De mit tehet vajon az átlag felhasználó azokban az esetekben, amikor a fűtés a kocsiban az istenért se akar működni? Egyáltalán hogyan működik a fűtés az autóban, hol keressük a hibát? Ezekre és ehhez hasonló kérdésekre próbálunk ebben a cikkben választ adni azoknak is, akik nem villáskulccsal a kezükben születtek.
Hogyan működik a fűtés az autóban?
Egy kocsiban sajnálatos módon csak a motortérben keletkezik hő. Ez télen okozza a legkevesebb gondot, hiszen az utastérbe áramló hőn keresztül a meleg levegő egy részét el lehet vezetni. Nyáron viszont, amikor nincs szükségünk a fűtésre, a felesleges hőmennyiségtől csak úgy lehet megszabadulni, ha különböző rendszereket működtet a kocsi, ilyen például a hűtőrendszer is. Anélkül, hogy a fűtés működésével kapcsolatban további részletekbe belemennénk, nézzük meg a jellemző típushibákat és a rájuk vonatkozó megoldásokat.
Ha az autó egyáltalán nem fűt, a hiba okát akkor is több helyen kereshetjük. Jellemző például, hogy a hűtőfolyadék a ludas, mely optimális esetben zárt rendszerben kering, de mivel ez sem minden esetben tökéletes, így lehetnek alkalmi szivárgások vagy veszteségek is, míg egyszer azon nem kapjuk magunkat, hogy kifogytunk a hűtőfolyadékból. Érdemes tehát megnézni a hűtőfolyadék tartályát, és ha az nem éri el a kívánt szintet, a megfelelő folyadékkal utántölteni. Külön cikkben foglalkoztunk azzal, hogy milyen hűtőfolyadékot érdemes venni autónkhoz.
A probléma másik lehetséges oka a termosztát lehet, mely a motor hőháztartásáért felel. Természetesen, mint minden alkatrész, ez is meghibásodhat, ha például nyitva marad, nem lesz képes eléggé felmelegíteni a motort, ami ilyenkor gyakran az üzemi hőfokát sem éri el, a hőmérséklet tehát 80-90 fok között marad. A hideg motorral való kocsikázás nem tesz jót az autónak, és üzemanyag-fogyasztását is növeli, ha tehát ezt vesszük észre, minél gyorsabban keressünk fel egy szakszervizt.
A harmadik kiváltó ok pedig a ventilátor, mely a levegő utastérbe kerüléséért felel. Nem feltétlenül maga a ventilátor romlott el, elképzelhető az is, hogy maga a kapcsoló hibásodott meg, de nem árt ellenőrizni a biztosítékokat sem.
Ha a hiba okát még mindig nem találtuk meg, valószínű, hogy azt a belső radiátorban kell keresni. Ez is szakértői beavatkozást igényel, és rosszabb esetben akár a műszerfal szétbontásával és az alkatrészek cseréjével is végződhet, ami értelemszerűen nagyobb költséget jelent a tulajdonosnak.