Az ESP kiváló megoldást biztosít az autó stabil és biztonságos működésére, főleg, ha nagy teljesítménnyel rendelkező autó van a tulajdonunkban. Az ESP hirtelen kormánymozdulat, fékezés vagy egyéb manőver esetén bekapcsol és érzékelői segítségével az adott funkciókkal a megfelelő ellenerőt aktiválja, ezzel stabilan tartva az autót az úttesten.
Hibaüzenetek
Tágan kell értelmezni az ESP fogalmát és funkcióit, hiszen a rendszer magában foglalja az elektronikus differenciálzárat, a blokkolásgátló fékrendszert (ABS) és a fékerőelosztást. Ha a műszerfalon világítani kezd az ESP lámpa, akkor kisebb-nagyobb problémákkal állunk szemben. A lámpa a műszerfalon többnyire egy autót ábrázol, amely kisebb hullámzást megtéve tér vissza egyenes irányba. Komolyabb erősségű motorral rendelkező autó esetén, ha hirtelen probléma történik a menetstabilizálással, és hozzászokott a sofőr ahhoz a biztonságos manőverezéshez, amit az ESP biztosít, akár baleset is történhet, de az biztos, hogy a gépkocsi nem a megszokott módon fog viselkedni. A hiba esetén felmerülhet a fékszabályozás, az elektronika és az egyéb ESP vezérlők hibája, de az is előfordulhat, hogy csak olyan hibaüzenetről van szó, aminek nincs komoly vagy valós háttere. Ezeket mindenképp érdemes ellenőriztetni egy szervizben, nehogy komolyabb probléma adódjon belőlük.
Az ESP műszerfali lámpája villog, amikor éppen használatban van, illetve folyamatosan világít rendszerhiba vagy kikapcsoltság esetén. Egyes gyártók gépkocsijaiban 50 km/óra sebesség felett a kikapcsolt ESP rendszer automatikusan visszakapcsol úgy, hogy azt kikapcsolni aztán már nem lehet. Habár lehetőségünk van deaktiválni a rendszert, ezt az újabb autóknál nem igazán érdemes, hiszen rengeteget segít a manőverezés és a biztonság terén. Előfordulhat, hogy egy ideig folyamatosan világít a lámpa egy akkumulátor kicserélése után, majd viszonylag hamar, néhány percnyi vezetés után kialszik.
Előfordulhat az is, hogy az indítóegység kikapcsolja a rendszert. Ezt onnan vehetjük észre, hogy a gyújtás ráadásánál a lámpa folyamatosan ég. Ha ilyen jelenséget tapasztalunk, akkor nem kell pánikba esni, csupán annyi a dolgunk, hogy leállítjuk a motort, visszafordítjuk a kulcsot, majd újra gyújtást adunk rá. Ha ezek után sem sikerült megszüntetni a hibaüzenetet, akkor más jellegű a probléma. Ha biztosak vagyunk abban, hogy nincs kikapcsolt ESP rendszerünk, de a hibaüzenet mégis világít, és mi nem érzékeljük a lehetséges hibát, akkor érdemes a gépkocsit mihamarabb elvinni egy szervizbe, hogy orvosolják a problémát. A hibás rendszerrel való közlekedés nem csupán csökkenti a biztonságot és a stabil, kényelmes közlekedést, de további mechanikai és rendszerbeli hibákat vonhat maga után. Az ESP rendszer javíttatási lehetőségeit igen alaposan derítsük fel, hogy a lehető legjobb kezekben legyen az autónk.