Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a gumikról soha nem lehet eleget beszélni, hiszen gyakorlatilag túlzás nélkül állíthatjuk azt, hogy az autó legfontosabb kellékéről van szó. A biztonságos közlekedés érdekében ugyanis mindig oda kell figyelni arra, hogy járművünkön az adott szezonnak megfelelő abroncsok legyenek, melyekkel minden rendben van: gondolunk itt a mintázat mélységére, a méretekre és a nyomásra is. Ha ezekre mindig odafigyelünk, nem érhet meglepetés bennünket, és autónk bármilyen évszakban, bármilyen terepen boldogulni fog a helyes gumik kiválasztása után. Sok helyen pedig azt mondják, egy elhasználódott téli gumi nyári abroncsként még nyugodtan használható. Akár így döntünk, akár új abroncsok vásárlását tervezzük, a szakértők azt szokták mondani, 7 Celsius fokos hőmérséklet esetén már indokolttá válik a nyári gumikra való átállás. Ezt persze nem kell véresen komolyan venni, akkor sincs gond, ha véletlen néhány héttel tovább használjuk a téli gumikat a kelleténél, ezt viszont fordított esetben – tehát téli gumira való átálláskor – nem érdemes megtenni. De nézzük, mik a legfontosabb tudnivalók a nyári gumival kapcsolatban. Milyen szempontokat kell figyelembe venni, és milyen összegre kell számítani, ha valaki nyári gumi beszerzését tervezi?
A gumi kiválasztásának szempontjai
Mielőtt rögtön egy műhely felé vennénk az irányt, és vásárolnánk két pár vadonatúj nyári abroncsot, érdemes a szakértőknek megmutatni a jelenlegi nyárigumi szettünket. Ők egy szempillantás alatt meg tudják mondani, hogy az adott szett használható-e még. Sok helyen ilyenkor természetesen egyből rávágják, hogy cserélni kell az abroncsokat a nagyobb profit reményében, ezért is fontos, hogy olyan műhelybe vigyük kedvencünket, ahol nemcsak, hogy szakértők dolgoznak rajta, de mindezt korrekten is teszik. Ha évente egyszer leellenőriztetjük nyári gumi szettünket, akkor elvileg minden rendben, helyes használattal és szerencsés körülmények között akár évekig használhatjuk az abroncsokat.
Mint azt a téli guminál is megemlítettük, sokan elsődleges szempontnak a márka kiválasztását tekintik, ha abroncs vásárlására kerül a sor. Jelenleg több, mint 50 különböző gyártó árulja saját abroncsait a magyar piacon. Bár szerintünk nem ez a legfontosabb factor, hiszen számos ismeretlen gyártó kínál kellően jó minőségű abroncsokat, ettől eltekintve jó kiindulópont lehet ez annak, aki nem ért túlságosan az autókhoz, illetve a gumikhoz. A legfontosabb viszont kétségtelenül az, hogy az autónak megfelelő gumikat kiválasszuk. Ehhez nincs is más dolgunk, mint belepillantani az autó felhasználói kézikönyvében, ahol részletesen leírja a gyártó, milyen paraméterekkel kell rendelkeznie az autóra felszerelt gumiknak. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, nyugodtan támaszkodjunk csak a műhelyben nyújtott szakértői segítségre. Ha pedig komolyabban érdekel minket a dolog, egy rövid internetes keresés után bárki hozzáférhet több ezer felhasználói véleményhez, melyek segítségével egész biztosan el tudjuk dönteni, eléri-e a kívánt minőséget a kiszemelt gumi. Az ismert márkák hamisítása a gumiszektorban sem szokatlan jelenség, ezért is olyan fontos az, hogy olyan műhelybe vigyük autónkat, amelyben teljes mértékben megbízunk, és ne adj’ isten, még közel is van.
Az ár mint szempont
Sokaknak természetesen a legfontosabb tényező az ár, ha gumik vásárlásáról beszélünk. Általánosságban elmondhatjuk azt, hogy nem ez a legolcsóbb folyamat, amit autónkkal elvégezhetünk, de a befektetés megtérül, hiszen a helyes gumik kiválasztásával éveken keresztül használhatjuk autónkat teljes biztonságban. Mint a legtöbb autós terméknél, itt is három különböző árkategóriáról beszélhetünk. A prémium kategóriás abroncsok azokat célozzák meg, akiknek vastagabb a pénztárcája, esetleg olyan autójuk van, melyen különösen indokolt lehet egy minőségibb gumi használata. A közepes kategóriában kiemelt szerepet kap az abroncsok ár-érték aránya, az átlag felhasználó valószínűleg ebben a kategóriában fog gumikat keresni autójára. De még ennél is van eggyel olcsóbb kategória, a belépő szintet viszont tényleg csak azoknak ajánljuk, akik nem tehetik meg, hogy több pénzt költsenek erre a fontos kiegészítőre, esetleg olyan régi az autójuk, hogy nem szükséges ennél jobb gumikat vásárolniuk. Ahelyett viszont, hogy rögtön új gumikat vennénk, nyugodtan dönthetünk akár használt abroncsok vásárlása mellett is, ezek jóval kedvezőbben elérhetők a nagyérdemű számára, és mivel egy jó minőségű gumi akár jó pár évig használható anélkül, hogy nagy mértékben megváltozna szerkezete, érdemes lehet körülnézni a használt abroncsok piacán is. Ha úgy döntünk, hogy inkább használt gumik vásárlása mellett tesszük le a voksunkat, minden esetben nézzük meg, hogy az abroncsok megfelelő állapotban vannak-e, amennyiben ezt nem tudjuk magunktól eldönteni, itt is ajánlott inkább egy szakértő véleményére támaszkodni.
