje igen rövid, így amint bejut a rendszerbe és érintkezik a kórokozókkal, megköti azokat. Az ózonos módszer hatékonysága abban rejlik, hogy szinte mindent képes oxidálni, így hamar elpusztítja a káros anyagokat, baktériumokat és gombákat. További előnye, hogy tiszta anyag, vagyis nem sorolható a vegyszerek közé, így sem kellemetlen szagot, sem káros anyagot nem hagy maga után az autóban. A közvetlen tisztítás is egy elterjedt módszer. Itt a szükséges hatóanyagot nagy nyomással juttatják a klíma rendszerébe, ami szó szerint elsöprő erővel takarítja ki belőle a káros anyagokat, és fertőtleníti azt. Fontos, hogy ellenőriztessük a szervizben a klímagáz szintjét, amely használat során folyamatosan veszít valamennyit a mennyiségéből. Emellett nem árt, ha átnézetjük, hogy van-e esetleg valamilyen meghibásodás, repedés vagy törés a berendezésben.
A klímaberendezés házi módszerekkel történő tisztítása
Ha mégis úgy döntünk, hogy nem visszük el szervizbe az autónkat, hanem otthon próbálkozunk meg néhány módszerrel, akkor vegyük számításba, hogy ez a megoldás valamivel (nem sokkal) olcsóbb, ugyanakkor némi felkészültséget igényel. Elsőnek persze utána kell járni és döntést kell hozni, hogy milyen szerekkel kívánjuk a tisztítási folyamatot véghezvinni. A fent említett típusokból lehet a leggyakrabban választani. A legtöbben a habosított fertőtlenítőket dicsérik és javasolják. Ezt követően nézzünk utána a különböző anyagok használati folyamatának. Van, ahol hozzá sem kell nyúlni az autóhoz, csak néhány (a palackon feltüntetett) utasítást betartani, de akad olyan módszer is, ahol elő kell vennünk néhány szerszámot, és nagyon oda kell figyelnünk a művelet közben. A szakszerűtlen használat ugyanis komoly bajokat okozhat az autó elektronikai- és/vagy klímarendszerében.