Az alapfogalom tisztázása után mi is ennek járunk utána, hogy mindenki tudja, mire kell odafigyelni a katalizátorral kapcsolatban.
A katalizátor szerepe az autóban
Az első dolog, ami az átlagember eszébe jut a katalizátor szócska hallatán, valószínűleg a környezetvédelmi kibocsátási normák. Manapság egyre fontosabbak az EURO-normák és a kibocsátási ráták, egyre tudatosabbá váló világunkban szinte minden a károsanyag-kibocsátásról szól, melynek megelőzésében, illetve mérséklésében óriási szerepe van a katalizátornak is. A katalizátor feladata tehát pontosan ez: a lehető leginkább csökkenteni az autó kipufogógázának károsanyag-tartalmát. Bár rengeteg diesel autónál találkozhatunk a katalizátort helyettesítő, modernebb szerkezetű részecskeszűrővel, amelynek egy különleges folyadékra van szüksége a működéshez, a katalizátor nagy eséllyel mindenki kocsijában ott lapul. Felépítése kívülről befelé haladva: a lemezház borítása, hőterelő palást, katalizátor mag, és az erre felvitt katalitikus réteg. Ha a szerkezetben valami meghibásodik, akkor azt a műszerfalon egy „check engine” lámpa fogja jelezni a sofőrnek. Ebben az esetben ajánlott az autót rögtön szervizbe vinni, a házi megoldások a katalizátor esetében nem vezetnek semmi jóra, hacsak nem autószerelő az ember.
De milyen meghibásodások történhetnek?
Alapvetően három különböző dolog történhet, ha a katalizátor meghibásodik. Legjobb esetben a katalizátornak az egyetlen baja, hogy az idő során eldugult, ezen kívül nincs komolyabb sérülés a szerkezetében. Ilyenkor a szervizben az alkatrészt egy különleges technológiával, nagynyomású gőzzel tisztítják ki, és a folyamat elvégzése után már vissza is ülhetünk kocsinkba. Rosszabb esetben maga a katalizátor is meghibásodott, de a probléma az alkatrész felújításával még orvosolható. A harmadik és legrosszabb eset pedig az, ha a katalizátor már egyáltalán nem javítható és cserélni kell azt, értelemszerűen ez a legdrágább és legkörülményesebb végkimenetel. Csere esetén akár több százezer forintos összegre is lehet számítani, gondoljunk csak a típus katalizátorokra, de a részecskeszűrővel felszerelt autók tulajdonosai sem mondhatók ebben az esetben szerencsésnek. Azt eldönteni, hogy a mi autónk melyik kategóriába tartozik, elég-e a tisztítás, vagy fel kell újítani, esetleg teljesen cserélni az elhasználódott alkatrészt, az autószerelő dolga, óriási károkat lehet okozni egy esetleges házi javítás esetén, főleg, ha nem értünk hozzá. A katalizátor eltávolítása viszont nem kerülhet szóba egy esetleges meghibásodás esetén, minden esetben megfelelően pótolni vagy javítani kell azt.
A katalizátor javítása viszonylag drága folyamatnak mondható, így fontos az, hogy amennyiben valamilyen hibaüzenetet látunk a műszerfalon, mely motorhibára utal, azonnal vigyük szervizbe az autót, hogy az esetleges kiadásokat csökkenteni tudjuk, a potenciális károkat pedig elkerülhessük.