Ilyenkor nem kell aggódni, hogy valami hibás, kifogásolható állapotban van, de persze nagyon ritkán ez is előfordulhat. Sajnos nem mindenki engedheti meg magának, hogy több millió forintért új gépjárművet vásároljon, ezért a másik alternatíva jön szóba, a használtautó. Használtan autót lehet vásárolni magánszemélytől vagy az erre szakosodott kereskedésekből. Ilyenkor sajnos sokakban felmerül a kérdés, hogy az autó mennyire megbízható, hiszen már bőven koptatva lett a használat évei, évtizedei alatt. Ezen felül lehetnek olyan hibák, eldeformálódások, amiket nem láthatunk, és csak később vesszük észre, vagy több idő elteltével mutatkozik meg a rejtett hiba. Itt persze sok esetben nem hibás a kereskedő vagy az autót áruló magánszemély, csupán arról van szó, hogy egy használt autó esetében már nem olyan masszívak az alkatrészek, mint újkorában. Ezekkel a tényekkel természetesen mindenki tisztában van, és aggódva, körültekintően keresi az újonnan beszerzendő használt járművet. Ez teljesen érthető, hiszen ki akarná, hogy nemrégiben vásárolt gépjárműve idő előtt meghibásodjon, és ez plusz kiadásokat, esetleg vitákat eredményezzen. Ezen viták elkerülése érdekében használtautókra is köthető garancia, szavatosság, sőt több jogszabály is kötelezővé teszi ezt.
Szavatosság
A szavatosság nem egyenlő a garanciával. A szavatosság lényege, hogy az eladó azért vállal felelősséget, hogy az eladott terméket – jelen esetben gépjárművet – a megfelelő állapotban, illetve a szerződésben megegyezett állapotban adja át, majd ezeket garantálja is. A szavatosság lényege, hogy ha mondjuk a kereskedő azt állítja, hogy az eladandó gépjármű hibátlan és erre biztosítékot ad, akkor az a későbbiekben is jól működik megfelelő használat esetén és meghibásodás nélkül, ellenkező esetben, ha a gépjármű tulajdonosa bizonyítani tudja, hogy a kereskedő adta el a járművet hibásan, utóbbi azt köteles megjavítani, kicserélni vagy bizonyos esetben a pénzt visszafizetni. A szavatosság tulajdonképpen a bizalomról szól eladó és vevő között. A fogyasztóvédelem egyre szigorúbb szabályozásokat hoz törvénybe, éppen ezért egy kereskedő vagy egy magánszemély, aki szavatosságot vállal, törekedni fog arra, hogy a lehető legjobb állapotban adja el a terméket, hiszen a bírság is súlyos lehet, de maga a csere vagy a javítás is komoly költségekkel járhat, ha a vevőnek van igaza.
Garancia (más néven jótállás)
A garancia nemcsak arra vonatkozik, hogy az autót a megfelelő módon adják el, hanem azt is szavatolja a kereskedő, hogy bizonyos időn belül való meghibásodás esetén a tönkrement alkatrészt kijavítja vagy kicseréli akkor is, ha nem feltétlenül ő volt a hibás. Ilyenkor persze előjön az a nagy kérdés, hogy a vásárló be tudja-e bizonyítani, hogy az adott alkatrész kopása elhasználódás vagy a nem megfelelő használat miatt következett-e be. Ennek kivizsgálása annyira különböző, ahány szituáció van. Sem a kereskedőnek, sem a vásárlónak nem kellemes ez a procedúra, de sajnos olykor komoly vitákat vonhat maga után a dolog, ezért a fogyasztóvédelem szigorú és rendszeresen bővülő szabályzata segít mindkét félnek az adott viták lerendezésében.
Jótállási típusok
Különböző jogok, szabályok és lehetőségek vonatkoznak arra, hogy hol vásároljunk használtautót. Magánszemélytől való vásárlás esetén a jog sokkal lazábban kezeli az adott helyzeteket, és ezzel előnyösebb helyzetbe juttatja sok esetben az eladó felet. A jogszabály ebben az esetben fél év szavatosságot ír elő kötelezően, de ez a szerződésben módosítható a felek beleegyezésével. Ezek a nem fogyasztói szerződések ugyan rugalmasak, de a vevő felet nehezebb helyzetbe juttatják, ugyanis hiba esetén neki kell bizonyítania azt, hogy az eladó fél a hibás. Ha a szavatosság szerepel a szerződésben, akkor is nehéz bizonyítania a vevőnek, hogy az eladó a hibás, ha pedig nem szerepel, akkor szinte lehetetlen dolga van, és el kell fogadnia a tényt, hogy az üzlet visszafordíthatatlan. A vevő számára jóval kedvezőbbek a feltételek egy használtautó-kereskedésnél. Ebben az esetben a két fél fogyasztói szerződést köt, amiben szerepel az a jogszabály, hogy a kereskedő köteles legalább 1 év szavatosságot adni az eladott gépjárműre. Fogyasztói szerződés esetén a garantált éves szavatosság kétfelé osztódik. Az első 6 hónapban a kereskedőnek kötelező a kárt megtérítenie, kivéve ha bebizonyítja, hogy a vevő nem rendeltetésszerűen használta a járművet, vagy azt, hogy az nem az átvétel előtt hibásodott meg. A második 6 hónapban ugyanakkor hasonló szituációban, ha a kereskedő szerint nem az ő hibája a dolog, akkor a vevőnek kell bebizonyítani az igazát, vagyis hogy hibás gépkocsit vásárolt.
Ha meghibásodást észlelünk, célszerű a viták és a pereskedés előtt egy szakembert felkeresni, aki megvizsgálja a gépjárművet és megpróbálja megállapítani, hogy vásárlás előtt vagy után következett be az adott hiba, így a bizonyítás nyitólapja a vevő kezében lehet, vagy bele sem megy a felesleges harcba, hogyha a szakember azt állapítja meg, hogy a keletkezett kár a vásárlás után történt. Vásárláskor egy állapotfelmérő lapot is ki kell tölteni, amiben számtalan információ és adat szerepel az autó állapotáról. Ennek a lapnak a megléte szintén nagy segítséget nyújthat abban, hogy igazunkat be tudjuk bizonyítani a kereskedőnek, vagy komolyabb esetben az adott szerveknek.