A hidegindító spray azoknak lehet nagy segítség, akiknek az autója már nem indul rögtön, esetleg egy olyan régi gyártmányról van szó, hogy az már magától nem tud megküzdeni a téli szezon nehézségeivel, egy kis külső segítségre van szüksége. De lássuk, mik a veszélyei a hidegindító spray használatának, és beszéljünk kicsit az általános tudnivalókról is, ha esetleg valaki nem hallott még volna erről a hasznos spray-ről.
Először is, a legfontosabb, amit a hidegindító spray-ről tudni érdemes, hogy annak használata csakis a legvégső esetben ajánlott: ha más már egyáltalán nem segít, a spray használatával pár percig a motort életben lehet tartani, amíg az rendesen át nem melegedik. A hidegindító spray felületi kezelés, ha az autó nem indul, a legfontosabb az, hogy a probléma okát egy szakember megtalálja, és korrigálja azt. Hiszen, ha egy autóval minden rendben van, akkor legyen akármilyen hideg is az időjárás, annak elsőre indulnia kell.
A hidegindító spray veszélyei és kockázatai
Mint azt már feljebb is írtuk, a hidegindító spray használata csak nagyon indokolt esetben javasolt, ellenkező esetben ugyanis óriási károkat lehet tenni a motortérben. Rengeteg olyan horrorisztikus fotó kering az interneten, ahol az autótulaj valószínűleg csak annyit rontott el, hogy túl sokat fújt be a spray-ből a motorba. Ebben az esetben a szeleptányérok leszakadhatnak, a hengerfej és a dugattyútető is rögtön tönkre mehet. Ez természetesen óriási anyagi kárral is járhat, rosszabb esetben az egész motort cserélni kell. Fontos tehát, hogy csak akkor álljunk neki a használatának, ha pontosan tudjuk, hogyan működik a spray, és ne vigyünk a motorba a kelleténél többet. Na de hogyan is működik pontosan a hidegindító spray, és miért lehet szabadon megvásárolni minden benzinkúton, ha használata ilyen veszélyes? Hogyan kell rendeltetésszerűen használni?
A hidegindító spray-t a legtöbb magyarországi benzinkúton az autós kiegészítők között valószínűleg megtaláljuk. A spray egyik legfontosabb összetevője a dietil-éter, melynek az a sajátossága, hogy 35 fok környékén van a forráspontja, 160 fok környékén pedig öngyulladásra hajlamos. Ha az autónknak gondja van már azzal, hogy a nagy mínuszokban is elinduljon, nincs más dolgunk, mint a spray csövét levezetni a légszűrőházba, és egy kisebb adagot belespriccelni. Az így bevitt folyadékot a motor beszívja, összesűríti, és a 160 fokos öngyulladási hőpont elérése után elkezdődik az égés. A folyadéknak még szikra sem kell a gyulladáshoz, csupán a levegő melege elegendő ahhoz, hogy a gyulladást kiváltsa. Ha szerencsénk van, ezután a motor rögtön be is indul, és a hidegindító használatával egy darabig nem kell foglalkozni. Ha viszont nincs szerencsénk, a benzinnel vagy gázolajjal átitatott henger nem tud mit kezdeni a sok tüzelőanyaggal, és ezért akár robbanások is végbe mehetnek a motortérben. Ennek az eredménye a sok – az autósok számára rendkívül ijesztőnek ható – interneten fellelhető horrorkép, ezekben az esetekben is egy hasonló folyamat ment végbe. A legtöbbször a hidegindító spray-k flakonján is olvasható a figyelmeztetés, miszerint dízel autóknál a spray nem használható.
Ha valakinek mégis eltökélt szándéka lenne, hogy egy hidegindító spray-vel indítsa be korszerűnek már nem mondható autóját, szüksége lesz egy segítő kézre, hiszen ketten sokkal biztonságosabban elvégezhető a folyamat. Azt javasoljuk, hogy hidegindító spray használata esetén mindenképp olvassunk utána, hogyan kell helyesen használni, és ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább kérjük szakértő segítségét a problémák orvoslásához.