Bár Magyarország mérsékelt kontinentális éghajlata ritkán okoz kellemetlen meglepetéseket, de aki már vezet pár éve, biztos találkozott pár kivételes esettel, mint például hogy az erős szél odacsapta a faágakat vagy a kavicsokat a kocsi oldalára, és ez megkarcolta a fényezést vagy a szélvédő üvegét, vagy szélsőséges esetben esetleg egy szél által kicsavart fa okozott kárt a gépjárműben. De talán ami az egyik leggyakoribb, az a jégkár. Gyakran a semmiből jön a jégeső, és képes igencsak komoly károkat okozni. Lehet ez horpadás a motorháztetőn, az ablaküvegek karcolódása, esetleg megrepedése, melyek javítása, ha nem figyelünk, sokba kerülhet.
A jégeső hirtelen jön, és képes komoly pusztítást végezni, éppen ezért a legtöbb tulajdonos megijed és tanácstalanná válik. Emiatt hajlamos nem a megfelelő szervizbe vinni szeretett gépjárművét. A széles körben elterjedt CAR-MAGIC® technológia rendkívül hatásos, de nem minden szakember tudja megfelelően alkalmazni. Úgyhogy meg kell fontolni, hogy melyik szervizbe visszük autónkat. (Ez a technológia főleg a kismértékű jégkár javítására szolgál, ahol mechanikai hiba nincs, illetve a fényezés ép maradt.)
Alapkárfelvétel
Jégkár esetén az első dolog, amit fontos megtennünk, az a kárbejelentés, mivel a kötelező CASCO biztosítás fedezi az ilyen jellegű sérülések javítását. Az első fázis az alapkárfelvétel, ezt a biztosító szakembere végzi. Rögzítésre kerül a sérült elemeken lévő horpadások darabszáma és mérete, de csak becslés szintjén, hiszen speciális fényviszonyok hiányában a pontos kárt megállapítani majdnem, hogy lehetetlen.
Sajnos nem is mindig javíthatóak a fennálló sérülések, főleg, ha a lakkréteg is megrepedt. A jégkár szerencsére nem olyan gyakori Magyarországon, viszont éppen emiatt a szakemberek is sokszor hibáznak a kárfelmérés során. Az alapkárfelvétel alatt fényképesen kell rögzíteni a sérüléseket, ami majdnem hogy lehetetlen, ezért mert kell jelölni azok pontos helyét. Felhívnánk a figyelmet arra is, hogy a nem megfelelő kréta használata felsértheti a lakkréteget, mely polírozással sem biztos, hogy helyrehozható. Továbbá még a vízbázisú filceket is mielőbb el kell távolítani a karosszériáról, mivel a nap képes beleégetni azt a lakkrétegbe.
Pótszemle
Miután felmérték az alapkárt, felajánlják a károsultnak a készpénzes kárrendezés lehetőségét. Ezt a kárszakértő a már említett felmérés alapján teszi. Mivel a kárösszeg pontos meghatározása ritkán sikerül, éppen ezért valószínű, hogy a valós kár mindössze töredékét veszik figyelembe. Nyilvánvalóan az autótulajdonos választása, hogy elfogadja-e az összeget, de ha úgy dönt, hogy nem, akkor van lehetősége pótszemlére. A pótszemle helyszínét a károsult választja, tehát felkereshető egy jégkárjavító szakember is a pontos kárérték meghatározására. A helyszínválasztás rendkívül fontos, hisz a megfelelő felszereléssel rendelkező szervizben, a speciális megvilágítás után megtörténhet a már pontos kárfelmérés, ahol szakemberek segítségével az Audatex kalkulációval árajánlat készül. Ha ezt elfogadja a biztosító, akár meg is kezdődhet a javítás.
Sajnos sok a negatív tapasztalat a jégkár javítások esetén. Mivel már a kár meghatározása is speciális fényviszonyokat igényel, így a javítás minősége is nehezen ellenőrizhető. Mindenképp javasoljuk, hogy a javított autót ezekben a speciális fényviszonyokban vegyük át. Átvételkor figyeljünk a hegyes csúcsokra és durva lemezegyenetlenségekre, esetleg a lakkrepedésekre is.
A jégkár már alapvetően egy kellemetlen esemény. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a megfelelő szervizhez és szakértőhöz forduljunk, akik munkájának minősége garantált.