Az európai ember számára a futómű viszont legtöbbször a rugózásból, a kerékfelfüggesztésből és a kerékből álló alkatrészek csoportját jelenti. Angol területeken gyakran egy ennél valamivel tágabb értelmezést alkalmaznak: az ő definíciójuk magában foglalja a fékezést, valamint a kormányzást is a kerék, a rugózás és a felfüggesztés mellett. A legismertebb futóműveket gyártó cégként talán a német ZF-et lehetne kiemelni, de ne feledkezzünk meg a magyar RÁBA gyárról sem, bár náluk a középpontban sokkal inkább a haszonjárművek állnak.
Néhány szó a futómű szerkezeti felépítéséről
Akinek autószerelő hajlamai vannak és jobban érdekli a téma, úgysem lesz rest utánanézni a futómű részletes felépítésének (ha esetleg még nem lenne tisztában vele). Akit viszont csak felszínesen érdekel a téma, annak elárulunk néhány alapvető kifejezést. A futómű alapvetően három fő elemre oszlik: a kerékre, a kerékfelfüggesztésre és a rugózásra. A kereket a gumiabroncs, a kerékpánt, a tárcsa, a kerékagy, a csavarok, a csapágyak, a tengely és a tengelycsont, valamint a dísztárcsa együttesen alkotják. A kerékfelfüggesztéssel kapcsolatban olyan alkatrészekkel találkozhatunk, mint gumiperselyek, csuklók, lengőkarok vagy rudak. A rugózás pedig 4 elemből áll: a rugókból, a lengéscsillapítókból, a stabilizátorokból és a mozgáshatároló rugalmas elemekből. Ezekkel a megnevezésekkel már biztos mindenki találkozott, még ha nem is tudná pontosan megmondani, miről van szó. A továbbiakban viszont nem is lesz nagy szüksége rá, hiszen bár valószínűleg mondani se kell, a futómű beállítását profikra kell bízni, otthon, házi körülmények között nem elvégezhető folyamatról van szó.
De miért kell a futóművet állítani?
A futómű beállítása azért szükséges, mert a különböző behatások miatt az folyton deformálódik, és így egy idő után a kerék dőlése, utánfutása és összetartása is megváltozik. Ez pedig nemcsak a vezetés élményét rontja, hanem rendkívül balesetveszélyes is lehet, ha nincs a futómű megfelelően beállítva. Nemcsak fárasztó egy rossz futóművel rendelkező autót vezetni a kormány folyamatos korrigálása miatt, de a rossz beállítás rontja a gépkocsi állapotát, különösen a felfüggesztésekre, a csapágyakra és a lengéscsillapítóra lehet rossz hatással. Ebből következik az is, hogy az autó fogyasztása és ezáltal üzembentartási költségei is jelentős mértékben csökkenhetnek egy ilyen beavatkozás után. A helyes vagy helytelen beállítástól függően az abroncsok is teljesen máshogy kophatnak, a tapadási viszonyok pedig sokkal kedvezőtlenebbek rossz beállítás esetén, mint a helyes finomhangolásnál.
Mikor kell elvinni az autót futómű beállításra a szervizbe?
A legtöbb autókkal foglalkozó weboldalon azt láthatjuk, hogy a szakértők azt javasolják, hogy legalább évente egyszer érdemes elvinni kis kedvencünket a műhelybe, hogy annak futóművét beállítsák. Minden megtett 15.000 kilométer után is érdemes az autószerelők kezébe adni a kocsikulcsot, de abban az esetben sem szabad elfeledkezni róla, ha új téli- vagy nyárigumit szereltek fel a kocsira, vagy a futómű valamelyik alkatrészét kicserélték. A futómű újbóli beállítása abban az esetben is javasolt, ha a gumi rendellenesen kopik, esetleg menet közben a futóműből kopogó hangot hallunk, vagy bizonytalan az autó úttartása. Ha kanyarodásnál a gumik visító hangot hallatnak, fékezésnél vagy nagy sebességnél rázkódik a kormány, vagy ha kis ívű kanyarodásnál nehéz tekerni a kormányt, az mind szintén arra utalhat, hogy valami nincs rendben a futómű beállításával. A kátyúk igen csak ki tudják kezdeni a futóművet, de ha valaki 15.000 kilométerenként vagy évente elviszi a műhelybe az autóját, valószínűleg nem lesz nagy problémája.
További tudnivalók a futómű beállításáról
Ha valaki úgy érzi, itt az idő arra, hogy futóművét frissen beállítsák, nincsen nehéz dolga, ha megvan rá minden anyagi forrása, hisz az ország egész területén vannak már erre szakosodott műhelyek, és néhány ezer forintból visszakaphatjuk a régi vezetési élményünket. Ez az összeg pedig semmi ahhoz képest, amilyen károkat egy rosszul beállított futómű tud okozni: az elkopott gumiknak rosszabb esetben mind a négy darabját cserélni kell. Bár a futómű állapotától függően ez az összeg akár magasabbra is rúghat, mindenképp megéri néha-néha ránézni az állapotára. Egy új 3D-s technológiának köszönhetően óriási áttörést értek el a futómű állításának területén, Magyarországon manapság már nagyon sok szerviz ezt a technológiát alkalmazza. Ennek köszönhetően a folyamat négyszer-ötször gyorsabb, mint alapból, a klasszikus megoldással lenne, sőt, néhány perc alatt a futóműre vonatkozó összes geometriai értéket ki lehet nyerni a korszerű szoftver segítségével. Függetlenül attól, hogy az autó futóművé milyen állapotban van, a 3D-s rendszer bármilyen kocsinál fel tudja mérni a futómű paramétereit, tehát gyakorlatilag az sem baj, ha lógó lökhárítóval érkezik az ügyfél. A nyolc nagyfelbontású digitális kamerával felszerelt eszköztár lehetővé teszi, hogy hihetetlenül gyorsan adatokat nyerhessenek ki a futómű paramétereiről, majd azokat később egy adatbankban tárolják, ahol ezek szabadon visszakereshetők. Nagyon jól hangzik, nemde?
Fontos azt is megemlíteni, hogy a futómű beállítása előtt általában szerkezetileg is átvizsgálják az autót a szakértők. Fáradt rugók vagy más, rossz állapotban lévő alkatrész esetén azok cseréje szükséges, és csak ezt követi maga a beállítási folyamat, hiszen addig nincs értelme tökéletessé varázsolni a szerkezetet, amíg van valami, ami „blokkolja” annak helyes használatát. Ilyen esetekben az autószerelők felvilágosítást fognak adni arról, hogy mit kell feltétlenül cserélni, és igény esetén árajánlatot is adnak.
Érthető tehát, hogy miért olyan fontos az, hogy viszonylag gyakran foglalkozzunk a futómű beállításával. Bár esetenként egy ötszámjegyű összegről is szó lehet akár, mégis bátran kijelenthetjük, hogy ez egy olyan befektetés, amely minden autótulajdonosnak nagyon hamar megtérül, hiszen sokkal nagyobb potenciális kiadásokat kerülhetnek el, ha időben odafigyelnek a helyes beállításra.