Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Tudnivalók a C kategóriás jogosítványról

A C kategóriás jogosítvány nemzetközi jogosítvány kategória. A buszokat és a trolit kivéve minden olyan gépjármű vezethető vele, melynek össztömege önállóan vagy a hozzá csatolt könnyű szerelvénnyel együtt meghaladja a 3500 kg-ot. A köznyelvben ezt hívják teherautó- vagy kamion jogsinak.

A B kategóriás vezetői engedély mellett a C kategória az egyik legelterjedtebb jogosítvány, s ennek az az oka, hogy a mindennapok áruszállítása elképzelhetetlen nélküle. Az ilyen engedély megszerzése elengedhetetlen annak, aki árufuvarozással szeretne foglalkozni.

A buszokra vonatkozó D kategóriás jogosítványnak pedig előfeltétele a C kategória megléte, így minden buszvezető egyben feljogosított a tehergépkocsik és kamionok vezetésére is.

A C kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételei

A jogalkotó egyértelműen meghatározta, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni a C jogsi megszerzéséhez. Már 17 és fél évesen be lehet iratkozni az elméleti tanfolyamra, a KRESZ vizsga azonban csak 17 és háromnegyed évesen tehető le. A gyakorlati vezetés pedig minimum 18 éves korban kezdhető meg.

A C jogosítványhoz szükséges a B kategória megléte. Tévhit, hogy a két jogosítvány együtt, egy B+C tanfolyammal megszerezhető, ezt a lehetőséget már megszüntették.

Szintén nélkülözhetetlen a 8 általános végzettség megléte, ezt a bizonyítvány bemutatásával lehet hitelt érdemlően bizonyítani. A C jogosítvány csak akkor váltható majd ki, ha a hallgató sikeresen átesett egy 2. típusú orvosi alkalmassági vizsgálaton.

Az elméleti tanfolyamok akár két hét alatt is letudhatók, ráadásul egyes műszaki típusú képzést elvégzett hallgatók (például autószerelők) mentesülhetnek egyes elméleti órák látogatása alól. Természetesen a felmentett hallgatók esetében is szükséges az elméleti vizsga teljes körű elvégzése.

GKI vizsga

A C kategóriás jogosítvánnyal addig nem állhat munkába a tulajdonosa, míg nem szerezte meg a GKI tehergépkocsi-vezetői alapképesítést. Ez a gyakorlatban egy 3-4 napos tanfolyam, melynek utolsó napján vizsgát tesznek a hallgatók.

A vizsga sikeressége után a sikeresen vizsgázók egy úgynevezett GKI kártyát kapnak, melyet 5 évente meg kell újítaniuk egy újabb képzéssel. A korábban C jogosítványt szerző vezetők számára is kötelező az ötévenkénti megújító vizsga.

A GKI vizsga több részből áll, a hallgatónak egy-egy tesztben kell beszámolnia tudásáról a biztonságos vezetésről, a törvényi előírások megfelelő alkalmazásáról és az egészségügyi és logisztikai tudnivalókról. A pár napos képzés a legtöbb esetben megfelelően felkészít erre a vizsgára.

A GKI vizsgához tartozik egy gyakorlati rész is, itt a hallgatónak be kell mutatnia a biztonságos vezetést és a jármű ismeretét. Az egyes veszélyhelyzeteket az oktató intézmény egy tanpályán vagy szimulátoron imitálja, itt ismerkedhet meg a képzést elvégző személy a leggyakoribb problémákkal.

A GKI vizsga célja így egyértelmű: a hallgatónak olyan elméletei és vezetéstechnikai készségeket kell megszereznie a tanfolyam végére, mellyel elkerülheti vagy kezelheti a leggyakoribb vészhelyzeteket az utakon.

KRESZ vizsga

A hallgató a C kategóriás jogosítvány ismeretanyagának elsajátítása után KRESZ vizsgán vesz részt, melyre az őt képző intézmény jelentkezteti fel. A vizsgán való megjelenés kötelező, a nem igazolt hiányzás sikertelen vizsgának minősül.

A vizsga során a hallgató igazolja magát érvényes személyazonosító okmányával, bemutatja a 8 általános végzettséget igazoló okiratot, majd megkapja a vizsgalapjait. Mind a három vizsgalap 25 tesztkérdést tartalmaz, s érinti a KRESZ elmélet, a műszaki ismeretek s a munkavédelem területeit.

Az elméleti vizsga időpontja az időpontok függvényében szabadon választható, viszont a tanfolyam megkezdését követő 9 hónapon belül jelentkezni kell a KRESZ vizsgára. Az elméleti vizsgát pedig a kezdéstől számított 1 éven belül kell teljesíteni, különben a hallgatónak kötelező újra megismételnie az egész képzést.

Rutin-, BÜ- és gyakorlati vizsga

A sikeres 3 modulos elméleti vizsgát gyakorlati képzés követi. Ennek során kapja meg a tanuló azokat a készségeket, melyek szükségesek a teherautó vagy kamion forgalomban történő vezetéséhez.

A rutin oktatás tanpályán történik, ilyenkor az oktató által előírt gyakorlati feladatokat kell megismerni és elvégezi, melyet BÜ- és rutin vizsga zár.

A BÜ vizsga a biztonságos üzemeltetés kifejezés rövidítése, amelynek célja, hogy a tanuló számot adjon a gépjármű üzemeltetéséről szerzett tapasztalatáról. Ezen olyan gyakorlati feladatok szerepelnek, mint például a világítóberendezések működésének ellenőrzése, biztosítékcsere a biztosítéktáblán, a tengelykapcsoló holtjátékának megvizsgálása, a téli üzemeltetés alapkérdései és a többi.

A C kategóriás jogosítvány rutinvizsgájának feladatai hasonlítanak a B jogsi azóta már eltörölt rutinvizsgájának feladataira. Része például a gyorsítás utáni intenzív fékezés, a hátramenet minimum 20 méteres szakaszon, a szlalomozás előre, az emelkedőn való megállás és visszagurulás nélküli elindulás. A rakodással kapcsolatos feladatok közé tartozik a rakodórámpához történő különféle beállás, a kapubejáróba való betolatás, a saroktolatás és a hátramenet közbeiktatásával végrehajtott megfordulás.

Ezek a feladatok életbevágók egy tehergépjármű vezetője számára, így a rutinvizsgát nagyon komolyan veszik a vizsgabiztosok. A teljesítés után a hallgató jogosult lesz a közúti forgalomban történő gyakorlásra.

A forgalomban való vezetés először a tanpálya környékén történik, ezt egészíti ki fokozatosan a városban, majd az országúton való haladás. A vizsgaútvonalak száma gyakran erősen korlátozott, hiszen ma már a legtöbb nagyvárosban korlátozzák a teherjárművek mozgását, s a tiltó táblákat minden esetben be kell tartani. A hallgató a gyakorló vezetés során megfelelően kiismeri az útvonalakat, ügyel a forgalmi csapdákra, s megfelelően kezeli a felmerülő veszélyhelyzeteket.

A forgalmi vizsga elején a vizsgázó igazolja megát, a vizsgabiztos megnyitja a vizsgalapot, s a hallgató beüzemeli a tachográfot. Ezután el kell végeznie a napi első indulásnak megfelelő ellenőrzéseket, a világítóberendezések működését, a fék és a légnyomás működését. A hallgatónak a megfelelő módon kell elindulnia, s ha bármelyik részfolyamatot elfelejti, az automatikusan sikertelen vizsgát eredményez.

A vizsga része egy padka mellé történő beállás, megfelelő lassítással, irányjelzéssel, a jármű rögzítésével, majd elindulással. A teljes vizsgakör teljesítése során a vizsgázó a rutinpályára érkezik vissza, ahol megkapja a sikeres vizsgáról szóló tájékoztatást. Sikertelen vizsga esetén a vizsga a pótdíj befizetése után egy másik alkalommal megismételhető.

A C kategóriás jogosítvány kiváltásához 3 munkanapot ki kell várnia a hallgatónak, ekkor kapja meg a sikeres vizsgáról szóló igazolást a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Ennek kiváltásakor ismét be kell mutatni a személyazonosító igazolványt, az orvosi igazolást, a 8 általános képzés bizonyítványát, az elsősegélynyújtó tanfolyam igazolását és a vizsgabiztos által kiadott forgalmi vizsga igazolólapját.

Az NKH-igazolás birtokában a Kormányhivatalokban váltható ki az új jogosítvány, a régi B kategóriás jogosítvány leadása után. Az eljárásnak néhány ezer forintos költsége van, a mindenkor hatályos előírásoknak megfelelően.

Amennyiben a hallgató C+E jogosítványra jelentkezett, a C jogosítvány megszerzése után azonnal elkezdhető a kiegészítő képzés. Ilyenkor nem szükséges kiváltani a C jogosítványt, kivéve, ha a mindennapi munkához elengedhetetlenül szükséges. Ezzel elkerülhető, hogy a B jogsiról C jogsira cserélés után rövid időn belül C jogosítványról C+E jogosítványra kelljen váltani.

Megosztás

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése