Pedig a hólánc használata létfontosságú a hóval vagy jéggel borított útfelületeken, s semmilyen más forgalomtechnikai megoldás nem tudja pótolni az előnyeit.
A hóláncok ára széles körben változó, a legolcsóbb darabok már 1-2 ezer forintért elérhetők, a megbízhatóbbak kicsivel 10 ezer forint alatti összegért, míg a márkás hóláncokért akár 15 ezer forintot is ki kell fizetni. Az olcsóbb ár rendszerint gyatra minőséget takar, a néhány ezer forintos lánc maximum arra lehet jó, hogy meg lehessen mutatni egy rendőri ellenőrzés során. A használat során viszont elszakad, vagy úgy ráfeszül a kerékre, hogy később le kell vágni róla.
A tízezer forint körüli láncok viszont már elég jó minőségűek ahhoz, hogy ellássák eredeti rendeltetésüket, s segítsenek elhagyni a csúszós útfelületet. Tartja magát a tévhit, hogy a hóláncra nincs szükség, ha jó minőségű téli gumi van az autón, vagy a gépjármű összkerékhajtásos. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek az előnyök mind fontosak a téli közlekedés során, de a hólánc használatát nem tudják kiváltani.
Szintén tévhit, hogy a hólánc felszerelésével nincs több akadály az autó számára, pedig az olyan magas hókupacokkal szemben, melyekre felül az autó, hatástalan a lánc. Ilyenkor nincs más megoldás, mint kiásni az autót. Az ideális megoldás pedig az, amikor a hóláncot még az ilyen hóakadály előtt sikerül felszerelni.
Fontos, hogy a hólánc méretben is illeszkedjen az autó kerekéhez, hiszen nagyon könnyen megsérülhet tőle a kerék vagy az autó más eleme. A modern autóknál már kicsi a hely a kerékjáratban, így azt is ellenőrizni kell, hogy az autó gyártója engedélyezi-e hólánc felrakását, vagy az adott modellnél nincs rá lehetőség.
Hólánc alternatívák
A hólánc alternatívája lehet a hókengyel vagy hókarom, mely úgy kapaszkodik a kerékbe, mint egy rögzített kerékbilincs. A kengyel fő feladata az elindulás segítése, így nem alkalmas hosszabb haladásra. Ára egy közepes minőségű lánc árához hasonló, s felrakása is okozhat nehézséget a kezdő használók számára.
A hólánc továbbfejlesztett változatai többféle fantázianéven érhetők el, ezeket mindig az aktuális gyártó találja ki. A közös ezekben az eszközökben, hogy felrakásuk rendkívül könnyű, s gyakran még a kerékkel sem kell megtenni a hóláncnál szükséges fél fordulatot. Az áruk viszont a lánc árának négy-tízszerese, így főleg a prémium kategóriás autóknál van létjogosultságuk.
Egy újfajta eszköz a hópaplan, melyet ugyanúgy, mint a Forma-1 abroncsmelegítő paplanját, a kerékre körbe kell felhelyezni. A felhelyezett szövetet tépőzárakkal lehet összezárni, így az szorosan ráfeszül a kerékre. Nagy előnye, hogy nagyon könnyen felszerelhető, hátránya viszont az ára, hiszen legalább háromszor drágább az átlagos hóláncoknál.
Bár egy rendőrségi ellenőrzésen nem segít, de hasznos eszköz lehet a már egyre több helyen kapható hólánc spray. Természetesen ezzel nem hóláncot lehet felfújni a kerék felületére, hanem egy olyan anyagot, mely nagy tapadásával segít kiszabadítani a csapdába esett autót. Folyamatos használatra nem alkalmas, viszont anélkül fel lehet fújni a kerékre, hogy azt le kellene előtti pucolni. A spray a felvitel után pár perccel már meg is szárad, s az autós így képes elhagyni az elakadást okozó útszakaszt.
Hólánc előírások külföldön
Magyarországon nem kötelező sem a téli gumi, sem a hólánc használata. A hóláncot a hatóság egyes esetekben előírhatja, ezt egy kék táblán feltüntetett fehér hóláncos abroncs jellel jelzi. Természetesen csak akkor lehet hólánccal közlekedni, amikor az útfelületet összefüggő hó és jég fedi. Amennyiben nem így használják, a hólánc elszakadthat és tönkre teheti a kereket is. A hatóságok is tiltják a hólánc aszfalton való felrakását, ha ilyen viselkedésen fogják az autóst, az komoly pénzbírságot jelenthet.
Magyarországot a legtöbb esetben olyan országok veszik körül, ahol magashegységek is vannak, így ezeken a helyeken nem meglepő módon gyakran kötelező a hólánc használata. Ausztriában november 1 és április 15 között kötelező a téli gumi használata, s a hólánc meglétét is szúrópróbaszerűen ellenőrzik. Az újonnan felállított határellenőrzési pontokon vissza is fordíthatják és megtagadhatják a belépést az olyan autóktól, melyek nem felelnek meg ezeknek az előírásoknak.
Csehországban szintén november 1-től kötelező a téli gumi a teherautók számára azokon a helyeken, ahol ezt táblákkal jelzik. A kötelező időszak április 30-ig tart, ugyanígy a hólánc használatát is táblával jelzik.
Franciaország éghajlata enyhébb a közép-európai országokénál, ez azonban nem jelenti azt, hogy ott ne esne a hó. A téli gumi használatát nem írja elő a törvény, hóláncnak azonban minden autóban kell lennie. Ez utóbbi olyan helyeken kötelezően használandó, ahol azt tábla jelzi.
Horvátországban elő van írva, hogy legalább az autó hajtott kerekeire téli- vagy négy évszakos gumit kell felszerelni. Amikor az utak jegessé válnak, akkor hóláncnak is lennie kell az autóban. Az ország egyes területein a hólánc használatát is kötelezővé teszik.
Németországban nincs kötelező előírás, viszont azt az autóst, aki a jeges utakon nyári gumival közlekedik, megbüntetik. Amennyiben az autó el is akad az ilyen gumik miatt, a büntetés még nagyobb. A kamionoknál és buszoknál a hajtott tengelyre kell téli gumit felszerelni.
Svájcban sem kötelező a téli gumi, de előírt a megfelelő állapotban lévő autó használata a téli közlekedéshez. A svájci hatóságok kártérítést fizettetnek a nyári gumis autós által okozott károkért, illetve kiszámlázhatják a mentési költségeket is.
Szlovákiában november 15 és március 31 között a buszok és a teherautók esetén legalább a hajtott tengelyen lévő kerekeken kötelező a téli gumi használata. Autóknál nincs ilyen kötelező előírás, de amint az utakon összefüggő a jég vagy a hóréteg, mind a négy keréken kötelező a felszerelt téli gumi.
Szlovéniában november 15 és március 15 között tart a téli időszak, ekkor legalább két keréken téli guminak kell fent lennie. A hólánc meglétét akkor ellenőrzik, amikor a leesett hó több, mint 5 cm, s az osztrákokhoz hasonlóan ezt szúrópróbaszerűen nézik.
Romániában november 1 és március 31 között kell téli gumival szerelt gépjárművekkel közlekedni. Ebben az országban is komolyan veszik a rendelkezés megszegését, hiszen a télen nyári gumival okozott baleseteknél nem csak büntetés jár, de a mentés költségeit is a vétkes autósnak kell fizetnie.
Érdekesek még az északi országok rendelkezései, hiszen ott mind a hólánc, mind a téli gumi kötelező. A legtöbb ember ráadásul szöges gumit használ, amely még jobb tapadást és kapaszkodást tesz lehetővé az utakon. Magyarországon viszont, a legtöbb európai országhoz hasonlóan, tilos a szöges gumik használata.