A beltéri egységben folyamatosan működik a hőcserélés, ennek velejárója pedig a víz lecsapódása. Ezen a helyen gyakran gyűlnek fel gombák, baktériumok, vírusok és más kórokozók, így a rendszeres tisztítás létfontosságú. A fertőzésveszélyen felül pedig a koszos klíma rendkívül büdös is tud lenni.
Az autógyártók évente két alkalommal javasolják a klímatisztítás elvégzését, ez szakszervizben körülbelül tízezer forintos összegért már elvégezhető. A pollenszűrő karbantartása is fontos feladat, ezek a szűrők néhány ezer forintos tételek, s sokkal frissebbé tehetik a levegőt.
Klímatisztítás házilag
Az autóklíma tisztítása otthon is elvégezhető, de kellő körültekintéssel kell eljárni. A felhasználható szerek ára változik, néhány ezer forintnál kezdődnek.
Népszerű otthoni megoldásnak számítanak a különféle klímatisztító habok vagy spray-k, melyeket a hőcserélőre kell ráfújni. A megfelelő használat azonban fontos, a gyártó erről részletesen rendelkezik a használati utasításban. Tévhit, hogy az ilyen anyagokat elegendő befújni a szellőző járatokba, mely úgyis eljut a hőcserélőig.
A nem megfelelő helyre bevitt tisztító anyagok tönkretehetik a különféle szigeteléseket, s ráfolyhatnak az autó elektronikájára is. Utóbbival érintkezve rövidzárlatot okozhatnak, s több százezer forintos kár keletkezhet.
Egy másik kedvelt megoldás az úgynevezett bomba, ami onnan kapta a nevét, hogy úgy működik, mint egy füstbomba. Ennek használatakor az autó légkondicionáló rendszerét belső keringetésre kell állítani, majd a bomba kioldó reteszét lenyomva a hátsó üléssor alá behelyezni. A flakon kb. 1-2 perc alatt kiürül, a belőle kiáramló gázt legalább negyed óráig kell az autó belső keringetésével keringetni.
A következő lépésben le kell húzni a kocsi ablakait, majd további negyed órát kell járatni a klímát, míg az egész autó kiszellőzik. Ez a házi klímatisztítás viszonylag hatékonynak nevezhető, s mivel a bomba olcsó, rendszeresen el is lehet végezni.
A vegyszerrel történő otthoni tisztításnak lehetnek mellékhatásai is, egyes esetekben az autónak hosszabb ideig fertőtlenítő szaga maradhat, vagy a szer károsíthatja a kárpitot. Gyakran a pollenszűrőt is ki kell venni, vagy cserélni kell egy-egy ilyen folyamat után, mivel a szűrő megfogja a tisztítószer apró szemcsét, s az utána visszakerülhet az utastérbe.
Az autó elkoszolódása akár meg is előzhető, vagy a gombák megjelenésének esélye jelentősen csökkenthető. Csupán körültekintően kell használni a klímát, például a hosszabb távon történő működtetésnél megérkezés előtt pár perccel érdemes leállítani a rendszert, hogy a mozgó levegő kiszárítsa a párologtató egységet. Ezzel elkerülhető a nedvesség felgyülemlése, s a gombák és más nem kívánt dolgok felbukkanása.
Klímatisztítás professzionális módon
A klímatisztítás a professzionális klímásoknál is történhet több módon: vegyszerekkel, habokkal, de az egyik legmodernebb verzió az ózonos klímatisztítás.
Az oxigénatomokból kettő kapcsolódik egymáshoz a belélegezhető oxigén gáz esetén, de a magas légköri viszonyok között az UV fény hatására ezek az oxigénmolekulák felbomlanak, s más formában állnak össze. Ez a módosult forma az ózon, ahol nem kettő, hanem három oxigénatom kapcsolódik egymáshoz.
Az ózon szintén gáz, de erősen oxidáló hatású, mely tulajdonságot a fertőtlenítés során használják fel a profi klímások. Az ózont egy ózongenerátorral állítják elő, majd bevezetik az autó belsejébe, ahol belső keringetésre van állítva a klíma. A keringő ózon elpusztít minden élő orgazmust, ide értve a vírusokat, baktériumokat, gombákat és a penészt, majd a gázt visszavezetik a generátorba.
