Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

Így működik valójában a parkoló asszisztens

A parkolás sokaknak gondot okoz, ezért rengeteg olyan eszközt hoztak létre az elmúlt évtizedekben a gyártók, mellyel a parkolás sokkal könnyebbé tehető azok számára is, akik nem érzik magukat profinak ebben.

Gondoljunk akár a tolatóradarra, mely sípolással jelzi a közeledő tárgyhoz viszonyított távolságot, de létezik ennek egy modernebb változata is, mely kamerával is rendelkezik, így egy kijelzőn pontosan meg tudja mutatni, hogy az autó közelében lévő tárgyak valójában milyen messze is vannak. Ezekkel az eszközökkel viszont általában a nagyobb autókat, például a teherautókat szerelik fel, néhány évvel ezelőtt tehát még gondot okozhatott a parkolás a városi kompaktok tulajdonosainak is. Akkor viszont minden megváltozott: megjelentek az első olyan luxus modellek, melyekben gyárilag beépítve találkozhatunk az úgynevezett parkoló asszisztenssel, mely nemcsak, hogy megmutatja, milyen messze van egy adott tárgy, de a sofőr beavatkozása nélkül be is tud parkolni a kívánt helyre. Az ember ettől rögtön egy időutazós filmben érezheti magát, hisz néhány éve még senki nem gondolta volna, hogy mára már alapvető funkcióvá válik a parkoló asszisztens az újonnan gyártott autóknál. Pedig a tendencia igenis azt mutatja, hogy manapság már nemcsak a prémium kategóriás autók alapfelszereltsége ez, hanem sok olyan átlagos napi használatra tervezett autóval is találkozhatunk, melyek helyettünk parkolnak be. De hogyan működik ez az űrtechnológia?

A tolatóradarral ellentétben a parkoló asszisztens utólag nem szerelhető be autónkba, hiszen egy viszonylag bonyolult elektronikai eszközről van szó. Ahhoz, hogy működjön, ráadásul szükség van az elektromechanikus szervokormányra is, és a típustól függő, 6-8 ultrahangos érzékelőre is, melyek a jármű körülötti terepet fel tudják térképezni. Nagyobb autókban akár 12 ilyen érzékelővel is találkozhatunk, ez már elegendő ahhoz, hogy mindent lásson a rendszer a jármű körül. Ez a két lényegi eleme a rendszernek, ha ezek megvannak, nincs is más dolgunk, mint kikeresni a megfelelő parkolóhelyet, és hagyni, hogy az autó csinálja a dolgát.

Ha kinéztük magunknak a megfelelő parkolóhelyet, a funkciót egy gombnyomással lehet bekapcsolni, de ügyeljünk arra, hogy ne haladjunk gyorsabban 15 km/órás sebességnél. Ezalatt a sebességhatár alatt kezdik el ugyanis az autó érzékelői figyelni azokat a helyeket, amelyek számításba jöhetnek. Miután kiválasztottuk, hogy párhuzamosan vagy merőlegesen szeretnénk beállni az adott helyre, nincs más dolgunk, mint kitenni az indexet, és az autó már teszi is a dolgát. Automata váltós autók esetében a kocsi teljesen magától el tudja végezni a folyamatot, egyedül a manuális váltós járműveknél kell a sofőrnek is egy kicsit asszisztálnia. Lassú menetben, a kuplunggal való finom játszadozással, maximum 7 km/órás sebességgel kell haladni a parkolóhely mellett, hogy az autó helyesen be tudjon parkolni. A parkolás végén, ha a „STOP” lámpa felvillan, tapossunk a fékre, és ha mindent jól csináltunk, akkor a végeredmény egy tökéletesen kiszámolt parkolás.

Megosztás

Minden cikk

Winterreifen Winter tire

Téligumi – ezeket kell tudni a legfontosabb téli kiegészítőről

Tanacsado · Autóipari technológia
All TWI on the tire - meaning

A nyári gumiról bővebben – avagy autós teendők, ha beköszönt a tavasz

Tanacsado · Autóipari technológia
All car seats cleaning

Belső értékek

Tanacsado · Autóipari technológia
Kevesebb megjelenítése