A nehézgépkocsi csak simán a B kategóriás vezetői engedéllyel nem vezethető, kivéve akkor, ha az autó és a vontatmány együttes tömege nem haladja meg a 3500 kg tömeget. Szintén fontos, hogy ilyen esetekben a pótkocsi tömege sem haladhatja meg a személygépkocsi saját tömegét.
A BE jogosítvány elkezdésének feltétele a betöltött 18. életév, és olyan B kategóriás jogosítvány megléte, ahol a tulajdonosa nem számít kezdő vezetőnek. Ez azt jelenti, hogy az a vezető, aki megszerezte B jogosítványát, a kiadás napjától számított 2 éven belül nem szerezhet BE jogosítványt.
BE jogosítvány elmélet
Az elméleti képzés adja a KRESZ ismeretek alapját, mely kétféle módon teljesíthető. Az első a hagyományos tantermi foglalkozás, ahol egy oktató adja át a hallgatók csoportjának a megfelelő ismereteket. A tanulást kiegészíti a KRESZ könyv, a benne lévő megoldandó tesztekkel.
A legtöbb autós iskola heti rendszerességgel indít elméleti képzéseket, a tantermi foglalkozások csupán néhány alkalommal kerülnek megrendezésre. A tanulók a jelenléti ív aláírásával igazolhatják, hogy részt vettek a foglalkozásokon.
Az ilyen képzés hátránya, hogy a megadott időpontokban meg kell jelenni a helyszínen, s csoportosan történik az oktatás. Az olyan hallgatóknak, akik inkább maguk szeretnek tanulni, nem ideális.
A másik típusú KRESZ oktatás az e-learning használata, ahol egy államilag elismert és minősített keretrendszer segítségével történik a hallgatók oktatása. Ehhez szükség van egy internetre kötött számítógépre.
Az e-oktatás során a tanulók interaktív formában kapják meg az ismereteket, a száraz elméletet hanggal rendelkező videók és animációk is színesítik. Az egyes modulok végén részvizsgák vannak, majd a program végén a hallgató záróvizsgát tesz. Ennek sikerességéről a rendszer automatikusan értesíti a képzésben részt vevő iskolát és a Közlekedési Hatóságot.
Az e-learning oktatást és a hagyományos képzést is egy központi vizsga zárja le, ahol a Nemzeti Közlekedési Hatóság épületeiben megtartott vizsgán a tanulóknak le kell vizsgázniuk a vizsgabiztosok előtt is. A vizsga számítógépen folyik, ahol először 20 darab 1 pontos és 5 darab 3 pontos KRESZ kérdésre kell választ adni az érintőképernyők segítségével.
A következő vizsgarész 25 darab 1 pontos üzemeltetési ismeretekkel kapcsolatos kérdést tartalmaz, míg a harmadik rész 25 darab 1 pontos munka- és tűzvédelmi kérdésből áll. Az első vizsgarésznél 35-ből 30-at, a másik két vizsgán 25-ből 21-et kell legalább teljesíteni.
A 3 vizsga külön-külön kerül kiértékelésre, s csak abból kell újra vizsgázni, amelyik nem sikerül. A sikertelen vizsgák után pótdíj fizetendő.
A KRESZ vizsgák száma nincs limitálva, a tanuló addig ismételheti, míg nem sikerül, csupán az újabb és újabb pótdíjakat kell kifizetnie. Az elméleti oktatástól számított 9 hónapon belül meg kell kezdeni az elméleti vizsgázást, amelynek az oktatás megkezdését követő 12 hónapon belül sikerülnie is kell. Ellenkező esetben a hallgatónak újra meg kell ismételnie az elméleti tanfolyamot.
A sikeres KRESZ vizsga után pedig 2 éve van a tanulónak, hogy megszerezze a jogosítványt, vagy az elméleti vizsgája elveszik, s előröl kezdheti a tanfolyamot. Az viszont tévhit, hogy a nem sikeres KRESZ vizsga miatt elveszik a már korábban megszerzett más jogosítványt, a két vizsgának nincs hatása egymásra.
BÜ vizsga
A hallgatóknak a BE jogosítvány megszerzéséhez meg kell szerezniük a sikeres BÜ vizsga igazolólapját is, melyhez az iskolák egy napos képzést biztosítanak. Ekkor a biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés elmélet anyagát veszik át, melyből vizsga is megrendezésre kerül.
A BÜ vizsgán olyan gyakorlati ismeretekre kérdeznek rá, mint például a világító- és jelzőberendezések ellenőrzése, a biztosítékcsere módja, a tengelykapcsoló működésének ellenőrzése, a kerekek ellenőrzése és a kerékcsere, és így tovább.
A BÜ vizsgára a hallgatónak a KRESZ vizsga és a gyakorlati vizsga közötti időszakban kell sort kerítenie, gyakran egy napra teszik a rutinvizsgával.
Rutin- és gyakorlati oktatás
A BE jogosítvány megszerzéséhez vezető út utolsó állomás a gyakorlati vezetés. Ennek első része a rutin megszerzése, mely rutinpályán történik, s melyet szintén vizsga zár. Ezután közlekedhet a hallgató a forgalomban a járműszerelvénnyel, s vizsgázhat végül a forgalmi vizsgán is.
A személygépkocsi + nehézpótkocsi jogosítvány kötelező gyakorlati óraszáma 16+1 óra, ahol a legalább 16 órányi vezetést követi az 1 órának számító vizsga. Az első 6 óra a rutinvezetés, ezt követi 8 órányi városi, illetve 2 órányi országúti vezetés.
A jogosítvány kiváltása
Ha a tanuló sikeres forgalmi vizsgát tett, a vizsgabiztos átadja számára a vizsgalap másolatát és az igazolást a vizsga teljesítéséről. Átlagosan 3 nap alatt kerül be a teljesítés a Közlekedési Hatóság rendszerébe, ekkor lehet felkeresni őket a hivatalos papírokért.
Az igazolások birtokában fel kell keresni bármelyik Kormányablakot, ahol az igazolások bemutatása után igényelhető az új BE jogosítvány. Ennek elkészülési ideje maximum 30 napig tarthat.
A nehézpótkocsit is tartalmazó járműszerelvényt kizárólag akkor lehet vezetni, ha a sofőrnek már a rendelkezésére áll a BE jogosítvány. A vezetéshez nem elég a sikeres vizsgát igazoló igazolás, ahogy a Kormányablakban benyújtott kérelem igazolása sem. Csak és kizárólag a hivatalos, kártya formátumú jogosítvány birtokában lehet BE járműszerelvényt vezetni.