A manapság utakon futó járművekben megtalálható autó világítás nagyon sokféle lehet, kezdve a hagyományos égőktől, a halogéneken át, a ledes izzókkal bezárólag. Ezeknek más-más a működési elvük, a hatékonyságuk, a világítási tulajdonságaik, s az áruk.
A fényforrások típusai
A hagyományos izzókkal már az 1800-as években is végeztek kísérleteket, s működési elvük azóta is változatlan. Az autókban megtalálható hagyományos fényforrások is termikus elven működnek, egy wolfram szálra feszültségforrást kapcsolnak, mire az felhevül. A felmelegedett szálból fotonok lépnek ki, amit az emberi szem világításként érzékel.
A fő probléma az ilyen izzókkal a viszonylag alacsony élettartam, s a nagyon rossz hatékonyság. A rájuk kapcsolt energiamennyiségnek mindössze néhány százalékát alakítják látható fénnyé, a legnagyobb mennyiség hő formájában kárba vész.
További hátrány, hogy a fizika törvényei szerint a wolfram hevítésének mértékével arányosan csökken az anyag élettartama, így csak addig hevíthető, míg sárgás fényt ad ki. Egyes gyártók kék színű réteget visznek fel az izzóra, mely szűri a sárga fényt, s ettől az fehérebbnek látszik.
Az hagyományos izzó előnye az olcsósága, a kiforrott gyártási technológia, s a könnyű alakíthatóság. A halogén izzók elterjedése óta az ilyen égők szinte teljesen eltűntek a járművekből, egyes típusokban a belső utastérvilágítás, vagy az index működhet még hagyományos izzókkal.
A halogén izzóknál a hagyományos izzószálat semleges gáz veszi körül, az izzó búrájába pedig halogén elemeket kevernek. Az izzószál fokozatos elhasználódásakor annak elemi részecskéi a hidegebb burához vándorolnak, majd összekeverednek a halogénnel. Ekkor elkezdenek az izzószál felé vándorolni, ahol a hő hatására a keveredés megszűnik, a wolfram atomok visszaépülnek a világítószálra, a halogén elemek pedig visszatérnek a búra irányába. Mivel a folyamat egy körforgás, így a halogén izzók teljes életciklusa alatt nagyjából ugyanolyan hatásfokkal működhet az autó világítás.
A legújabb technológiát a LED-es izzók jelentik, ahol a felhasznált félvezető anyagokból lépnek ki a világításért felelős fotonok. Az ilyen izzók alacsony fogyasztásuk révén rendkívül gazdaságosan üzemeltethetők, nem termelnek hőt, hatékonyságuk magas, és sokkal hosszabb élettartammal rendelkeznek.
További előny, hogy a LED-világítás sokkal hamarabb világít teljes fényerőn, mert nem kell bemelegednie. Különösen fontos ez például a féklámpáknál, ahol nagy sebességnél a másodperc törtrészei is hosszú időnek tűnnek.
A LED-es világítás számos színben elérhető, s használata egyre terjed. Az új autómodellek nagy részénél már LED-es izzók szolgáltatják a világítás egy részét, vagy akár az összes izzó LED-es lehet. A segítségükkel olyan technikai újítások is megoldhatók, mint például a futófényes index, mely még észrevehetőbb a hagyományos változatoknál.