Érdemes tehát megnézni, mik azok a használtautó vásárlásakor hasznos tippek, melyek segíthetnek elkerülni a rossz vételeket, s megkímélnek a későbbiekben kiadandó több százezres javítási számláktól.
Az első lépések
Használtautó vásárlásánál a legelső lépés mindig annak felmérése, hogy mire van szükség. Kis autó kell vagy nagy? Család használja majd vagy egyedülálló fiatal? Városba szánják vagy rendszeresen napi több száz kilométert ingáznak vele?
Miután a felhasználási mód megvan, meg lehet keresni a megfelelő márkát, s annak legjobb típusát. Ezután érdemes utánanézni az interneten, hogy az adott típus melyik szériáinak és évjáratainak vannak jellemző problémái. Ide tartozhatnak a rohadó ajtószélek és sárvédőív, az elhasználódó fő alkatrészek, a különféle elektronikai hibák és hasonló meghibásodások.
A következő lépés a megfelelő autó fellelése. Ez legtöbbször szintén az interneten történik, s általában jó néhány autót meg kell nézni, míg megtörténik a vásárlás. Aranyszabály, hogy sohasem szabad elkapkodni a vásárlást, mert ritkán lehet kifogni egy jó autót az első néhány alkalommal.
Érdemes kihasználni a hirdetési oldalak hirdetésfigyelő funkcióját, ezek rögtön értesítenek egy megfelelő paraméterekkel rendelkező jármű feltűnésekor. Nem biztos, hogy a legolcsóbb ár a legjobb vétel, hiszen rendszerint az ilyen autóknak van néhány bevallott vagy nem bevallott hibája is.
Különösen fontos a telefonos interjú, ennek során ki kell kérdezni az eladót, főleg, ha az autó fizikailag is távol van. A telefonban rá kell kérdezni az egyes hibákra, azok állapotára, az autó tulajdonosára. Meg kell tudni, hogy magyarországi autóról van-e szó vagy külföldiről, amelyet csak a nepper akar gyorsan eladni.
Egy megbízható eladó általában beleegyezik abba, hogy kifizesse az érdeklődő utazási költségét, amennyiben az be nem vallott hibát talál a kocsin. Ezzel elkerülhető, hogy elhallgatott hibák maradjanak, vagy ha az eladó mégis csalni próbál, akkor legalább az utazási költség visszajön.
Az autó megtekintése
Ha a hirdetővel minden tisztázásra került, a következő lépés az autó megtekintése. Fontos, hogy sötétben vagy esős időben nem szabad használtautót venni, mivel ilyenkor nem látszanak jól a karosszéria apró hibái. A kicsi karcolások, mattulások, eltérő színárnyalatok mind megbújhatnak a sötétebb időben, s ezek javítása később megint nagy költséget jelenthet.
A legtöbb újabb használtautóhoz már szervizkönyvet is mellékelnek, ennek akkor van értelme, ha a könyvben egymást követik a rendszeres bejegyzések. Mivel ilyen szervizkönyv az interneten is vásárolható már üresen, így meg kell nézni, hogy valódi bejegyzésekről van-e benne szó. Ha minden feljegyzést ugyanolyan színű tollal írtak, a kézírások megegyeznek, vagy a több éves sorok sem fakultak meg, az mind arra utal, hogy utólag lett kitöltve a könyv.
A kilométeróra állását minden esetben érdemes ellenőrizni, a KEKKH külön szolgáltatást is fenntart az autó előéletének lekérdezésére. Ez egy állami szolgáltatás, melynek segítségével párszáz forint megfizetése után lekérdezhetők többek között a megadott autó korábbi kilométeróra-állásai. Ha ebben a rendszerben magasabb adatok láthatók, mint a vásárlás során, az autó óráját visszatekerték.
Szintén nagy futásteljesítményről árulkodhat az autó leharcolt állapota. Ha a kormány vagy a váltógomb kopott, a pedálokon nem látható a bordázás, s szőnyeg lyukasra van taposva, az mind a több százezer kilométert futott autók jele.
A használtautó-vásárlás egyik legfontosabb szabálya, hogy kerülni kell a törött autók megvásárlását. Ahol csak egy kisebb koccanás lett kijavítva, az még nem jelent óriási gondot, de figyelni kell a totálkáros autók újjávarázsolására. Külföldön szinte fillérekért lehet venni olyan autót, amely szinte a felismerhetetlenségig összegyűrődött, de Magyarországon hozzáértő kezek kijavítottak rajta minden látható nyomot.
Gyakran több autóból raknak össze a karosszériások egy autót, amivel teljesen más lesz az autó ellenállóképessége, s egy esetleges baleset során alig védi az utasokat. Szintén gyakori hiba, hogy az összetákolt autókban nem működnek megfelelően a biztonsági berendezések még akkor sem, ha azoknak amúgy semmi baja. A nem megfelelő felépítésű kaszni blokkolhatja akár a függönylégzsákok kinyílását, mellyel teljesen megszűnik az oldalirányú védelem.
A kisebb törések azért jelenthetnek problémát, mert az ilyen autók könnyebben rozsdásodnak, vagy többet kell rájuk költeni. Korábbi törés jele lehet, ha az autó elemei eltérő színűek, vagy más rajtuk a fényezés. Érdemes rétegvastagság-mérőt használni, a szervizben felfújt festék ugyanis mindig vastagabb, mint a gyári festés vastagsága. Ezek a jelek mind azt jelezhetik, hogy az autóval már történt baleset.
A motortér is fontos
A motorteret is tüzetesen meg kell vizsgálni, ugyanis az ott található fő részek cseréje rendkívül költséges, s a legtöbb esetben hosszú órákig tart a szerelésük. Az autót addig nem szabad beindítani, míg a motor és a környéke meg nem lett vizsgálva, ehhez érdemes a nívópálcával kezdeni.
A nívópálcát kihúzva látható, hogy mekkora az olaj szintje, ha már ez sem megfelelő, akkor valószínűleg keveset törődtek az autóval. A pálcán található motorolaj színéből és állagából is lehet következtetni a használatra, a túl sötét vagy iszapos olaj akár a motor súlyos állapotát is jelezheti.
A motoron található olajbetöltő nyílás sapkáját letekerve látható a motor belseje, ha ez elhasználtnak tűnik, érdemes másik autót megnézni. Ha a sapka belseje krémszínű és habos, az motorba jutó vizet jelent, mely már nagy valószínűséggel károsította is a motor alkatrészeit. Az ilyen autót is jobb elfelejteni, hiszen a motorcsere a magas költségen kívül külön adminisztrációval jár a kormányablakoknál. Ezen a tételen pedig az elvesztegetett idő is plusz költségként jelentkezik.
A motortér kinézete az autó általános állapotáról ad képet, teljesen természetes, ha egy használtautó motortere piszkos. De ha olajfolyások, olajsár látható valahol, akkor az a motor hibájára utalhat. Ugyanígy, ha a tér túl tiszta, akkor gyanakodni kell arra, hogy az eladó azért tisztíttatta ki a motorteret, mert valamilyen károsodás jeleit akarta eltüntetni az eladásra.
Ha már a motorról van szó, akkor meg kell nézni a vezérlést is, a vezérműszíj és a hozzá tartozó apróbb alkatrészek rendszeres cserére szorulnak, ez a periódus autónként más és más. A szerviz általában egy igazoló matricát is ragaszt a motortérbe a cseréről, ha ez nem történt meg, akkor egy újabb pár tízezres tétellel növekszik az autó vételára. A vezérlés cseréje létfontosságú, hiszen az elhasználódott vezérműszíj aelszakadásakor minden szomszédos alkatrészt is visz magával, így az okozott kár könnyen százezres nagyságú lehet.