Ennek következtében a motor számos területen hibalehetőségek sokaságának van kitéve, ami idővel több alkatrészt is részben vagy teljes mértékben tönkretehet, arról nem is beszélve, hogy az autó működése elveszíti dinamikáját és költséghatékonyságát. Ennek a problémának az elkerülésére lett elengedhetetlen alkatrésze a motornak az üzemanyagszűrő berendezés, ami az évtizedek alatt rengeteget fejlődött, és a vele kapcsolatos technika is egyre kifinomultabbá vált. Erre a fejlődésre természetesen azért is szükség van, mivel meg kell őrizni az új autókkal való kompatibilitást. A mostanság gyártott autók egyre érzékenyebb és erősebb alkatrészekkel vannak felszerelve, és éppen ezért alkalmazkodnia kell az üzemanyagszűrőnek is ezekhez, a megfelelő áramlás és szűrés érdekében. Az üzemanyagszűrő sajnos pont ennek a precíz, de erőteljes hatásnak kitéve kopik és használódik el, éppen ezért időnként javításra, esetleg cserére szorul. A csere sokszor sokkal kézenfekvőbb, gyakoribb megoldás, hiszen a nagymértékű roncsolódás után a szűrő hatékonysága jelentős mértékben csökken, és az esetleges hibák is egyre gyakoribbak lesznek.
Az üzemanyagszűrők típusai
A szakterület háromféle különböző típust különböztet meg az üzemanyagszűrő berendezések csoportjában. Mindegyik általában más árkategóriában, hatásfokban és kompatibilitásban mozog. Az első ilyen típust úgy nevezzük, hogy üzemanyagszűrő betét. Ennek a berendezésnek sajátossága, hogy egy fizikailg egy külön házban helyezkedik el a motortérben. Ennek az alkatrésznek a meghibásodásánál vagy elöregedésénél a szakembereknek elég a házban elhelyezett betétet kicserélnie. Ez a megoldás szerviz szempontjából a legegyszerűbb és a leginkább költséghatékony. A második típus az üzemanyag csereszűrő, melynél az egész tárolót ki kell cserélni a betéttel együtt, mivel az nem leszerelhető. A harmadik típus pedig az úgynevezett „inline” szűrő. Azért kapta ezt az elnevezést, mert az üzemanyagot szállító vezetékbe van beépítve. Ennél a megoldásnál ugyanúgy nem lehet különválasztani a szűrőt a háztól, így cseréje csak egyben lehetséges.
Az üzemanyagszűrő betét kicserélése egyébként nagyon egyszerű és nem igényel különösebb szaktudást. Csupán néhány szerszám elegendő hozzá, hogy a házat megbontsuk és az elhasznált szűrőbetétet kicseréljük egy újra. Ez a módszer költségek terén még hatékonyabb, mivel nem kell szakembernek fizetni érte, csak ha ragaszkodunk hozzá, hogy más oldja meg. Saját cserénél és a vásárlásnál azonban nagyon fontos figyelni arra, hogy ugyanolyan típust szerezzünk amiatt, hogy az kompatibilis legyen és méretben ne térjen el. A betét esetében például nagyon fontos, hogy a méret tökéletes pontossággal illeszkedjen a házba, mivel ha rés van az oldalán, akkor a szűrési folyamat nem lesz megfelelő.
Az üzemanyagszűrő felépítése
Mivel az üzemanyagszűrő lényege, hogy a lehető legtöbb szennyeződés égéstérbe való bekerülését megakadályozza, ezért nagyon fontos az elérhető legfinomabb szűrési hatás, főképp az új autók esetében. Azonban a nagyon finom szűrés esetében az anyag is gyengébb, éppen ezért a strapabíróság miatt használnak sok esetben többlépcsős szűrőberendezést, melyek egyre tágabbtól egyre szűkebb lyukakon át szűrik meg az üzemanyagot, ezzel könnyítve meg a többi szűrőrész munkáját. Egy négylépcsős rendszer esetében az első általában egy szita, melynek szűrőképessége 50 és 200 mikron között van, és ez a legnagyobb szennyeződéseket meg is szűri, anyaga pedig bírja a nagy nyomású terhelést. Ezt követi a filc (12-15 mikron), a papír (2-12 mikron) és a papírtekercs (2-5 mikron). Az üzemanyagszűrő időnkénti cseréje és karbantartása, valamint az autó megfelelő használata és a minőségi üzemanyag tankolása megakadályozza az esetlegesen felmerülő hibákat, és javítja a fogyasztást, valamint a vezetési élményt.