Ugrás a tartalomra

Fényszóró beállítás részletesen

Minden gépkocsi tulajdonos tisztában van azzal a ténnyel, hogy járművének beállítási hibái befolyással vannak a rendszer egészére és a közlekedés biztonságára. Amennyiben a futómű hibás, gyorsabban kopnak a gumik.

Az autó fényszóróinak beállítása viszont kritikus szerepet játszik a közlekedésbiztonságban.

Amennyiben modernebb xenon lámpák vannak az autóban, megeshet, hogy más autósok túl erősnek érzékelik a fényét. Ilyenkor a legtöbben azt hiszik, hogy a reflektor világít. Ezt általában a többi autós fénykürttel jelzi, így az ilyen jelzések gyakoribbá válása azt mutatja, valami nincs rendben a világítással.

Ekkor van szükség a fényszóró beállításának ellenőrzésére, a hibás szög korrigálására. Természetesen a módosítások előtt meg kell nézni, hogy nincs-e más ok a fény más szögben való vetülése mögött, jellemző hiba például az autó hátsó felének túlterhelése. Ilyenkor a jármű eleje felfelé mutat, s a világítás elvakíthatja az autósokat.

Ha a fényszóró nincs rendesen beállítva, valószínűleg a hatásfoka sem jó. Amennyiben régebbi autóról van szó, s nincs motoros fényszórómagasság beállító, a megoldás sem annyira kényelmes. Ilyenkor az autó bevihető a szerzvizbe, vagy otthon, házi módszerekkel orvosolható a probléma.

Fényszóró beállítás házilag

A fényszóró beállítás házilag is elvégezhető, csak követni kell az ésszerűség által diktált lépéseket.

Az első lépésben szükség van egy függőleges falfelületre, ami legalább öt méter széles. Ez lehet a garázs fala vagy akár a ház oldala is. Ekkor be kell állni a fal elé 5 méter távolságban. Fontos, hogy ez stabil talajon, lehetőleg aszfalton vagy betonon történjen. Bármilyen földes vagy homokos terület, amely nincs kellőképpen kiegyenesítve, módosíthatja a fény dőlésszögét. Az ilyen hiba pedig félrekalibrálná a beállításokat, s újra kellene kezdeni a folyamatot.

Pontosan emiatt fontos, hogy a gumik előírás szerint fel legyenek fújva. Lehetőség szerint az üzemanyag tartálynak is tele kell lennie, s egy 75 kg-os személynek helyet kell foglalnia a hátsó ülésen. Ez utóbbi kicsit életszerűtlen, viszont az autót érdemes megmozgatni, ha már régi lengéscsillapítókkal rendelkezik.

A faltól 5 méterre beállva a következő lépés egy mérőszalag előkészítése. Ekkor be kell kapcsolni a fényszórókat, s megjelölni a fényszórók középpontjait. A falon bejelölt középpontok között ezután már csak le kell mérni a távolságot. Végül meg kell mérni a földtől is a középpontok távolságát, majd ezeket bejelölni egy kereszttel. Ettől 12 cm-re lefelé is be kell jelölni egy újabb keresztet.

A harmadik feladat az autó dokumentációjának áttekintése, s megkeresni azt az értéket, ami ott meg van adva a fényszóró lejtésszögének. Ha nincs erről információ, akkor átlagban elmondható, hogy családi autóknál a legtöbbször 1% a lejtés, kombik esetében pedig 1,2%. A motorháztetőt felemelve pedig megtalálhatók a fényszórók beállítására szolgáló tekerők.

Ezek segítségével a vízszintes fényt be kell állítani az alsó meghúzott vonalra, majd az oldaltekerőkkel az oldalirányú fényt is kalibrálni kell. A beállításnál mindig követni kell a falra rajzolt jeleket, így pontos lehet a fényszóró beállítás.

A végeredményt tesztelni is kell, ahol az autóval szemben állva látható, vakít-e az új fényszóróbeállítás, vagy sem. A kalibráció akkor teljes, ha a fény képe megfelelő, s nem vakítja a szembejövő autósokat.

Amennyiben a leírtaknak megfelelő beállítás túl bonyolult, érdemes szakszervizt felkeresni, ahol műszerrel is be tudják mérni a lámpatestek működését.

Megosztás

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése