Ugrás a tartalomra
Karbantartási munkák miatt az AutoScout24 jelenleg csak korlátozott mértékben érhető el. Ez olyan funkciókat érint, mint például kapcsolatfelvétel az eladókkal, bejelentkezés vagy az Ön eladó járműveinek kezelése.

A guminyomás szenzor

A guminyomás szenzor használata kötelező minden olyan autónál, melyet 2014. novembere után helyeztek forgalomba az Európai Unióban, így Magyarországon is.

Az angolul Tire Pressure Monitoring System (TPMS) magyar neve az abroncsnyomás ellenőrző rendszer, s fő feladata, hogy jelezze, ha az autó abroncsaiban nem megfelelő a nyomás.

A kötelező bevezetés több okból történt, elsődlegesen biztonsági megfontolásokból, hiszen minden évben jelentős mennyiségű baleset következik be amiatt, hogy az autók kerekei nincsenek megfelelően felfújva. Az ilyen gumikkal nehezebben halad a kocsi, több üzemanyagot fogyaszt, és jobban is használódik a gumifelület. Emellett a környezetvédelmi megfontolások is fontos szerepet kaptak a bevezetésben.

A guminyomás szenzor működése

A guminyomás szenzor működése többféle lehet, a működési elv szerint lehet indirekt vagy direkt. Az indirekt szenzor az ABS szenzorával egybe van építve, s a kerekek fordulatszámát figyeli. Ha bármelyik autógumi laposabb, akkor összemegy egy picit, így többször fordul körbe a többinél. Ezt a fordulatszám-változást észleli az indirekt szenzor, s riasztja az autóst.

A direkt szenzor az autó gumijába van beépítve, s sokkal pontosabb mérési lehetőséget biztosít. A legtöbbször egybeépítik egy hőmérsékletmérővel, így az autó fedélzeti számítógépe megkapja a guminyomás és gumihőmérséklet adatait is.

A direkt guminyomás szenzor kialakítása miatt drágább megoldást jelent, mint az indirekt változat, mivel az előbbit a legtöbb autógyártó egybepréseli a kerék szelepével. A két egység találkozási pontja hajlamos a rozsdásodásra, s a szenzorban rendszeresen tömítést is kell cserélni. A rozsdás szelep viszont nem engedi a szenzor javítását, így ilyen esetekben az egész egységet szerelni kell.

Ez a gyakorlat komoly kiadást jelenthet az autósnak, mert egy-egy új direkt guminyomás szenzor ára elérheti akár a húszezer forintot is, s ha mind a négy kerékben cserélni kell ezeket a hibás szelep miatt, az jelentős tételt jelenthet.

Egyes gyártók elkezdtek olyan utángyártott szenzorokat készíteni, melyek nincsenek egybeépítve a kerék szelepével. Ezeknél elegendő a szelepet cserélni, ha az érzékelő még működőképes maradt. A művelethez speciális műszer szükséges, emellett az utángyártott szenzorokat fel kell programozni a gyári programmal. Az ilyen feladathoz szakszerviz kell, ami újabb kiadást jelent. Egy átlagos gyári vagy utángyártott szenzor 4-5 évet bír ki, ezután biztosan cserélni kell. Ez fix százezer forint körüli költséget jelent az autósnak 4-5 évente.

A cserét nem szabad halogatni, hiszen a nem megfelelő guminyomás akár életveszélyes is lehet. A törvényalkotó ezt a döntést úgy kényszeríti ki, hogy a TPMS szenzort is ellenőrzik a vizsgabiztosok a műszaki vizsgán. Egy húsz százalékos guminyomás-csökkentést idéznek elő, s ha nem jelez be a guminyomás szenzor, akkor sikertelen a műszaki vizsga. A szenzorok rendszeres cseréjét így nem lehet megúszni, s az évek alatt egyre több használtautóban is lesz majd hasonló rendszer.

Megosztás

Minden cikk

All Engine oil quality levels - differences

Motorolajok minőségi besorolása

Tanacsado · Autójavítás
All calculator for traffic-violent-pionts

A büntetőpontos rendszerről

Tanacsado · Autójavítás
MPU

Az alkoholtesztről és annak menetéről

Tanacsado · Autójavítás
Kevesebb megjelenítése