Ez az alkatrész egybe van kötve egy másik csavarral, mely a szívó oldalon a levegőt továbbítja a motorba.
A forró gázok azonban felmelegítik a turbót, így a betáplált levegő is felmelegedik. A felmelegedést tovább erősíti a levegő összenyomása, hiszen azonos mennyiségű levegő nagyobb nyomásra hozásakor hő lép fel. A meleg levegő pedig kitágul, s a motorba jutva rontja a hatásfokot. Gyakorlatilag éppen a turbó feltöltés lényege veszik el a hőmérséklet emelkedésével, mivel a kisebb nyomású hidegebb levegőt nagyobb nyomású melegebb levegővel felváltva nem lesz érezhető teljesítménynövekedés a motorblokkban.
A meleg, akár 200 fokos levegőt ezért vissza kell hűteni, erre való az intercooler. A turbó és a motor között elhelyezkedve hűtőként szállítja el a hőt a levegőből, így a motorba hideg levegő érkezik. Ugyanakkora blokkméretbe hideg levegőből nagyobb mennyiség fér, mint melegből, így a motorban több benzin-levegő elegy keletkezik, így nagyobb erőt ad le a motor.
Intercooler tuning
A fentiekből jól látható, hogy az intercooler tuning fő feladata a még jobb hűtés, mellyel még nagyobb mennyiségű levegő továbbítható a fix méretű motorblokkokba, s még nagyobb teljesítmény nyerhető ki. Az univerzális tuning elemeket csak szakértő építheti be az autóba, különben a gyártók nem vállalnak garanciát az utólag beépített alkatrészre.
Az intercooler tuning elvégzése előtt érdemes konzultálni a szerelővel, vagy az autófelszerelést árusító bolttulajdonossal, ugyanis nem minden intercooler használható fel minden autónál. A nem megfelelően kiválasztott töltőlevegő-hűtővel esetlegesen csak a turbólyuk mérete növelhető, amit viszont nem követ az autó teljesítményének növelése.
Amennyiben az autós mégis otthon végzi el az új intercooler beszerelését, akkor meg kell néznie, hogy hova tudja elhelyezni az extra hűtőt. Gyakori félelme az amatőr szerelőknek, hogy az intercooler tuning nem károsítja-e a motort a nem megfelelő alkatrészek felhasználásával. A válasz nem, hiszen a töltőlevegő-hűtő nem csinál mást, csak a turbófeltöltő meleg levegőjének visszahűtését.
Az utólagos beszereléshez érdemes fémcsövet, illetve a derékszögeknél szövetbetétes gumicsöveket felhasználni. Figyelni kell arra, hogy külön az intercoolerekhez gyártott csövek kerüljenek beépítésre, mivel más csövek gyengébb anyaga nem bírja el a terhelést.
Az intercooler tuning hatása gyakran csak akkor érvényesül teljes körűen, ha vele egyidőben a turbó is tuningolásra kerül. A felhasználható alkatrészekre, s a jó ár-érték arányú termékekre a szakértők tudnak tanácsot adni, így a hozzáértő bevonása otthoni szerelésnél is erősen indokolt. A különféle autó feljavításoknál így gyakorlatilag csak az autós pénztárcájának vastagsága húzza meg a határt.