Szerencsére ezt már az autógyártás folyamán hamar észrevették és igyekeztek kiküszöbölni, így megszülethetett a lengéscsillapító. A lengéscsillapító feladata, hogy az autó rugózását megfelelő mértékben visszaszorítsa, ezzel kényelmesebbé és biztonságosabbá téve az utazást. Sajnos ez a hasznos szerkezet nem örökéletű, és hosszabb használat után cserére szorul.
Milyen gyakran cseréltessük?
Bár a lengéscsillapító élettartama nagyban függ a használat módjától és gyakoriságától, azért egy átlagos sofőrnek évente egyszer illik elvinni az autót egy diagnosztikára, és megállapíttatni, hogy minden rendben van-e. Normál használat mellett egy lengéscsillapítónak legalább 100 000 és 120 000 kilométer közötti az élettartama. Ha nagyon ésszel vezetünk és jó minőségűek a lengéscsillapítók, akkor ez nagy mértékben kitolódhat, és nem kell olyan gyorsan cseréhez folyamodnunk. Előfordulhat azonban, hogy olyan utakon és vezetési módszerrel használjuk az autónkat, hogy ezek idő előtt elkopnak, arról nem is beszélve, hogy egy nagyobb kátyú vagy ütközés következtében sérülnek. A lengéscsillapító lassú meghibásodását igen nehéz észrevenni, hiszen miközben minden nap vezetünk, a romlás folyamatos, így hosszászokunk az autó viselkedésének változásához. Egy hirtelen fékezés vagy egy nagyobb kátyú után aztán meglepődve tapasztalhatjuk, hogy itt bizony nagy baj van, és sürgősen ki kell cserélnünk az alkatrészt.
Hogy megbizonyosodjunk arról, hogy lengéscsillapítónk valóban hibás-e, ellenőriznünk vagy ellenőriztetnünk kell azt. Saját magunk úgy győződhetünk meg a problémáról, hogy az autó elejét vagy hátulját erőteljesen a talaj felé lökjük, és ha ezt követően kocsonyához hasonló mozgást tapasztalunk, akkor valószínűleg cserére szorul a szerkezet. Ha nem vagyunk biztosak magunkban, akkor el kell vinni az autót egy szervizbe, ahol van lengőpad (amivel diagnosztizálják a lengéscsillapítót), és meg kell nézetnünk azt.
Ha a lengéscsillapító rossz, akkor azt párban ki kell cserélni, attól függően, hogy az első, vagy hátsó tengelyen van a hiba. Számos szervizben manapság úgy dolgoznak, hogy a menthetőnek vélt lengéscsillapítót nem kicserélik, hanem felújítják. Ilyen jellegű felújítással egyre több szakszerviz foglalkozik. Bevihetjük nekik a lengéscsillapítót javításra úgy is, hogy mi szereljük ki, de bevihetjük az egész autót is, és ők egyaránt megoldják a szétszedést és az összerakást. Ez a folyamat átlagosan egy napot vesz igénybe. Ha úgy döntünk, hogy kicseréljük a meghibásodott, elhasznált alkatrészeket, akkor annak költségei változóak. Az olcsóbb kategória már 10 000 forint körül is elérhető, a drágább pedig a „csillagos égig” is képes felmenni. Ez persze nagyban függ a típustól, a lengéscsillapító márkájától és a minőségtől.