A kötelező biztosítás esetén, ha karambolba kerülünk és a kárt meg kell téríteni, akkor jó fedezetet ad a biztosító, csupán annyi a dolgunk, hogy a másik érintett féllel a helyszínen betétlapot cserélünk, és kitöltjük a megfelelő adatokat. Vitás esetekben (ha senki nem ismeri el a hibát) rendőrt hívnak a felek, aki felméri a baleset körülményeit és mérlegeli, hogy ki felelős a károkért.
Szabályozások és tudnivalók
Ha vásárolt vagy már meglévő autónkra biztosítást kötünk, akkor érdemes tisztában lenni néhány fontos tényezővel. Mivel a gépjármű felelősségbiztosítása kötelező, ezért érdemes megnézni az egyes biztosítók árait, hogy a leginkább megfelelőt válasszuk. Ebben egy kalkulátor segít, amelyet az adott biztosító honlapján megtalálhatunk. A régebbi hengerűrtartalom alapján számított biztosítási díjat mára a személyautók esetében felváltotta a teljesítményalapú díjazási rendszer. A biztosítás ma már nem a tulajdonos, hanem az üzembentartó pénztárcáját terheli, így védve van az a személy, aki üzembentartói szerződést kötött egy magánszeméllyel vagy alkalmazottal. Biztosításokat köthetünk éves, féléves és negyedéves fizetési időtartammal. A biztosítást már nemcsak év elején, hanem az év bármelyik pontján megkötheti az üzembentartó. Biztosítót a szerződés lejárása előtt is válthatunk, de ebben az esetben fontos alaposan utánajárnunk a dolog menetének és anyagi következményeinek. Fontos, hogy a biztosítás mindig érvényes legyen és azt magunknál tartsuk, hogy ezzel elkerülhessük a bosszankodást és a büntetést egy rendőri igazoltatás vagy egy okozott karambol esetén. Emellett a befizetést igazoló bizonylatot is magunknál kell tartanunk.
Árszabás
Ma hazánkban több, mint egy tucatnyi biztosító ajánlatai közül választhatjuk ki a nekünk megfelelőt. Mivel az árszabás elég bonyolult, ezért előtte nem árt az adott biztosítók kalkulátoraival megkeresni a számunkra leginkább megfelelőt, illetve egy kicsit érdemes körüljárni a biztosítók hírnevét, precizitását és megbízhatóságát is. A biztosítás árszabása legnagyobb részben az autó teljesítményétől függ. Ilyenkor a kW-ban megadott érték az elsődleges fontosságú, de a kalkulátorokban sokszor fel kell tüntetni a hengerűrtartalmat is. A kalkulátorban fel kell tüntetni továbbá az autó típusát és márkáját, valamint egyéb adatokat. Be kell írni a gyártási évet, a kilométeróra állását, a felhasználás jellegét és időtartamát. Ezen adatok mellett természetesen szerepelnie kell az üzembentartó legfőbb adatainak is, hiszen a számításnak ez is fontos részét képezi.
A biztosítók ugyanúgy, mint a mobiltelefon szolgáltatók, üzletszerűen működnek, és próbálják az ügyfeleket egyre vonzóbb feltételekkel és kedvezményekkel magukhoz csábítani, így nem árt odafigyelni ezekre az információkra, melyekkel negyedévente akár több ezer forintot is megtakaríthatunk.
A gépjármű-biztosítás fontossága és használata
A kötelező biztosítás elsősorban nem minket véd, hanem az általunk okozott kárt fedezi részben vagy teljes egészében, a kár méretétől és jellegétől függően. Gondoljunk bele a rendszer hiányába. Sietünk egy megbeszélésre, természetesen a megengedett sebességet nem túllépve és minden szabályt betartva, de véletlen, saját apró hibánkból, amit egy rossz helyzetfelismerés okozott, belemegyünk az előttünk lévő autóba. Ilyenkor mi vagyunk a hibásak, és nekünk kell megtéríteni a kárt, de nincs nálunk készpénz, és nagyon sietünk. Ha rendőrt hívunk, akkor a procedúra akár órákig elhúzódhat, a vitatkozás úgyszintén, ráadásul szándékunkban áll megtéríteni a kárt. Ha nem létezne ez a biztosítási rendszer, akkor egy hasonló helyzetben komoly dilemmában lennénk. Így viszont, hogy kötelező biztosítással lehet csak közlekedni, gyorsan és egyszerűen el tudjuk intézni a dolgot, ráadásul, mivel biztosítva vagyunk, a kár jelentős vagy teljes része nem a mi vállunkat nyomja, hanem a biztosítás fedezi azt. Rendőri igazoltatásnál és a balesetet követő intézkedés esetén is fontos, hogy nálunk legyen a biztosítás, és az ahhoz tartozó befizetési igazolás. Ezeket a forgalmi engedély mellett célszerű tartani, és azzal együtt odaadni az intézkedő szervnek.
A kárrendezés menete
Első lépésben a biztosítótársaság ellenőrzi, hogy a károkozó rendelkezik-e érvényes, befizetett biztosítással. Ha mindent rendben találnak, akkor egy független kárszakértőt jelölnek ki, aki a legrövidebb időn belül felveszi a kapcsolatot a tulajdonossal. A kárszakértő kárfelvételi jegyzőkönyvet készít, amiben szerepelnek az autón található sérülések és hibák. Ezzel egy időben összeveti az autó kárbejelentésében talált információt a megtalálható hibával, majd számításokat végez és ezeket az információkat elküldi a biztosítótársaságnak, ahol döntést hoznak és gazdaságos javíthatóság esetén szentesítik a jármű javításának finanszírozását. A kárfelvételi jegyzőkönyv pontos, hiánytalan elkészítése nagyon fontos, hiszen a biztosító csak az után fizet, ami azon szerepel, későbbi hiba esetén pedig pótszemlét kell tartani. A számlázás lehet kalkuláció alapján, amit a biztosítótársaság készít el, vagy a szerviz számlája alapján. Ha a gépjármű gazdaságosan nem javítható, vagyis totálkárosra tört, akkor a biztosító úgy fizeti ki a kárt, hogy meghatározza az autó baleset előtti értékét, és abból kivonja az autóroncs értékét, majd ezt a különbözetet téríti meg.
Nagyon fontos, hogy megfelelően, körültekintően válasszuk ki a biztosítót. A szerződések elég hosszú időtartamokra szólnak, így ha váltani szeretnénk, akkor bőven van időnk utánajárni, hogy melyik biztosító ajánlata a legjobb és legkedvezőbb. Ne csak azt nézzük, hogy mennyit kell fizetnünk egy hónapban, hanem azt is, hogy mit kapunk cserébe. Egy jó biztosító egy kellemetlen helyzetben rengeteg problémát vehet le a vállunkról.