A megfelelő használathoz az autósnak ki kell nyomtatnia a dokumentumot, mely kizárólag A4 méretben, zöld háttérszínen érvényes. Ez az a formai elem, melyet nemzetközileg is elfogadnak a külföldi hatóságok. A nem zöld színű papírra nyomtatott igazolás érvénytelen!
A nemzetközi zöldkártya története
Az autók terjedésével néha baleset is történt, s a hatóságok hamar rájöttek, hogy szükség van biztosításokra a vagyontárgyakban okozott károk, illetve a balesetet ért személyek kártalanítására. Az ilyen védelmeket kötelezővé tették, így minden balesetben védve volt a vétlen fél.
Az autósok azonban nem álltak meg az országhatároknál, így a nem nemzeti vezetők által okozott baleseteket továbbra sem fedezte a helyi biztosító. A skandináv országok ezt felismerve már az 1920-as években államközi szerződéseket kötöttek egymással, így a balesetet okozó külföldi autós helyett mindig az autós országának általános biztosítószövetsége állt helyt. Ez a szövetség pedig később tovább terhelte a kártérítés összegét az autós külföldi biztosítójára.
A rendszer olyan jól működött, hogy a II. világháború után megalakításra került a nemzetközi Zöldkártya Egyezmény, mely a jól működő skandináv modellt terjesztette ki egész Európára. 1953-ban nyolc ország alapította meg a szövegséget, melyhez éveken belül szinte az összes európai ország csatlakozott.
Magyarország az 1960-as években lett a rendszer része, azóta olyan nem európai országokat is felvettek az egyezménybe, mint Marokkó vagy Izrael. Előbbit azért, mert nagyon sok európai autós keresi fel üdülési céllal, utóbbit pedig politikai okokból.
A nemzetközi zöldkártya működése
Azt kevesen tudják, hogy az Európai Unió országain belül az EU-s kék csíkos magyar rendszám bizonyítja, hogy az autós rendelkezik kötelező biztosítással. Ez az úgynevezett rendszámegyezmény, az uniós belépés előtt Magyarország számos országgal kötött hasonló kétoldalú megállapodást. Az EU-s országok a kék csíkos uniós rendszám mellett a régebbi, magyar zászlós magyar rendszámokat is elfogadják igazolásként.
Más országokba történő utazáskor érdemes előre kinyomtatni a zöldkártyát, hiszen balesetkor szükség lesz az igazolásra. Érdekesség, hogy számos Magyarországgal szomszédos, vagy ahhoz közeli országban is szükséges a zöldkártya, ide értve Moldáviát, Montenegrót, Oroszországot, Törökországot vagy Ukrajnát.
Megint más országokban nem lenne kötelező a zöldkártya megléte, mivel a magyar rendszám elegendően bizonyítaná a kötelező biztosítást, de technikai vagy adminisztratív okok miatt erősen ajánlott a kártya kinyomtatása. Ilyen országok például Albánia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Görögország, Románia, Szerbia, Olaszország és Írország.
A biztosítók költségcsökkentési okokból nem postázzák a fizikai, valójában is létező dokumentumot, de az autósnak lehetősége van ezt külön kérni. Amennyiben az otthoni nyomtatás nem megoldott, kérvényezni kell a zöldkártya postázását, a biztosítónak kötelessége külön díjak nélkül kiállítani azt.
A megkapott kártyán magyarul és angolul is szerepelnek a főbb adatok, köztük a biztosítás érvényességének kezdő és záró dátuma, a kiállító biztosító neve, címe és elérhetőségei, illetve országa. Szintén feltüntetésre kerül az autó gyártmánya, kategóriája és forgalmi rendszáma.
A zöldkártya többi részén a Zöldkártya Egyezményben részt vevő országok és azok helyi biztosító szövetségeinek címe és elérhetősége található. Ezek segítségével a bajba jutott autós fel tudja venni a kapcsolatot a megfelelő intézménnyel, akármelyik országban is jár.