A tetőcsomagtartókból széles választékot biztosít valamennyi ezzel foglalkozó kereskedelmi cég. A tetőcsomagtartók kezdetben még az autó tetejére fúrt, esetleg hegesztett zártszelvények voltak, de a technika és az esztétika fejlődésével mind kifinomultabb és igényesebb termékeket dobtak piacra, amiknek felszerelése és leszedése is egyre egyszerűbb és gyorsabb lett, nem is beszélve az ívelt kialakítás miatti teherbírásról és rugalmasságról.
Típusok
A tetőcsomagtartók típusait leginkább a rögzítési módjuk alapján különböztetjük meg. Az autónk típusa alapján egy kis utánajárással könnyedén megtudhatjuk, milyen tetőcsomagtartót lehet vagy érdemes megvásárolni és felszerelni.
Normál: ez a legismertebb és leggyakoribb rögzítési forma. A működési elve, hogy az oldalajtó falába, felül egy gumis anyaggal bevont acéllemez rögzül, amíg felül a tetőn egy gumitalp segítségével támaszkodik a rúd.
T-profilos: a fixpontos és a tetőkorlátos tetőcsomagtartó ötvözete. Süllyesztett, a tetőkorlátra felszerelt tetőcsomagtartó, mely megfordítva hasonlít egy „T”betűre.
Tetőkorlátos: hosszanti tetőkorlátot szoktak a nagyobb méretű autókra szerelni, melyeken a rudak nem fixek, hanem tetszőlegesen elhelyezhetőek, így a rakomány és az autó méretéhez lehet igazítani őket.
Fixpontos: az autókra gyárilag szerelt fix rögzítési pontokra lehet a tetőcsomagtartót felszerelni, ezzel növelve annak teherbírását. Hátránya az utólagos finomhangolás lehetőségének hiánya.
A gyártók természetesen folyamatosan kísérleteznek újabb és újabb ötletekkel, erősebb, könnyebb anyagokkal. Dolgoznak azon, hogy minél jobban terhelhető legyenek a tetőcsomagtartók, és egyszerűbb legyen a felszerelésük, rögzítésük.
Előnyei
A tetőcsomagtartók elsődleges funkciója az, hogy olyan méretű és súlyú tárgyakat szállíthassunk autónkkal, amelyek már nem férnek el az utastérben vagy a csomagtartóban. Ezek a rudak, amik gyártótól és az alattuk lévő autótól függően képesek kisebb és nagyobb súlyú tárgyak szállítására, igencsak megkönnyítik hétköznapjainkat. Elég csak arra gondolnunk, hogy nyaralni megyünk, ahova a vártnál több csomagot kell elszállítanunk. A tetőcsomagtartón elszállíthatjuk azokat a holmikat, amiket nem féltünk az elázástól, vagy ha mégis, akkor könnyedén rászerelhetünk egy tetőboxot, ami egy zárt rendszerű tárolóegység. Mivel a közlekedési szabályzat engedélyez némi túlnyúlást az autón hosszanti irányban, ezért könnyedén elszállíthatunk a megfelelő szabályok betartásával olyan dolgokat, amik az utastérnél nagyobbak, így ott már nem férnének el. Ha esetleg segíteni kell egy rokonnak a festésben, a létrát egyszerűen csak feltesszük a tetőcsomagtartóra, és onnantól nem áll az utunkba semmilyen belmagassági probléma. Ha otthon szeretnénk barkácsolni, akkor a hosszabb faanyagokat is felpakolhatjuk bizonyos mértékig, és nem kell külön fuvarost fizetni a szállításra.
De legyen szó csak egy egyszerű bútorvásárlásról, vagy bármilyen nagyobb használati tárgy megvételéről, a fejünk felett megfelelő rögzítéssel tökéletes helyen lesz a szállítandó dolog, és rengeteg fejfájástól és problémától megóvhatjuk magunkat a használatával.
A tetőcsomagtartó folyamatosan segítséget nyújt a magánszemélyeknek és kisvállalkozóknak, a hétköznapokban és a hétvégéken egyaránt. Ha éppen nincs rá szükség huzamosabb ideig, és zavar minket, hogy rajta díszeleg a tetőn, akkor éppúgy, mint felszerelni, leszedni is egyszerű, mindössze néhány perces műveletet jelent. A tetőcsomagtartók több fajtája bővíthető a már fentebb említett tetőbox-szal, kerékpártartóval vagy síléctartóval. A tetőcsomagtartók segítenek a hétköznapi problémák áthidalásában, és a hétvégi kiruccanás logisztikájában egyaránt. A modern autózás elengedhetetlen tartozékának számít, meghálálja a ráköltött pénzt. Mivel az újabb modelleket nem teljesen merev anyagokból készítik, ezért nem kell félni, hogy nehezebb terepen, esetleg nagyobb súlynál eltörnek, de azért csak óvatosan terheljük őket túl, hiszen nem elpusztíthatatlanok.
Felszerelés
A tetőcsomagtartók felszerelése nagyban függ a típustól és a márkától. Többségük felszerelése nem okoz hatalmas fejtörést, és rövid idő alatt magunktól is rájöhetünk gyors felszerelési módjára, de ha elakadnánk, akkor sem kell csüggedni, mert a gyártók összeszerelési útmutatót mellékelnek a termékekhez. Természetesen van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni. A csavarozásnál ügyeljünk arra, hogy a menetbe szabályosan belemenjen a csavar, ne szoruljon a tekerés során, viszont feszüljön, hogy a menet közbeni kilazulást elkerüljük. Felszerelés után hasznos még egyszer ellenőrizni a csavarok feszességét és a szerkezet stabilitását, és ezt időnként útközben is érdemes megejteni a megfelelő biztonság érdekében. Ha a tetőcsomagtartó nem fixpontos, akkor további ellenőrzéseket és odafigyelést igényelnek az autó főbb rögzítési pontjai is. Ügyeljünk arra, hogy a készlet dobozából minden alkatrészt hiánymentesen a megfelelő helyre szereljünk, és ideiglenes eltávolítás során is egy helyen legyenek ezek, hogy a következő felszerelésig ne vesszenek el, hiszen pótlásuk elég nagy fejfájást tud okozni.
Egyéb segédeszközök, amik elősegítik a rögzítést
Megvásárolt és felszerelt szerkezetünk sokszor önmagában nem elég, hiszen a helyet a rakománynak biztosítja, viszont sokszor ezek a csomagok rögzítést igényelnek. Ilyenkor a legegyszerűbb, legkönnyebben beszerezhető eszköz a hagyományos kötél, amivel a megfelelő csomók használatával stabil rögzítést tudunk biztosítani. Ennek a megoldásnak azonban számtalan hátránya is akad a csomózást, a teherbírást és a praktikusságot egyaránt figyelembe véve. Ilyenkor lehetőségünk van más eszközökhöz nyúlni.
Rakományrögzítő heveder: közismert neve a szakzsargonban a spanifer. Hatalmas erőhatásokat képes kibírni, a terhelhetősége is kiváló. A rakományrögzítő heveder a legtöbb esetben poliészterből készül, kezelése nagyon egyszerű, habár érdemes odafigyelni a megfelelő rögzítésre. A rugalmassága megvédi az árut a komolyabb erőhatásoktól, rögzítése mégis stabil marad. A rakományrögzítő heveder két részből áll. A spanifer egyik felén egy kampó van, amin a hosszabb szalag található, míg a másik felén egy racsnis feszítőszerkezetet találunk, egy másik rögzítő szalaggal összekötött kampóval. Az autó két oldalán a kampókat be kell akasztani a tetőcsomagtartó azon részébe, ahol az nem zavarja a rakományt, majd a hosszabb szalagot beledugni a feszítőszerkezetbe, és a megfelelő mértékig feszíteni azt. Szükség esetén (ha túl nagy, vagy túl nehéz a szállítandó tárgy) érdemes több spanifert is alkalmazni.
Gumipók: ez egy olyan eszköz, aminek két végén egy-egy kampó található, és ezeket egy gumisodrony köti össze egymással. A gumipók nagyon egyszerűen és gyorsan kezelhető segédeszköz. Csak a kampókat kell egymáshoz és a tetőcsomagtartóhoz rögzíteni úgy, hogy az eszköz átölelje (vagy átfűzze) a szállítani kívánt csomagot. A legtöbb gumipók hátránya a viszonylag alacsony teherbírás, illetve a sok esetben jelentkező túlzott rugalmasság.
A nagyobb csomagokhoz tehát a spanifer, a kisebbekhez pedig a gumipók a legjobban ajánlott. Hacsak nem vagyunk teljesen biztosak magunkban, a csomozási technikánkban és a kötél erejében, akkor a biztonság érdekében inkább kerüljük el azt, és vásároljuk meg ezeket az igen olcsó és hasznos rögzítő eszközöket. Előnyeik nem csak árukban, hanem erejükben, egyszerűségükben is megmutatkoznak, nem is beszélve arról, hogy alig foglalnak helyet. Kiváló és elengedhetetlen segédeszközei a tetőcsomagtartókon szállított tárgyak egyszerű és biztonságos rögzítésének.