Emellett a kár attól is függ, hogy a lyukból kiáramló forró gázok rongáltak-e bármi egyéb alkatrészt, ami közel van a kipufogóhoz: a műanyag lökhárítót, a csomagtartóban levő dolgokat, a műanyag üzemanyagtartályt, a kipufogó letörésével járó károkról nem is beszélve.
Érdemes sürgősen orvosolni a problémát, mert minél tovább romlik a kipufogó, annál több javítási költségre lehet számítani később.
Az alkatrész károsodásának intő jele, ha a kocsinak egyre mélyebb, sportosabb hangja van, ez azt is jelzi, hogy a kipufogón keletkezett lyuk egyre inkább tágul. A kipufogó javítása végezhető otthon vagy szervizben attól függően, hogy mekkora a tönkre ment felületrész.
Amíg a kipufogó javítása nem történik meg, érdemes megbizonyosodni arról, hogy a keletkezett lyukból nem áramlik fontos alkatrész felé a forró gáz. Ha már leszakadt az elem, egy hőálló drót segítségével még mindig a karosszériához lehet erősíteni.
Kipufogóhiba felismerése és hegesztése
Szervizbe vinni a kocsit mindig a legkézenfekvőbb megoldás, de ha megvannak a megfelelő szerszámok, a vállalkozóbb szelleműek akár otthon is megoldhatják a kipufogó javítását vagy cseréjét.
Első próbálkozásként elegendő az éppen járó motorú autó kipufogóját szemügyre venni, majd a hang alapján megkeresni a lyukat. A lyuk körül mindig felgyülemlik egy kis korom is, ez megkönnyíti a keresést. Ha ez a módszer nem válik be, rá kell állítani a kocsit egy aknára, vagy pedig fel kell bakolni, majd úgy alánézni.
Utóbbi esetekben a motort le kell állítani, mert a sok kipufogógáz összegyűlhet és émelygést, akár ájulást is okozhat. A kipufogó három részét, a gyűjtőcsövet, a hátsó- és a középső dobot áttekintve kezdődhet a kipufogó javítása vagy cseréje.
A javítást nem mindig lehet hegesztéssel megoldani, csak ha a lyuk éppen a gyűjtőcső és a dob csatlakozásánál van, vagy ha kisebb repedés található a csövön. Amennyiben a kipufogó rendszer többi része viszonylag jó állapotban van, akár otthoni hegesztő felszereléssel is megoldható a probléma.
Az otthoni javítás annyit biztosít, hogy körülbelül egy évig biztosan nem kell lecserélni a kipufogót, de ennél sokkal többre nem lehet számítani. Nagyon lyukas kipufogót nincs értelme ilyen módon javítani, mert ott az acél már annyira szétégett, hogy gyakorlatilag javíthatatlan.
Az ilyen alkatrészen javítás után, közvetlenül a hegesztés mellett ugyanúgy megjelenik majd egy újabb lyuk. Ráadásul a flexibilis típusú kipufogók nem is javíthatók, ezeket azonnal cserélni kell.
Kipufogó javítása nátrium-szilikáttal (tömítőpasztával)
A kipufogó javítása egy egyszerűbb és olcsóbb módszerrel is megoldható azok számára, akiknek nincs rá lehetőségük vagy nem akarják hegesztéssel megoldani a problémát. A nátrium-szilikátot tartalmazó tömítőpasztát könnyen be lehet szerezni, ráadásul ára sem magas.
Az ilyen paszta otthon, egyszerűen használható, és kifejezetten fémek javítására találták ki. Minden tulajdonsága megfelel ahhoz, hogy tartósan betömje a kipufogón található lyukakat és repedéseket: hőálló, könnyen felvihető és gázszigetelt.
Kipufogó javítás előtt vízben fel kell oldani a tömítőpasztát, majd amint megvan a lyukas kipufogórész, egy kis tisztítás után kell felvinni és eltömíteni a repedést vagy lyukat. Fontos drótkefével megtisztítani a javítandó felületet, mert a lerakódott koromra nem tapad annyira a tömítőpaszta.
A használati útmutatónak megfelelően a tömítéshez olykor plusz fémlemezt vagy drótot is kell használni. Ez attól függ, hogy mekkora a lyuk, mivel a nedves massza önmagában nem képes arra, hogy egy nagyobb lyukat lefedjen.
Az extra toldalékanyag használata amúgy is javasolt, mivel a végeredmény tartósabb lesz, ha a tömítőanyag meg van erősítve fémmel. Például, ha körbe van rozsdásodva a repedés, fémdarab vagy drót hozzáadásával biztosabb lesz a paszta rögzítése. A javítás előtt járnia kell a motornak, hogy a javítóanyagból elpárologjon a nedvesség, és kialakuljon a bevonat.
A fentieknek megfelelően, még mielőtt felkerülne a tömítőpaszta, a kipufogónak legalább langyosnak kell lennie. Később, ha készen van a kipufogó javítása, a motort ajánlott alapgázon járatni egy ideig, ezzel felgyorsítva a kötést. A paszta érezhetően tapadni kezd, de kellő mennyiségű víz hozzáadásával mindig formázhatóvá és kezelhetővé válik. Addig kell apránként felkenni, amíg elfedi a lyukat, többet nem szabad felhasználni.
A kipufogó javítás végére a pasztából marad egy kemény és tartós réteg, ami felérhet akár egy jó hegesztéssel is. Ugyanezt az anyagot használják kályhák, vagy egyéb forró környezetben lévő fémalkatrészek javítására is.
A lyukas kipufogó egyéb hátrányai
Aki lyukas kipufogóval közlekedik, az egyben szabálysértést is elkövet, rendőri ellenőrzéskor pedig az autó közlekedését korlátozhatják. A műszaki vizsgálatra érkezve is biztos bukást jelent egy lyukas kipufogó, így a javítás után újra ki kell fizetni a vizsgadíjat. A legtöbb ország a határátkelőhelyein is figyeli a hasonló hibákat, s megtilthatja az autó belépését.
Ha kilyukad egy kipufogó, érdemes a kisegítő alkatrészekre is ránézni, ugyanis meghibásodások egész sorát vonhatja maga után. Közben a kipufogórendszert tartó gumielemek is megrepedezhetnek, ami az egész rendszer leszakadását eredményezheti.
Egy gumitartó aprópénzbe kerül egy kipufogóhoz képest, tehát érdemes időnként ránézni ezekre az elemekre. Nem csak a leszakadásuk jelenthet problémát, de a megnyúlásuk is gondokat okozhat. Ilyenkor a kipufogó időnként hozzácsapódik az autó aljához, így leverve az alvázvédelmet, ami magával vonhatja az autó rozsdásodását.