Bár sok embernek az autó csak egy használati tárgy az életében, akiket teljesen hidegen hagynak a felnik, inkább megveszik a legolcsóbb dísztárcsákat, ezzel nem mindenki van így. Aki igazán ad arra, hogy a kedvence tényleg jól fessen, az előbb-utóbb rá fogja venni magát, hogy négy szép felnit vásároljon autójára, még ha ezeknek az ára a legtöbb esetben viszonylag borsos is lehet. Aki pedig ezen már túl van, és a téli szezon után jön rá, hogy a nyárigumi felszerelésénél már jó lenne, ha egy jobb állapotban lévő felni köszönne vissza a kocsin, azt javasoljuk, hogy a jobb eredmény érdekében egy profi szakértőket foglalkoztató műhelybe vigye el az autóját, a házi festegetés egyik lentebb bemutatott technikánál sem javasolt, de persze az otthoni DIY-megoldásra is vannak módszerek, ha valaki ennek lenne a híve spórolás miatt.
Az autótulajdonosok tisztában vannak azzal, hogy mint minden más alkatrész a gépjárműben, úgy a felnik is idővel elhasználódnak, elkopnak, így bizonyos időközönként szükség lehet a felújításukra. A felnik újrafestéséhez két elterjedt módszer áll a rendelkezésünkre: a hagyományos festés, melyet egy festékszóró segítségével végezhet el a szakember, illetve a szinterezés, másnéven porfestés, mely egy nagyon jó ellenállóképességgel rendelkező műanyag réteget képez a felnin.
Mit kell tudni a hagyományos festésről, illetve a szinterezésről?
A hagyományos festésnek az az előnye, hogy az esetleges hibák könnyen javíthatók, az időjárás viszontagságainak is nagyon jól ellenáll, és nehezen kopik. Hátránya az, hogy otthon nem elvégezhető, olyan előkészületek szükségesek hozzá, amelyeket csak egy műhelyben lehet biztosítani. A profi körülményekből adódóan nehéz olcsón megúszni ezt a folyamatot, de a klasszikus, jól bevált megoldásál nem kell tartani attól, hogy minőségi munkát végeznek-e az autószerelő kollégák. A szinterezésnél, porfestésnél viszont egy ennél sokkal modernebb technológiáról van szó, melynek során egy műanyag réteg jön létre a felni felületén, ennek köszönhető tartóssága és az UV-sugarakkal szembeni ellenállása. Az így fényezett felnik még jobban ellenállnak a kopásnak és a kőfelverődéseknek, mint a klasszikus módszerrel festettek. Emellett a pozitívumok közé sorolható az is, hogy ez a réteg teljesen elfedi a felni anyagát, így az egyáltalán nincs kitéve a külső, környezeti hatásoknak. Akinek alufelnis kocsija van, tudja, miről van szó. Sajnos több negatívumról is említést kell tenni ennél a módszernél. Figyelembe kell venni például azt is, hogy a választott szín nem minden esetben lesz teljesen olyan, mint amilyet a mintakártyán is láthattunk, és kiválasztottunk a folyamat előtt. A festéssel szemben a hibák itt nehezen javíthatók, de ami mindkét módszerben közös, hogy házilag nem elvégezhetők, hacsak nincs profi műhelyünk otthon. Mindkét megoldásnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, az esetek többségében csakis a személyes preferenciától függ, hogy valaki az egyik vagy a másik mellett dönt. A hagyományos festést valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, a porfestésről viszont már annál kevesebben hallottak.
Hogy néz ki a porfestés folyamata?
A porfestés (melyet ráégetett festésnek is hívnak) úgy történik, hogy száraz, por formájú festékkel vonják be a felnit, majd azt beleégetik a felnibe. Itt a hagyományos módszerrel szemben nem kell oldószert használni, ami egyrészt azért előny, mert nagyon környezetbarát, másrészt mert azonnal megszárad a felvitt réteg. A ráégetés után olyan egybefüggő réteget kapunk, amelynél jobbról álmodni sem tudnánk, hisz egy hihetetlenül korszerű technológiáról van szó. Ez a réteg teljesen elzárja az alsóbb réteget a külső hatásoktól, tehát az nem fog rozsdásodni, a levegővel érintkező felület pedig UV-, víz- és saválló is egyben. Bár ez a legdrágább módszer, bátran javasoljuk bárkinek, akinek rendelkezésre állnak az ehhez szükséges anyagi források.
A házilag történő barkácsolás azért nem ajánlott a felni festésével kapcsolatban, mert bár egy festékszóróval viszonylag egyszerűen újra lehetne fújni a felniket, ezek hamar kopásnak indulnak, és hamarosan már nem fognak eredeti fényükben tündökölni. Emellett ne is beszéljünk arról, hogy mekkora kárt lehet tenni – nem csupán a felnikben, hanem az autóban is – ha nem értünk hozzá eléggé, könnyen összefújhatunk más elemeket is például. Alufelni esetében az otthoni próbálkozást teljesen kizárhatjuk, az acélfelniket viszont akár otthon is újrafesthetjük, de vigyázat, nagyon aprólékos munka, tehát csakis olyan vágjon bele, aki tudja mit csinál! A kerekeket ugyanis le kell venni a kocsiról, a felniket pedig olyan szépen meg kell csiszolni, hogy a légy is elcsússzon rajta. Ha észrevesszük, hogy már ráférne a felnikre a felújítás, érdemesebb rászánni a pénzt, és a tartósabb és igényesebb megoldás érdekében szakemberekre bízni a porfestést. Ha valaki azonban mégis a „do it yourself” megoldások híve lenne, és próbálkozna otthon saját kezűleg megszépíteni az autóját, az interneten ezerféle leírás és videó található arról, hogy hogyan álljon ennek neki. Nagy odafigyeléssel és aprólékos, kitartó munkával akár még otthon is szép eredményt lehet elérni.
Rendben, de ha már én nem tudom megcsinálni, mennyi pénzt kell rászánnom?
Ezt a kérdést ilyen formában szinte lehetetlen megválaszolni, de egyértelmű az, hogy nem ez a legolcsóbb munka, amit egy autón el lehet végezni. A folyamat ugyanis rengeteg lépésből áll, és ezeket nem lehet összecsapni, vagy ha mégis összecsapnánk, ezt a külcsín fogja bánni. Az árak viszont nagy mértékben függenek a választott műhelytől és az autótól, így ne habozzunk felkeresni az általunk szimpatikusnak tartott szervízt, és kérjünk egyedi árajánlatot a kedvencünkre. Egész biztos, hogy mindenkit le fog nyűgözni a szép, frissen festett felni.