Egyes motorosok nem tudják, hol kezdjenek neki, pedig nem bonyolult a motorkerékpár esetén sem az olajszint mérése – így a következőkben azt mutatjuk be, hogy hogyan működik.
Olajszint mérés motorkerékpárnál
Első lépésben a fő sztenderre kell állítani a járművet, s a motornak egyenesben kell állnia. Ha a terep valamelyik irányban lejt, akkor a mérés nem lesz pontos. Ezután el kell távolítani a motorburkolatot.
A burkolat eltávolításához általában meg kell húzni azt, majd ki kell akasztani az első- és a hátsó rögzítőpatenteket. Ha a panel nem akar megmozdulni, akkor enyhén meg kell mozgatni a kioldásig. Amennyiben sikerül leemelni, akkor tovább lehet lépni a következő lépésre.
Az olajszint megméréshez meg kell mozgatni a motorban lévő olajmennyiséget, ehhez be kell rúgni a járművet, s körülbelül 2-3 percig kell járatni. Ezt követően le lehet állítani a motort, s 10 perc alatt az olaj újból visszafolyik a mérőpálcához.
A nívópálcát kicsavarva egy tiszta ronggyal vagy papírral le kell törölni a rajta lévő olajréteget, s ilyenkor érdemes megnézni a rendszer zártságát. A tömítőgyűrűnek nem szabad töredezettnek lennie, különben szivárogni fog mellette a kenőanyag.
A tiszta nívópálcát vissza kell tolni a helyére, majd újra kihúzni onnan, ekkor már az aktuális olajszintet fogja jelezni. Ha az olajszint a pálcán jelzett szintek között található, akkor vissza lehet csavarni a motorblokkba, s az esetlegesen kifolyt anyagot le kell törölgetni a blokkról.
Amennyiben az olajszint alacsony, akkor a gyártó által megadott olajtípussal kell feltölteni a blokkot a nívólyukon keresztül. Egyszerre csak kisebb mennyiséget szabad utántölteni, s az eredményt folyamatosan ellenőrizni kell a pálca betolásával és kihúzásával.
Ilyen a motorkerékpár olajszint mérése – s így működik a valóságban. A megfelelő olajszint elérése után természetesen a blokkot védő panelt még vissza kell helyezni.
Mikor érdemes olajat cserélni?
A motorolaj előbb-utóbb elhasználódik, mivel folyamatos igénybevételnek van kitéve. Az utántöltése ilyen esetekben már nem elegendő, hanem a fáradt olajat le kell engedni a blokkból, s friss kenőanyaggal kell azt feltölteni.
Gyakori kérdés a motorosoknál, hogy vajon a téli leállásra félretett motorolaj leromolhat-e a blokkban, s kell-e azt tavasszal cserélni? Szerencsére nem, ha csak extrém hosszú ideig nem áll a motor, az olaj nem fog elöregedni. A csereperiódus inkább a használattal van kapcsolatban, hiszen a legjobb olaj is elsavasodik egy idő után.
Az elöregedett kenőanyag szerkezeti károkat okozhat a blokkban vagy a váltóban, így nem érdemes ezen az összetevőn spórolni. A csere viszonylag gyorsan megoldható, a néhány ezer forintos motorolaj számla pedig nem dob sokat a motor üzemeltetési költségein.