Mivel az ózonból oxigén keletkezik, ezért semmilyen káros anyag nem marad vissza a folyamat végén, csak tiszta és belélegezhető oxigén gáz. Az autó fertőzés- és csíramentessé válik, s a rossz illatok is eltűnnek. A néhány ezer forintba kerülő klímatisztítás körülbelül negyed óráig tart, ezután még kis ideig szellőztetni kell a járművet. Ha az utastér büdös, dohány- vagy állott szagú, akkor gyakran fél óráig is cirkuláltatják az ózont az autóban.
A kereskedelmi forgalomban kaphatók kis méretű ózongenerátorok, melyek gyakran a szivargyújtóról is üzemeltethetők. Ezek nem alkalmasak az autó valódi fertőtlenítésére, inkább csak tüneti kezelést alkalmaznak.
A profi klímások általában alternatív eljárásokat is kínálnak az ózonos tisztítás mellett, melyek csak néhány ezer forinttal olcsóbbak. A használatuk azoknak az autótulajdonosoknak lehet ajánlott, akik valamilyen okból kifolyólag idegenkednek az ózon használatától.
Az ultrahanggal történő klímatisztítás során egy ultrahangot kibocsátó készülék porlasztja apró szemcsékké a tisztító vegyszert, melyet a belső keringetés mindenhova eljuttat. Kívülről az autóba nézve az egész úgy tűnhet, mintha köd lenne, melyet a vegyszer nagy sűrűsége okoz. Az ára drágább, valójában az otthoni spray-s tisztítás látványosabb változata.
A klíma megóvása
A klímarendszer a rendszeres tisztításon kívül is rendszeres törődést igényel, hiszen a nem megfelelően karbantartott elemek nem tudják ellátni a feladatukat. Kevesen tudják például, hogy a klímát rendszeresen használni kell, a rendszer elemeinek kenése ugyanis csak ebben az esetben biztosított. A heti vagy kétheti legalább egy alkalommal történő használattal elkerülhető, hogy a tömítések kiszáradjanak, és elkezdjenek töredezni.
A gyengébb hűtést az elszökött hűtőközeg is okozhatja, mely a rendszer szivárgására utal. Ilyenkor nem elég utántölteni a gázt, hanem azt is meg kell keresni, hol szökik el. Tévhit azonban, hogy a gáz mennyiségét minden esetben nyomáspróbával kell ellenőrizni. A modern autóknál nem illanhat el a hűtőközeg, ha a klíma hideget fúj, akkor nem szabad nyomáspróbát alkalmazni. Ezzel ugyanis gáz távozik a rendszerből, s gyengíti az amúgy megfelelő klímát.
Rendszeresen cserélni kell a pollenszűrőt, ez akár házi módszerekkel is megtehető. A nagyon sűrű szűrőn gyorsan megül a szennyeződés, s gyakran ez az alkatrész tömődik el, s nem működik miatta megfelelően a klíma.
Egyes esetekben a klíma szárító szűrője is eltömődhet, ha ez az alkatrész tiszta, akkor a jármű alatt kifolyik a kondenzációkor lecsapódó víz. Ha nincs víz az autó alatt, akkor a víz nem tud kijutni a klímarendszerből, s abban pangva tökéletes táptalaj lesz a gombáknak, vírusoknak és baktériumoknak. A szárító szűrőt már csak a szerviz tudja cserélni, de mindenképpen érdemes megejteni, mivel komoly megbetegedést okozhat.
A klímatisztítás része lehet a hűtőradiátor megtisztítása is, ehhez elegendő csupán sima vízsugárral átmosni az alkatrészt. Ennek évenkénti elvégzése azért fontos, mert a hűtő lamellái között felgyűlhet a szennyeződés, mely akadályozza a klíma megfelelő működését. A hatás hasonló a pollenszűrő eltömítődéséhez, a friss levegő még bejut, a meleg levegőt azonban már nem tudja megfelelően leadni a rendszer.