Ha olyat látunk, hogy egy autón DT vagy a CK jelzés szerepel, az például a diplomata státuszra utal (konzuli képviseletek és nemzetközi szervezetek tagjai, illetve az ő családtagjaik használhatják), a DT magyar, a CK külföldi képviselők esetében. A különböző állami szerveknek is megvan a saját jelölésük a jobb felismerhetőség és az átláthatóság miatt. A Magyar Honvédség járműveinek a rendszáma például H betűvel, a rendőrségé R betűvel, az Országos Mentőszolgalété pedig M betűvel kezdődik. Ezeken kívül a „normál” autókon a legtöbb ember talán az OT jelzést ismeri, ami a jó állapotban lévő oldtimer kocsikon van. A taxisok sárga rendszámát pedig egészen biztosan nem kell senkinek sem bemutatni, de a környezetkímélő (elektromos és hibrid autók) zöld rendszámai is egyre elterjedtebbek lettek az elmúlt években Magyarországon.
Az utakon néha szembe jöhet velünk egy olyan autó is, melynek rendszáma máshogy tér el a megszokott három betűből és három számból álló formátumtól, mégpedig egy egyedi, a tulajdonos által tervezett jelzéssel. Aki hasonló módon szeretné kitűnni a tömegből, annak egészen mélyen a zsebébe kell nyúlnia, nem véletlen, hogy ezeket a rendszámokat általában luxusautókon láthatjuk, az átlagember valószínűleg soknak találja ezt a summát. Ezért a pénzért viszont teljesen szabadon engedhetjük a fantáziánkat, és egészen sajátossá változtathatjuk a kedvencünket, ráírhatjuk például a nevünket, de akár sokkal kreatívabban is hozzáállhatunk a névválasztáshoz, képzeletünknek semmi sem szabhat határt. Illetve a Nemzeti Közlekedési Hatóság igen, de a későbbiekben erre még kitérünk. De mit kell tudni ezekről az egyedi és egyéni rendszámokról, és hogyan szerezhetünk ilyet, ha anyagi helyzetünk is megengedi?
Kétfajta személyre szabott rendszámtábla létezik: az egyedi és az egyéni rendszám. A különbség pedig a karakterek elosztásában keresendő. Az egyedi rendszámnál mi szabjuk meg a karaktereket, és a rendszámnak minden esetben hat karakterből kell állnia, mint megszokott esetben, tehát lehet 4 betűből és 2 számból álló, vagy 5 betűből és 1 számból álló jelzés is (például lehet PETI-01 vagy JANOS-3). Az egyéni rendszám felosztása pedig a klasszikusra emlékeztet, 3 betűből és 3 számból állhat, azzal a különbséggel, hogy a karaktereket ebben az esetben szabadon választhatjuk ki. Legtöbb esetben úgy tűnhetnek fel az ilyen rendszámtáblával rendelkező autók, hogy olyan betűvel kezdődnek, amelyeknél egyébként még nem tart a rendszámosztási rendszer. Óriási különbség van az egyedi és az egyéni rendszámtípus közötti árban, az egyéni rendszámot 2017-ben az egyedi árának a negyedéért lehet elhozni az okmányirodából.
Az egyedi rendszám gyártásának feltételei és folyamata
Egyedi rendszám gyártásakor első lépésként engedélyeztetni kell az általunk kiválasztott karaktersorozatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal. Fontos megjegyezni, hogy nem szerepelhet akármilyen szó a rendszámon, ezért említettük meg korábban, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság szabja a határokat. A tiltott szavak közé tartoznak például a márkák, a trágár szavak és az egyéb félreérthető szavak. Továbbá fontos, hogy az első három karakter betű legyen, az utolsó karakter szám legyen, a betűket pedig csak számok követhetik. A felirat nem lehet megtévesztő, és nem szabad, hogy félelmet keltsen másokban, tehát egyértelmű, hogy az olyan jelöléseket, mint a ZSARU vagy a MAFIA nem lehet alkalmazni. Annak az elbírálása, hogy a rendszámunk megfelel a mindenkor érvényes jogszabályoknak, és egyik fentebb említett kategóriába sem tartozik bele, minden esetben a hatóság feladata. Mint a hagyományos rendszám esetében, természetesen itt sem lehet olyan rendszámot választani, amelyet már más autó is használ, egy rendszám csak és kizárólag egy autóhoz tartozhat. Ahhoz, hogy ezt leellenőrizzük, csupán egy internetes keresésre van szükségünk, pár másodperces kutatás után több adatbázist is találhatunk, melyekben ezek az egyedi rendszámok szerepelnek, és szabadon kereshetők. Ha ezzel is megvagyunk, és szerintünk át fog menni a vizsgán a rendszám, és amennyiben a Nemzeti Közlekedési Hatóság is úgy dönt, hogy kiadja az engedélyt az adott rendszámtáblára, akkor ezzel a kiadási engedéllyel el kell fáradni a lakhely szerint illetékes okmányirodába, ahol egy csekket fognak adni cserébe, melynek a befizetése után meg lehet kezdeni a rendszám legyártásának procedúráját. Ez általában 2-4 hetet vesz igénybe, ezután fog értesíteni az okmányiroda, hogy a rendszámtábla legyártásra került, és azt már fel is rakhatjuk kocsinkra.
A gyártási folyamat elindításához szükséges dolgok
Ahhoz, hogy a folyamatot elindítsuk, néhány dolgot magunkkal kell vinni az okmányirodába. Semmiképp se felejtsük otthon a jármű forgalmi engedélyét (nem egy fénymásolatot, hanem az eredeti példányt) és a régi rendszámokat sem. Ha magánszemély a gépkocsi tulajdonosa, szüksége lesz a személyi igazolványára, a lakcímkártyájára és az adókártyájára, a cégek képviselőinek pedig egy cégkivonatra, amely nem lehet három hónapnál régebbi, egy meghatalmazásra (szükség esetén) és egy aláírási címpéldányra. A rendszám elkészülte után azt soha nem kell megújítani vagy cserélni, használata örökre szól.
Mindenkinek megvan a saját véleménye arról, hogy megéri-e ilyesmire költeni, valaki úgy gondolja, hogy ez már túlzás, valaki viszont rajong annyira a kocsijáért, hogy úgy érzi, szüksége van rá. Az mindenesetre vitathatatlan, hogy az emberek fel fogják kapni a fejüket az egyedi jelölésre, főleg, ha valami frappánsat találunk ki. Időnként megjelennek az interneten olyan cikkek, is amelyek a vicces vagy furcsa rendszámokat gyűjtik össze. Ha valami nagyon ötletessel állunk elő, akár még egy ilyen összeállításba is bekerülhetünk, ez csakis rajtunk múlik.