Annak ellenére, hogy a gyártók jó minőségű festékkel és zománccal látják el az autókat, sőt pár gyártó még galvanizált karosszériát is ad, a rozsdásodás problémát jelent. A víz könnyedén megtalálja az útját, akár pár apró hibán keresztül is. Mint mindennél, itt is a legjobb, amit tehetünk, az a megelőzés, viszont ehhez nem árt tudni a korrózió okait.
Az első dolog, amire figyelnünk kell, az a parkolás. Az autó érdekében egyértelműen az a legjobb, ha zárt garázsban parkolunk. De erre keveseknek van lehetősége, főleg a nagyvárosokban, ahol a szabad ég alatt sem akad mindig parkolóhely. Igyekezzünk betonon vagy aszfalton parkolni, mivel a nedves fűről felszálló pára komoly kárt tehet az alvázban. Figyeljünk arra is, hogy mi van felettünk, bár nyáron számíthat, hogy árnyékban parkolunk-e vagy sem. Számolnunk kell a fáról lepotyogó gallyakkal, gyantával, esetleg madárürülékkel, amelyek nemcsak elcsúfíthatják autónkat, de rosszabb esetben ki is marhatják a fényezést.
Ponyvázás
Fontos, hogy ne változtassuk szaunává autónkat egy olcsó ponyva használatával. Mindenképp olyan „pizsamát” vásároljunk, melynek mérete pontosan illeszkedik autónkra, hogy a szél ne hordja be alá a port és a homokot, melyek összekarcolhatják a fényezést. Továbbá a ponyva anyaga lélegző legyen, melyen nem jut keresztül az eső, de képes a szellőzésre.
A rozsda kialakulására a legnagyobb esély télen van, amikor több csapadékkal, sárral és sóval találkozik a karosszéria. Fontos szerepet játszik az autó rendszeres mosása, igen, még akár télen is. Nem árt havonta egyszer gőzborotvával megtisztítani a kasznit. vagy elvinni a kocsit gépi mosóba, s bár sokan félnek attól, hogy összekarcolják a kocsijukat, attól még van két nagy előnye: a forróviaszos kezelés és az alvázmosás. Ez utóbbi talán az egyik legfontosabb télen.
Mi a teendő, ha már kialakult a korrózió?
A rozsda talán az autók ősellensége, mivel nagyon könnyen kialakul. Például egy balesetes múltú auto, melyet hanyagul javítottak, vagy amelyben rosszak a szellőzőnyílások lezárásai, vagy amelynél hibás a bevonatrendszer, minden bizonnyal rozsdás is. De egy szerencsétlen kőfelverődés után akár új autók is rozsdásodhatnak.
A rozsdásodás eltüntetésével forduljunk autó kozmetikusokhoz, vagy súlyosabb rozsdásodás esetén karosszéria lakatoshoz. Ha viszont otthon saját kezűleg szeretnénk megoldani a problémát, akkor az alábbi lépéseket kell követni:
- Előkészületek: Először a rozsda nagy részét drótkefével el kell tüntetni, megtisztítani a kosztól, lemálló festékrétegtől, majd kiporszívózni, hogy ne maradjon szennyeződés a munkafelületen. Nem kell teljesen tisztára csiszolnunk a fémet, hisz egyes részeken talán nem is lehet, mert átszakadna a lemez.
- Rozsdaátalakító: Használjunk rozsdaátalakítót, hogy megállítsuk a korróziót. A szer egy korszerű vízbázisú anyag, amelyet ecseteléssel kell felvinni az adott felületre. A rozsda vas-dioxidját vas-trioxiddá alakítja, amely egy stabil vegyület, ezáltal megáll a korrózió. Ha esetleg szeretnénk felgyorsítani a folyamatot, melegíthetjük hőpisztollyal az érintett felületet.
- Folyékony fém: Ha későn kezdtünk neki a rozsdásodás kezelésének, akkor valószínűleg egyes helyeken már lyukas a lemez, és ki lehet látni az autóból. Erre van a folyékony fém, amely egy kétkomponensű, nagy réskitöltő képességű, acéltartalmú epoxiragasztó. Öt perc alatt megköt, így gyorsan kell vele dolgozni. Ha nagy lyukakat kezelünk, érdemes a széléről indulva kitölteni azt, a friss réteget a már megkötött részre visszük fel. Így eltüntethetjük a lyukakat.
- Fedőréteg: Fontos, hogy a munkaelvégzése után gondoskodjunk a felületvédelemről is. A megszáradt felületre vigyünk fel klasszikus zománc vagy fedőfestéket, ezzel megakadályozva a barna pestis újbóli megjelenését.
Így akár házilag is, szakműhely nélkül is gondoskodhatunk a rozsdásodás kezeléséről. Viszont fontos még kiemelni, hogy ezt a javítási módszert csak olyan részeken alkalmazzuk, amelyek nem töltenek be teherhordó, tartó funkciót, ott csak a flex és a hegesztőpisztoly segíthet.