Ez pedig ugye minden sofőr számára nagyon fontos kérdés, hiszen évente legalább egyszer le kell cserélni az abroncsokat az évszakok váltakozása miatt. Nézzük meg tehát közelebbről, mire is utalnak ezek a rejtélyes számok a gumi oldalán.
A legelső szempont, amit egy gumi vásárlásakor figyelembe kell venni, az annak a mérete. Hiszen gyakorlatilag mindegy, hogy milyen drága gumikat veszünk, ha a méret nem stimmel. Bár az valószínűleg mindenki számára egyértelmű, hogy a kocsi akkor fut a legideálisabban, ha a gyárilag megadott szabvány gumikat rakjuk rá. Maradjunk tehát ennél az ideális esetnél, és ügyeljünk arra, hogy mind a négy gumi mérete azonos legyen. Előfordulhat például, hogy ha túl széles gumit veszünk a kedvencünkre, az kanyarodáskor érintkezik az autó karosszériájával, ez pedig – valószínűleg mondani sem kell – azonnal tönkre is teheti az abroncsot. Még ennél is rosszabb eset talán az, ha a gumi, melyet kiválasztottunk, túl magas, ez ugyanis a gumi rossz kopásához, de akár balesetveszélyes helyzetekhez is vezethet. De ezen kívül is számos kellemetlenséghez vezethet egy rosszul megválasztott gumi: lehet, hogy a kilométeróra nem a valós adatokat fogja mutatni, de az is lehet, hogy a fogyasztásra, a rugózásra, és összességében a komfortérzetre is negatív hatással lehet a rossz méretű gumi. Nem szükségszerű egy autóra egyfajta méretű gumit felszerelni, erről egy szakképzett gumisnál, vagy akár a gépkocsi kézikönyvében is felvilágosítást kaphatunk. Nézzünk tehát egy példát arra, hogy milyen számsorozatot láthatunk a gumi oldalán, és melyik szám mit jelent.
Egy példa arra, hogy mi lehet a gumira írva, és mit jelenthetnek ezek a számok
Mint a legtöbb szabvány, ez is kontinensenként változhat, mi természetesen az európai normával fogunk bővebben foglalkozni. Vegyük alapul a következő jelölést: 195/50R15 91T. A legtöbbek számára ezek csak értelmezhetetlen számok, amelyek semmilyen jelentéssel nem bírnak. Mi segítünk a megfejtésében: az első szám, a 195 nem más, mint a gumi futófelületének a mérete, vagyis a szélessége milliméterben megadva, tehát ennek az értéknek a növekedésével értelemszerűen szélesebb abroncsról beszélünk. Erre az értékre különösen téli gumik esetén érdemes odafigyelni, hiszen a túl széles téligumi finoman szólva sem mondható praktikusnak. Ezenkívül ügyeljünk arra is, hogy ne kerüljön túl széles gumi egy adott felnire. Az ezután következő 50-es szám az oldalfal magasságára utal, mégpedig százalékos arányban, tehát minél kisebb ez a szám, annál vékonyabb a gumi. Ha ezt a számot nem látjuk a gumin, akkor az alapértelmezett érték, tehát 80 százalék vonatkozik rá. Az emellett lévő R betű a gumi típusát jelöli, tehát ebben az esetben azt, hogy radiál szerkezetű a gumi. Az esetek nagy részében ilyen abronccsal találkozunk, ha az R betű helyén egy mínuszjel áll, az a diagonál szerkezetű abroncsokra utal. A 15-ös szám a keréktárcsa átmérőjét mutatja, hüvelykben megadva. Az utolsó két szám pedig önmagában nem igazán értelmezhető, de az interneten pár perc keresgélés után meg lehet találni azt a táblázatot, amely alapján dekódolni lehet ezt is. Mindenesetre a gumi terhelési és sebesség indexéről beszélünk, tehát arról, hogy mennyire terhelhető az adott gumi, és mekkora a megengedett legnagyobb sebesség, ahol még biztonsággal használható.
A tanultak alapján már könnyebben megérthetjük azt, hogy mire kell odafigyelni gumik vásárlásakor, de biztos, ami biztos, érdemes inkább egy gumikkal foglalkozó szakemberhez elvinni a kocsit, hogy biztosan az autóhoz illő abroncsok kerüljenek fel rá.