A levegőszűrő a szűrés mellett aktívan szabályozza a motor hőmérsékletét, s véd minden olyan más alkatrészt is, melyek a szűrő és a motor égésért felelős része között találhatók. Mivel könnyen hozzáférhető, egyszerű alkatrészről van szó, így minden autós számára a légszűrő tuning a legkönnyebb módja az autó tuningolásának.
Hogyan működik a légszűrő tuning?
A légszűrő tuning elvégzéséhez csupán be kell szerezni egy sportlégszűrőt, mely néhány ezer forintos ártól már kapható. Nem szükséges nagy technikai érzék a felhasználásához, egyszerűen el kell távolítani a légszűrő gyári betétjét, s be kell tenni az újat. A módosítás nem érvényteleníti a gyártói garanciát, s csupán pár perc szükséges hozzá.
A gyári papírszűrőkön apró lyukak találhatók, melyeken keresztül a levegő bejut a motor felé, a szennyeződések viszont fennakadnak. A sportlégszűrő lyukai nagyobbak, s a benne található vékony olajréteg fogja fel a szennyező anyagokat. Mivel a lyukak nagyobbak az eredeti változatnál, ugyanannyi idő alatt több levegő jut tovább a motorba, s több benzin-levegő keverék képződik. Az elegy berobbanásakor ennek megfelelően a leadott teljesítmény is nagyobb lesz, s az autó érezhetően erősebbé válik.
Átlagosan akár másfélszer annyi levegő is bejuthat a motorba a sportszűrőkkel, mint a hagyományos papírszűrőkkel. Egyes szűrőgyártók szerint a légszűrő tuning miatt akár 20%-kal is megnövekedhet az autó teljesítménye, de ekkora javulást azért ritkán lehet elérni.
A tuning egy fokkal drágább és hatásosabb megoldása a direktszűrő, itt már nem a betét kerül lecserélésre, hanem az egész szűrőház. Ennek az alkatrésznek még nagyobb a kapacitása, s jóval több levegőt képes bejuttatni a motorba. A hirtelen gázadáskor érezhetően megnő a szűrő zajossága, így az olyan autósoknak, akiket ez zavar, nem érdemes a légszűrő tuning elvégzése.
A direktszűrőknél gyakran fellép egy mellékhatás, amely a motor bemelegedésével kapcsolatos. Egyes autó típusoknál a motorból egy gégecső van a szűrőházba csatlakoztatva, hogy a meleg levegő visszajusson a motorba, s az így gyorsabban felmelegedjen. Mivel az univerzális direktszűrők nem rendelkeznek ilyen nyílással, így ezeket a gégecsöveket nem lehet bekötni a rendszerbe, hanem valahová a kasznihoz kell kötni. A mellékhatás ott jelentkezik, hogy a meleg levegő visszajuttatásának hiányában a motor hideg időjárásnál nehezebben melegedik be.
Mind a sportlégszűrő, mind a direktszűrő szinte korlátlan élettartamú, viszont a bennük lévő olajréteg rendszeresen elkoszolódik a felfogott szennyezőanyagok miatt. A gyári papírszűrőket ilyenkor csak ki kell cserélni, az olajos szűrőket azonban át kell mosni, s újra kell olajozni tiszta olajjal. A feladathoz speciális tisztítószer és olaj szükséges, mely szintén néhány ezer forintos kiadást jelent 5-10 ezer kilométerenként.