A megoldás fő előnye, hogy a megfelelő keréknyomást biztosítva csökken a jármű fogyasztása, s a jobb útfekvés miatt sokkal biztonságosabb a vezetés. A teljesen felfújt kerekek kevésbé kopnak, így ritkábban kell cserélni őket, s a kisebb fogyasztást kevesebb szén-dioxid-kibocsátás kíséri.
Az átlag autósok gyakran 1 barral kevesebb nyomással közlekednek, mint az autójuk számára gyárilag előírt mérték. Ez a különbség akár 5% fogyasztásnövekedést is jelenthet az autónak. Az abroncsok nyomását érdemes kéthetente, illetve minden nagyobb út előtt megmérni, s korrigálni a különbséget. Minden kerék ereszt egy picit a gumi természete miatt, így már pár hónap alatt érezhető mennyiségű levegő tud elszökni.
A rendszeres guminyomás ellenőrzést segíti az Európai Unió. A rendelete szerint a 2014. novembere után újonnan forgalomba helyezett járműveknek már rendelkezniük kell valamilyen abroncsnyomást figyelő rendszerrel, melyet a műszaki vizsgán is letesztelnek a vizsgáztatók.
Hogyan működik az IVTM?
Az IVTM működési elve szerint kétféle lehet, vagy a kerékbe épített érzékelő figyeli a nyomást, vagy az ABS felelős a mérésekért.
Az abroncsba szerelt IVTM adja a legmegbízhatóbb értékeket, pontosan meg tudja határozni, melyik kerékkel van gond, s ezt még az autó állása közben is kijelzi. Mivel a pótkerékbe is beépítenek egy érzékelőt, így annak a keréknyomása is folyamatosan felügyelhető.
Természetesen a beépítésnek nagy hátránya, hogy a téli gumiszett felhelyezésekor a téli gumikba is kell IVTM, különben a jármű szoftvere hibaüzenetet dob. Ez nagy hátránynak számít, mivel a beépített szenzorok ára darabonként is több, mint tízezer forint, s két garnitúra guminál már jelentős költséget jelentenek. A programozás ára is több ezer forint, így az ilyen kiadások újabb költséget jelentenek az autósok számára.
Az ABS részeként a guminyomás ellenőrző rendszer a forgó kerék karakterisztikájából von le következtetéseket, így ha a jármű áll, akkor nem tud adatokat szolgáltatni. A pontossága is elmarad a kerékbe helyezett érzékelőktől, hiszen előbbiek közvetlenül is érzékelik a gumi belsejében lévő mikroklímát.
A kerékbe épített IVTM elhelyezéséhez szakszerviz szükséges, mivel az érzékelőkben be kell állítani az optimálisnak számító adatokat. Ezekben elemek vannak, melyek csak pár évig bírják, utána a szenzorok cseréje szükséges.
Ezeket az egységeket minden kerékcserekor karban kell tartani, így mindenképpen érdemes hozzáértő szervizben elvégeztetni a kerékcserét. Elérhetők olyan érzékelők is, melyeket univerzális felhasználásra terveznek, így bármelyik autótípusnál felhasználhatók. Ezeket először be kell programozni, hogy együtt tudjanak működni a jármű fedélzeti számítógépével.