Rendben, de mikor kell a nyári gumit cserélni?
Értelemszerűen két esetben kell a nyári gumit cserélni: akkor, amikor a téli szezon véget ér, illetve akkor, amikor az adott nyári abroncsok már teljesen el vannak használódva, és nem biztosítják a biztonságos vezetést. Annak sincs túlságosan nehéz dolga, aki nem igazán ért az autókhoz, azt, hogy el van-e már kopva a nyári gumi, nem túlságosan bonyolult eldönteni. Ilyenkor elsősorban a mintákat és azok mélységét kell kiindulópontként használni, ezt könnyíti meg az úgynevezett TWI. A TWI a gumikon az angol „tread wear indicator” kifejezésből ered, és azt mutatja, hogy a gumik milyen állapotban vannak, mennyire mondható aktuálisnak cseréjük. A kitüremkedés egyre jobban látható és érezhető, ahogy a gumik kopnak el, érdemes tehát rendszeresen ellenőrizni, hogy megfelelő állapotban vannak-e az abroncsok. Ha a mintázat egyébként már kisebb 2 milliméternél, akkor mindenképp látogassunk el egy ezzel foglalkozó szakszervizbe, az abroncsok használata ugyanis már nem teljesen mondható biztonságosnak. Ez szélesebb nyári gumi esetén ez az érték inkább 3 milliméter a szakik szerint.
Az abroncsok cseréje a tengelyek között
Azok, akik jobban értenek a témához, azt szokták mondani, hogy minden megtett 8-10 ezer kilométer után érdemes lehet a tengelyek abroncsait megcserélni. Ennek az oka, hogy egy esetleges aszimmetrikus kopás esetén kiegyenlíthetjük a hátsó- és az első tengely közti különbséget, így a gumik ugyanúgy fognak kopni, és cseréjükről is egy időben kell majd gondoskodni. Fontos azonban megjegyezni, hogy ha úgy döntenénk, rászánjuk az időt a folyamat elvégzésére, akkor ne átlósan cseréljük a gumikat, hiszen ebben az esetben a gumik forgásirányát fordítjuk meg, és hamarabb elhasználódhatnak.
Az abroncson található jelzések
Bár egy másik cikkben már részletesebben foglalkoztunk ezzel, nem árt átismételni a kissé megkopott tudást, hisz bármikor jól jöhet, ha tisztában vagyunk a gumik oldalán található rejtélyes számokkal és betűkkel. Vegyük most példának a P215/65 R14 89H jelzést. A kódban az első betű nem mást jelöl, mint az adott gépjármű kategóriáját, a „P” tehát arra utal, hogy passenger car, tehát személyautó abroncsairól van szó. Ezt követi az első számérték, ez mutatja a gumi szélességét milliméterben megadva, ez a szám általában 155 és 245 közti. A második szám a gumi oldalfalának aránya a szélességéhez viszonyítva, mely ebben az esetben értelemszerűen 65 százalék. Ezt követi esetünkben egy „R” betű, ez az abroncs típusára utal, ami itt radiál, magyarul a szövetréteg sodronyai sugár irányban futnak a peremek között. A gumi típusának megjelölése után egy újabb szám jön, mely a felni átmérőjét jelzi, collban megadva. Az utolsó szám az abroncsok maximális terhelhetőségére utal, míg az utolsó betű a sebességi besorolásra, tehát, hogy az adott gumik milyen sebességig használhatók biztonságosan. Minél nagyobb a sebességi besorolás, annál gyorsabban lehet az adott abroncsokkal haladni, hiszen ezek nagyobb sebességnél is jó tapadást és megfelelő stabilitást biztosítanak.
A nyári gumi cseréje után
A nyári gumi cseréjét az igazán tapasztalt szakértők akár fél óra alatt is el tudják végezni, de általában az a jellemző, hogy 1-2 óra elteltével minden esetben átvehetjük autónk kulcsát. Feladatunk azonban nem ér véget, mielőtt elhagynánk a szervízt, fontos ellenőrizni, hogy tényleg a kért gumikat rakták-e fel, és hogy megfelelő-e a guminyomás. Ha úgy látjuk, hogyminden rendben, elkezdhetjük élesben is tesztelni az újdonsült gumikat: ha az autó nem húz félre, és menettulajdonságai megfelelnek, akkor nincs több dolgunk, ellenkező esetben viszont vigyük vissza a műhelybe, hogy a további szükséges beállításokat elvégezhessék.