Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Autóklíma tisztítás házilag és professzionálisan

Magyarországon már szinte az összes új autóban alapfelszereltség a klíma, de már nagyon sok, akár tíz évnél idősebb autót is találni, melynek része ez a rendszer. A folyamatos használattól a legjobb klíma is elkoszolódhat, nem beszélve a régi autókról.

A beltéri egységben folyamatosan működik a hőcserélés, ennek velejárója pedig a víz lecsapódása. Ezen a helyen gyakran gyűlnek fel gombák, baktériumok, vírusok és más kórokozók, így a rendszeres tisztítás létfontosságú. A fertőzésveszélyen felül pedig a koszos klíma rendkívül büdös is tud lenni.

Az autógyártók évente két alkalommal javasolják a klímatisztítás elvégzését, ez szakszervizben körülbelül tízezer forintos összegért már elvégezhető. A pollenszűrő karbantartása is fontos feladat, ezek a szűrők néhány ezer forintos tételek, s sokkal frissebbé tehetik a levegőt.

Klímatisztítás házilag

Az autóklíma tisztítása otthon is elvégezhető, de kellő körültekintéssel kell eljárni. A felhasználható szerek ára változik, néhány ezer forintnál kezdődnek.

Népszerű otthoni megoldásnak számítanak a különféle klímatisztító habok vagy spray-k, melyeket a hőcserélőre kell ráfújni. A megfelelő használat azonban fontos, a gyártó erről részletesen rendelkezik a használati utasításban. Tévhit, hogy az ilyen anyagokat elegendő befújni a szellőző járatokba, mely úgyis eljut a hőcserélőig.

A nem megfelelő helyre bevitt tisztító anyagok tönkretehetik a különféle szigeteléseket, s ráfolyhatnak az autó elektronikájára is. Utóbbival érintkezve rövidzárlatot okozhatnak, s több százezer forintos kár keletkezhet.

Egy másik kedvelt megoldás az úgynevezett bomba, ami onnan kapta a nevét, hogy úgy működik, mint egy füstbomba. Ennek használatakor az autó légkondicionáló rendszerét belső keringetésre kell állítani, majd a bomba kioldó reteszét lenyomva a hátsó üléssor alá behelyezni. A flakon kb. 1-2 perc alatt kiürül, a belőle kiáramló gázt legalább negyed óráig kell az autó belső keringetésével keringetni.

A következő lépésben le kell húzni a kocsi ablakait, majd további negyed órát kell járatni a klímát, míg az egész autó kiszellőzik. Ez a házi klímatisztítás viszonylag hatékonynak nevezhető, s mivel a bomba olcsó, rendszeresen el is lehet végezni.

A vegyszerrel történő otthoni tisztításnak lehetnek mellékhatásai is, egyes esetekben az autónak hosszabb ideig fertőtlenítő szaga maradhat, vagy a szer károsíthatja a kárpitot. Gyakran a pollenszűrőt is ki kell venni, vagy cserélni kell egy-egy ilyen folyamat után, mivel a szűrő megfogja a tisztítószer apró szemcsét, s az utána visszakerülhet az utastérbe.

Az autó elkoszolódása akár meg is előzhető, vagy a gombák megjelenésének esélye jelentősen csökkenthető. Csupán körültekintően kell használni a klímát, például a hosszabb távon történő működtetésnél megérkezés előtt pár perccel érdemes leállítani a rendszert, hogy a mozgó levegő kiszárítsa a párologtató egységet. Ezzel elkerülhető a nedvesség felgyülemlése, s a gombák és más nem kívánt dolgok felbukkanása.

Klímatisztítás professzionális módon

A klímatisztítás a professzionális klímásoknál is történhet több módon: vegyszerekkel, habokkal, de az egyik legmodernebb verzió az ózonos klímatisztítás.

Az oxigénatomokból kettő kapcsolódik egymáshoz a belélegezhető oxigén gáz esetén, de a magas légköri viszonyok között az UV fény hatására ezek az oxigénmolekulák felbomlanak, s más formában állnak össze. Ez a módosult forma az ózon, ahol nem kettő, hanem három oxigénatom kapcsolódik egymáshoz.

Az ózon szintén gáz, de erősen oxidáló hatású, mely tulajdonságot a fertőtlenítés során használják fel a profi klímások. Az ózont egy ózongenerátorral állítják elő, majd bevezetik az autó belsejébe, ahol belső keringetésre van állítva a klíma. A keringő ózon elpusztít minden élő orgazmust, ide értve a vírusokat, baktériumokat, gombákat és a penészt, majd a gázt visszavezetik a generátorba.

Mivel az ózonból oxigén keletkezik, ezért semmilyen káros anyag nem marad vissza a folyamat végén, csak tiszta és belélegezhető oxigén gáz. Az autó fertőzés- és csíramentessé válik, s a rossz illatok is eltűnnek. A néhány ezer forintba kerülő klímatisztítás körülbelül negyed óráig tart, ezután még kis ideig szellőztetni kell a járművet. Ha az utastér büdös, dohány- vagy állott szagú, akkor gyakran fél óráig is cirkuláltatják az ózont az autóban.

A kereskedelmi forgalomban kaphatók kis méretű ózongenerátorok, melyek gyakran a szivargyújtóról is üzemeltethetők. Ezek nem alkalmasak az autó valódi fertőtlenítésére, inkább csak tüneti kezelést alkalmaznak.

A profi klímások általában alternatív eljárásokat is kínálnak az ózonos tisztítás mellett, melyek csak néhány ezer forinttal olcsóbbak. A használatuk azoknak az autótulajdonosoknak lehet ajánlott, akik valamilyen okból kifolyólag idegenkednek az ózon használatától.

Az ultrahanggal történő klímatisztítás során egy ultrahangot kibocsátó készülék porlasztja apró szemcsékké a tisztító vegyszert, melyet a belső keringetés mindenhova eljuttat. Kívülről az autóba nézve az egész úgy tűnhet, mintha köd lenne, melyet a vegyszer nagy sűrűsége okoz. Az ára drágább, valójában az otthoni spray-s tisztítás látványosabb változata.

A klíma megóvása

A klímarendszer a rendszeres tisztításon kívül is rendszeres törődést igényel, hiszen a nem megfelelően karbantartott elemek nem tudják ellátni a feladatukat. Kevesen tudják például, hogy a klímát rendszeresen használni kell, a rendszer elemeinek kenése ugyanis csak ebben az esetben biztosított. A heti vagy kétheti legalább egy alkalommal történő használattal elkerülhető, hogy a tömítések kiszáradjanak, és elkezdjenek töredezni.

A gyengébb hűtést az elszökött hűtőközeg is okozhatja, mely a rendszer szivárgására utal. Ilyenkor nem elég utántölteni a gázt, hanem azt is meg kell keresni, hol szökik el. Tévhit azonban, hogy a gáz mennyiségét minden esetben nyomáspróbával kell ellenőrizni. A modern autóknál nem illanhat el a hűtőközeg, ha a klíma hideget fúj, akkor nem szabad nyomáspróbát alkalmazni. Ezzel ugyanis gáz távozik a rendszerből, s gyengíti az amúgy megfelelő klímát.

Rendszeresen cserélni kell a pollenszűrőt, ez akár házi módszerekkel is megtehető. A nagyon sűrű szűrőn gyorsan megül a szennyeződés, s gyakran ez az alkatrész tömődik el, s nem működik miatta megfelelően a klíma.

Egyes esetekben a klíma szárító szűrője is eltömődhet, ha ez az alkatrész tiszta, akkor a jármű alatt kifolyik a kondenzációkor lecsapódó víz. Ha nincs víz az autó alatt, akkor a víz nem tud kijutni a klímarendszerből, s abban pangva tökéletes táptalaj lesz a gombáknak, vírusoknak és baktériumoknak. A szárító szűrőt már csak a szerviz tudja cserélni, de mindenképpen érdemes megejteni, mivel komoly megbetegedést okozhat.

A klímatisztítás része lehet a hűtőradiátor megtisztítása is, ehhez elegendő csupán sima vízsugárral átmosni az alkatrészt. Ennek évenkénti elvégzése azért fontos, mert a hűtő lamellái között felgyűlhet a szennyeződés, mely akadályozza a klíma megfelelő működését. A hatás hasonló a pollenszűrő eltömítődéséhez, a friss levegő még bejut, a meleg levegőt azonban már nem tudja megfelelően leadni a rendszer.

Megosztás

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése