A hagyományos ablaktörlőnél egy fémlapra rögzített gumilap végzi a törlést, az újabb változatok már etilén-propilén kopolimert vagy etilén-propilén-dién terpolimert használnak. A törlést végző egységet az autóra szerelt karhoz kell rögzíteni.
Az egyes gyártók különféle csatlakozókat használnak az ablaktörlőikhez, így nem minden kar kompatibilis minden törlőegységgel. A csatlakozók közül a leggyakoribbak a kampós, az oldaltengelyes, az oldalzáras, a csipeszes, a bajonet vagy a vékonyított záras kialakításúak.
A megfelelő ablaktörlő kiválasztása
Az ablaktörlők szinte minden autótípusnál különböznek, gyakran egy-egy gyártó különböző típusainak is másféle ablaktörlőre van szüksége. Általában a törlők csomagolásán pontosan feltüntetik, hogy mely autómárkák mely típusaira illeszkednek, ennek hiányában marad a főbb paraméterek egyeztetése.
Első lépésként le kell mérni a lapát hosszát, ehhez érdemes mérőszalagot használni. A megfelelő hosszúság mellé szükség van még a csatlakozó típusára, majd ezen adatok ismeretében már kiválasztható az új alkatrész.
A különböző gyártók termékeinek ára széles körben szóródik, egy-egy csomagban mindig egy pár ablaktörlő található. A legolcsóbb szettek ára egy-két ezer forintnál kezdődik, míg a prémium lapátok ára elérheti a tíz-húszezer forintot is.
A márkásabb lapátok elsősorban minőségükben különböznek az olcsóbb változatoktól. Hosszabb az élettartamuk, megbízhatóbban törlik le a szélvédőt, s később kezdenek tönkre menni. Az ilyen modelleknél ritka a gyatra minőségre jellemző csíkozás. Ekkor az esős szélvédőt nem megfelelően törli a lapát, így a felületen egy-egy csíkban csapadék marad, jelentősen nehezítve a kilátást.
Az átlagos ablaktörlőhossz 350 mm környékén kezdődik, s 500 mm-ig változhat. Egyes autómodellek különleges törlőket használnak, melyek hossza elérheti akár a 700 mm-es hosszt is.
Az ablaktörlő cseréjének menete
Ha megvásárlásra került az új szett, a régi ablaktörlőket könnyen le lehet cserélni. Ehhez ki kell hajtani az karokat, majd a csatlakozónak megfelelő módszerrel ki kell pattintani a régi lapátokat a foglalatból. Ezután egy határozott módszerrel a helyükre kell pattintani az új ablaktörlőket, s visszahajtani az egész szerkezetet a szélvédőre.
Érdemes az új ablaktörlőket tesztelni, így ha nem megfelelők, az nem a legnagyobb esőben derül ki. A legegyszerűbb tesztelési mód az ablakmosó rendszerrel egy adag folyadékot spriccelni a szélvédőre, melyet az autó automatikusan le is töröl. Ha a törlés után csíkozás látható, a lapátok nem megfelelő méretűek, vagy anyaguk már elöregedett.
Ilyen esetekben azt is érdemes megnézni, hogy a lapátok megfelelően lettek-e bepattintva a csatlakozóba, nem lógnak ki, nincsenek fordítva beerőltetve a foglalatba. A vadiúj ablaktörlő lapátok nem csíkozhatnak, így a hibát mindenképpen ki kell javítani!
A legtöbb gyártó azt ajánlja, hogy az autós legalább 8-12 havonta cserélje le elöregedett lapátjait újakra. Természetesen, ha egy szett már csíkoz és nem tisztítja megfelelően a szélvédőt, nem kell megvárni ezt az időtartamot, tetszés szerint cserélhető.
Ablaktörlő nagyon sok helyen vásárolható, a hipermarketekben, autós boltokban, webshopokban, de bármelyik benzinkúton is. Utóbbiaknál a legtöbb esetben van olyan benzinkutas, aki szívességből segít lecserélni a régi lapátokat újakra. Így a hozzá nem értés, vagy a műszaki érzék teljes hiánya sem lehet akadály a megfelelő ablaktörlővel történő közlekedésre.