Azok az autósok, akik rendszeresen csak rövid távon használják a járművüket, folyamatosan hideg rendszerrel indulnak útnak. A képződő kondenzvíz ekkor nem tud eltávozni az autóból, s a kipufogógázokkal savas elegyet képez. A motorolajjal kapcsolatba lépve tönkre teszi a kenést, s iszapszerű lerakódást hagy maga után a motor belsejében.
Ha az autó nem kerül időben szervizbe, akkor akár teljesen tönkre is mehet a motor, több százezres költséget okozva. Városi használatnál kiemelten fontos az olajcsere rendszeres elvégzése, ezzel eltávolítható a nem megfelelő kenőanyag. A szerviz szintén képes arra, hogy a motorban lerakódott olajsarat kimossa, így óvva ezt a fő alkatrészt a károsodástól.
A fenti tünetek elkerülésére minden hidegindítás után legalább 15-20 kilométert meg kellene tenni az autóval, így a képződő kondenzvíz teljesen eltávozna. Mivel városban jellemzően ennél rövidebb távra használják az autót, motor-előmelegítő használata javasolt.
Hogyan működik a motor-előmelegítő?
A motor-előmelegítő feladata, hogy a motort felmelegítse, így az ne hidegen induljon be. A skandináv országokban nagy divatja van a használatának, ott az utcákon is találhatók elektromos oszlopok, melyekre az autót rá lehet kötni. Segítségükkel az autók álló helyzetben is energiaellátást kapnak, mellyel a motortér felmelegíthető.
A motormelegítő megoldások egyre nagyobb teret nyernek Magyarországon is, köszönhetően annak, hogy a drága autók elterjedésével fontos lett az alkatrészek megfelelő védelme. Egy nagyobb autóban ugyanis hatalmas költséget jelenthet a hidegindítások miatt károsodott alkatrészek cseréje, a motor-előmelegítő eszközök pedig viszonylag olcsón elérhetők.
A motor-előmelegítőnél egy fűtőszálat szerelnek a motor vízterébe, amely folyamatosan melegíti a vizet. A felmelegedett folyadék átadja a környezetének a hőt, így órák alatt az egész motor átmelegedik. Bár az ilyen előmelegítőkkel nehéz elérni a motor számára ideális 60 fok körüli hőt, képesek 20-30 fokra felmelegíteni a motorteret.
Ez pedig főleg télen fontos, amikor az időjárás akár mínusz 10-20 fokra is lehűtheti az alkatrészeket. Az előmelegítő kivezetése egy szabványos dugalj, mely bármilyen konnektorba bedugható.
Ha a motorba nem szerelhető be a fűtőszál, akkor a hűtőcsőbe szerelik azt. Amennyiben ez a megoldás sem lehetséges, akkor a motorblokkot vagy az olajteknőt melegítik fel egy hozzájuk érő alkatrésszel. Ilyen esetekben közvetlenül a fém alkatrész kapja a hőt, mely átadja a rendszerben lévő dermedt olajnak.
A motor-előmelegítő beszerelése
A motor-előmelegítő beszereléséhez szakemberre van szükség, mivel a rendszer hálózati áramról működik. Ennek megfelelően a szerelőnek villamos szerelési ismeretekkel kell rendelkeznie, s az autón belül az elvezetésnek garantáltan vízmentesnek kell lennie.
Az előmelegítő beszereléséhez meg kell bontani a motort, ez szintén szakértelmet igényel. A megfelelően kiépített rendszer biztonságos, villamos szempontból szigetelt, s időtálló kivezetéssel rendelkezik. Az autóból kivezető kábel általában zöld színű, mivel ez a szín eléggé feltűnő ahhoz, hogy ne lehessen az autóval az elektromos hálózatról való lecsatlakoztatás nélkül elindulni.
A motor előmelegítő berendezések néhány tízezer forinttól már elérhetők, ehhez jön még a szerelési díj. Az eredmény viszont egy olyan megoldás lesz, melyet akár időzítve vagy távirányításban is lehet használni, s mely megvédi a motort a hidegindításból származó károsodásoktól.