A rozsda többnyire a tíz évnél idősebb kocsikra jellemző, de jelentkezhet akár pár hónapon belül is, ha valami felsérti az autót védő réteget.
Ilyen sérülést jelentenek például a felverődő kavicsok, melyek könnyen előidézhetnek korróziót, de emellett sok más oka is lehet a rozsdásodásnak. Gyakran előfordul, hogy koccanás után hanyagul javítják meg az autót, rosszul sikerül a lakkozás, vagy lakatolási hiba történik, ezek mind a karosszéria korróziójához vezetnek.
A rozsda eltávolítása nem várhat még akkor sem, ha csak egy kisebb foltról van szó. Elég hozzá egy kis nedvesség és levegő, hogy meginduljon a további rozsdaképződés. A baj könnyen megelőzhető a keletkezett karcolás mielőbbi lefestésével.
Hogyan távolítható el a rozsda?
Abban az esetben, ha már korrodálódott a felület, ajánlott higított foszforsavat használni a folt eltüntetésére (ez az anyag a Coca-Colában is megtalálható). A rozsda eltávolítása után le kell mosni a savat, mert kárt tehet a fényezésben, ha túl sokáig van fent.
Ha nagyobb kiterjedésű, durvább rozsdáról van szó, akkor a legkézenfekvőbb eszköz a drótkefe. Amint a rozsda eltűnt, felkerülhet egy védőréteg, ami meggátolja a további korróziót. A drótkefe egyben a fényezést is leszedi, így a kezelt részeket újra kell majd fényezni.
A rozsda eltávolítása kényes feladat, elég a legkisebb figyelmetlenség, és az új fényezés pár hónapon belül elkezd hólyagosodni. Újrafényezés előtt ajánlott előkészíteni a felületet zsírtalanítóval, majd portalanítani, így garantáltan tartós lesz a fényezés.
Ha a rozsdásodás már jó ideje fennáll, akkor akár az autó lemeze is átlyukadhat. Ilyen esetben érdemes inkább szakemberhez vinni a kocsit.
A rozsda kialakulása az alkatrészeken
Egy autó karosszériája megköveteli a rendszeres tisztítást, ápolást a rozsda kialakulása ellen. Már az is sokat számít, ha a garázs szellős, mert így a keletkezett vízgőz nem tud megmaradni. Egy esős nap után a meleg motorháztetőről elpárolog a víz, és ha nem tud hova kijutni a pára, megkezdődik a rozsdásodás.
Mivel a kipufogó belseje nem védett, gyakran ott indul meg először a korrózió. A vízgőz megtelepszik a kipufogó alkatrészein, így belülről kifelé rongálódik először a külső dob, majd a beljebb elhelyezkedő részek. Inkább a rövidebb utakra jellemző, hogy a kipufogó összegyűjti a vízgőzt, de hosszabb utaknál a nagy forróság hatására is kipárologhat.
Gyorsabban pusztít a korrózió, ha a kocsi földön, gyepen vagy kertben parkol. Ilyenkor az alulról felfelé áramló pára kezdi ki a kocsi karosszériáját. Ilyen helyeken a legveszélyesebb nem légáteresztő fóliákkal vagy egyéb takaróval letakarni a kocsit, mivel ez megnöveli a páratartalmat a takaró alatt, és a rozsda eltávolítása gyorsan lehetetlenné válik. Gyakorlatilag egy ilyen megoldással tönkre lehet tenni az egész karosszériát.
A műszaki vizsgán
Nem ritka, hogy a műszaki vizsgán derül ki, mennyire rozsdás a kocsi. Ilyen esetekben rengeteg pénzbe kerül, hogy a korrózió el legyen távolítva, s az autó átmehessen a műszaki vizsgán. A rozsda eltávolítása ilyenkor a karosszérialakatos feladata, aki már ismeri a jellemző rozsdásodási helyeket.
Elég pár ártatlannak tűnő sérülés, és a rozsda máris beeszi magát a járműbe, majd láthatatlanul terjed annak belsejében. Főleg idősebb autóknál ajánlott a komplett üreg- és alvázvédelem, ami viszonylag olcsónak számít, és körülbelül 5 évre rozsdamentessé teszi a karosszériát. Érdemes tehát kihasználni a korrózióvédelem eme elérhető formáját!