Viszont ez a szűrőberendezés igen gyakran eltömődhet a rengeteg koromtól és egyéb szennyeződéstől, aminek hatására csökken a motor teljesítménye, nő a fogyasztás, és károsodik a berendezés. Egy részecskeszűrő cseréje több százezer forintos tétel, amit nagyon sok ember nem engedhet meg magának egykönnyen, így lehetőség szerint érdemes elkerülni azt, hogy cserélni kelljen az alkatrészt. A szűrőt el lehet vinni tisztíttatni, de mivel gyakran eltömődik, ezért ez nem megfelelő használatnál elég sűrűn előfordulhat a későbbiekben. Sok ember ilyenkor elkezd gondolkozni azon, hogy saját ügyességét és némi háttértudást alkalmazva házilag oldja meg a tisztítási folyamatot. Sokan javasolják azt, hogy úgy előzze meg az üzembentartó a végleges eltömődést, hogy a motort egy hosszabb utazás során, magas fordulatszámon 20-30 percig pörgeti, ami így a lerakódott szennyeződések nagy részét kifüstöli. Ez ugyan sokáig tényleg jó módszer a szakértők szerint, és egyértelműen a legkevesebb költséggel és időbefektetéssel jár, viszont mivel ilyenkor a szűrő sokszor 600 Celsius fok fölé melegszik, így ez a módszer idővel károsíthatja a szűrőberendezés mechanikai összetételét.
A másik házi megoldás a szűrő tényleges kitisztítása. Ez a művelet nagyon nagy odafigyelést igényel, és ha már belevágunk, akkor érdemes tájékozódnunk néhány dologról a folyamattal és a működéssel kapcsolatban. Elsősorban tisztában kell lenni azzal, hogy a részecskeszűrőt egy igen érzékeny elektronikai berendezés üzemelteti, ami csatlakozik a motor több pontjához, és számos funkció az általa alkalmazott diagnosztika alapján működik vagy változik. Vannak, akik a házi tisztítást elhanyagolják, de mégis zavarja őket a csökkent teljesítmény és a hibaüzenet, és egyszerűen kikapcsolják vagy egy hozzáértő emberrel kikapcsoltatják a szűrő elektronikáját. Ez nagyon nagy hiba, ugyanis így akkor sem fog jelezni az elektronika, ha valahol máshol van egy esetleges probléma. A másik dolog, amire oda kell figyelni, az a finom, precíz munka. A részecskeszűrő egy igen érzékeny berendezés, és célszerű nem megsérteni vagy tönkretenni a tisztítás folyamán.
A részecskeszűrő tisztítása a kiszereléssel kezdődik, amihez elég néhány kéziszerszám. Az interneten kevés információ található magával a tisztítással kapcsolatban, ezért ha lehetőség van rá, érdeklődjünk a szervizekben. Léteznek speciális tisztítószerek külön erre a célra. Ezekbe a szerekbe általában 10-12 órán át kell áztatni a szűrőt, majd utána kifolyatni a levált koszt és szennyeződést. Ezt követően alaposan ki kell szárítani, és vissza is lehet szerelni. Fontos, hogy igyekezzünk erre alkalmas tisztítószert használni. A folyamat segítése érdekében használhatunk alacsonyabb teljesítményű kompresszort, hogy azzal is segítsük a tisztítást.