Ugrás a tartalomra
turbo-866776 1920

Turbófeltöltő működése és a turbófeltöltő tuning

A turbófeltöltő hatékonyan növeli meg a motor erejét, de azt kevesen tudják, hogy már több, mint 110 éve létezik. A mindössze 25 éves feltalálója ekkor találta ki azt a működési elvet, amit gyakorlatilag a mai turbók is használnak.

A gyakorlati megvalósítás persze nehézkesen indult, 18 évbe telt, mire az első turbófeltöltős motorok működésbe léptek hajókon. Az autóipar pedig jóval később kezdte el használni a teljesítményfokozás eme megoldását.

Hogyan működik a turbófeltöltő?

A turbófeltöltő tuning nélkül is plusz lóerőket biztosít a motor számára, csupán a működési elve miatt. A motorból kilépő égéstermékek forró gázai a turbón kerülnek átvezetésre, ahol meghajtanak egy turbinának nevezett orsót. Ez közös tengelyen van egy másik orsóval, ami viszont a levegő betáplálását végzi a motorba.

A működési elv is a levegő betáplálással van összefüggésben. Mivel a motor hengereinek űrtartalma adott, így csak megadott mennyiségű üzemanyag-levegő keverék fér bele. A keveréknek ráadásul meghatározott arányban kell üzemanyagot és levegőt tartalmaznia, így például plusz lóerők akkor sem keletkeznének, ha levegő helyett üzemanyag lenne több. Csupán a gyújtási folyamat hatásfoka romlana, vagy be sem következne.

A motor teljesítménye így csak úgy növelhető, ha a fix blokk űrtartalomba több keverék jut be. Erre szolgál a turbó, mely nagyobb nyomáson juttat be több keveréket a motortérbe, s ehhez a kilépő gázok erejét használja fel a turbina segítségével.

Természetesen a turbófeltöltő által biztosított nagy nyomású levegő felmelegedik, a fizika törvényei szerint ugyanis a nyomás növekedését megnőtt hőmérséklet is követi. A meleg levegő viszont több helyet foglal a hidegnél, így a motor nem profitálna semmit a sűrítési folyamatból. A problémát a turbó és a motor közé elhelyezett intercooler kezeli, mely a nagy nyomású, de meleg levegőt lehűti, így a hengerekbe nagy nyomású, de hideg levegő érkezik. Így már bekövetkezik a motor teljesítményének növelése.

Hogyan működik a turbófeltöltő tuning?

A turbófeltöltő tuning feladata még több lóerő kinyerése a motorból csupán azáltal, hogy beleavatkozik a turbó rendszer működésébe. A turbó egy öngerjesztő folyamat, melyet ha nem szabályoznának, tönkre tenné a motort.

Mivel a rendszerben a turbinát az égéstermékek hajtják meg, így azok ezt az energiát átadják a kompressziót végző orsónak. Az cserébe több üzemanyag-levegő keveréket juttat a motorba, így még több égéstermék keletkezik. Ezek még több keveréket juttatnak a motorba, amiből még több égéstermék keletkezik – így rövid idő alatt a két folyamat egymást erősítve hihetetlen erőket szabadítana fel. Ebbe avatkoznak be a szelepek.

A turbina oldalon a túlpörgő folyamatot egy megkerülő szelep szabályozza, mely ha érzékeli a túl sok égésterméket, azok egy részét kiereszti a turbina mellett. Így a folyamat önszabályozó marad, s nem pörög túl. A kompressziós oldalon pedig a BOV szelep dolgozik, ez akkor ereszti ki a levegőt, ha a pillangószelep zárt, de a turbó még nyomná a levegőt. A szelepnél megrekedt levegő ekkor a BOV szelepen át távozik.

A turbófeltöltő tuning ebbe a rendszerbe avatkozik bele, a szelepek működésének manipulálásával lehet a legkönnyebben extra teljesítményt kinyerni a motorból. Ha a turbófeltöltő tuning például később engedi beavatkozni a megkerülő szelepet, akkor a motor tovább kapja a sűrített levegőt, s több lóerőt képes leadni ugyanannyi idő alatt.

Megosztás

Minden cikk

Deutschland Brandenburger Tor

DE kategóriás jogosítvány

Tanacsado · Speciális témák
All calculator for driving costs

A kilowatt és a lóerő

Tanacsado · Speciális témák
winter-791086 1920

A szélvédő jégtelenítése

Tanacsado · Speciális témák
Kevesebb megjelenítése